Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1197 ggr
Lyan
0

Korthåriga långhår

Jag tycker att det verkar vara väldigt vanligt att man i princip snaggar sina långhår, både hos uppfödare och privatpersoner. Jag kan förstå på så sätt att det blir lättare att sköta och så men varför har man då långhår?

Jag har långhår för att jag gillar just långhår och då vill jag inte ha pälsen dold i en massa rullar eller snaggad för då kan man ju inte njuta av deras vackra päls

Fridaaaa
0

Har med tänkt på det. Skaffar man långhårig så ska dem ju vara långhåriga anser jag, inte snaggas i alla fall om det inte är pga t.ex sjukdom då.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

millib
0

Jag klipper ner mina till golvet, lite kortare bak så det inte blir kissigt. Min ena Alapcahane har jättetjock päls och han har ett problem område på baken där han lätt får svamp, där är det alltid snaggat. Annars brukar jag klippa honom lite kortare, ca 5 cm päls just för att han sliter av sig annars.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Lyan
0

#1 Precis. Vid sjukdom eller om marsvinet av någon anledning mår dåligt av att vara långhårig så är det ju annorlunda. Eller om pälsen blivit väldigt skadad av någon anledning, tex sjukdom, söndertuggad eller pga hormoner vid dräktighet och digivning, då kan jag klippa ner dem så att den nya pälsen växer ut jämnt

juliino
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag klipper ner min Peruan på sommaren så att han inte behöver bli så varm men på vintern får det växa. Jag klipper alltså bara ner för att han ska må bättre. Jag älskar pälsen annars :)

Lyan
1

Såhär klipper jag mina på sommaren :-)

juliino
0

Jag klipper min så här Glad

imoon
1

Jag har en peruanblandis som jag klipper kort under sommaren, resten av året har hon längre päls. När vi köpte henne var det inte egentligen "meningen" att vi skulle ha just ett långhår, men vi blev förälskade i henne. Glad

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

himmelblau
0

Jag hade en lunkaryahane som jag brukade klippa ner. Han hade massa extra rosetter och hans päls va ett enda virrvarr (som den iof ska va haha). Jag köpte honom just för att jag gillar rasen och hårlaget. Jag valde ändå att klippa honom sen när han blev fullpälsad eftersom i princip HELA höhögen och massa annat skräp fanns i hans päls. Oavsett om jag kammade eller badade honom försvann det bara inte. Jag valde då att klippa kortare för att det skulle bli renare för honom och även för mig. Brukade klippa ner honom och ha det halvlångt eftersom jag ändå gillade när han va ett litet fluff :)

Charlotta-B
0

Varför är det så dåligt att ha marsvinens päls i en rulle lr två? Är det bättre om man vill ha sin tex peruan i full päls att dom då går med full päls utan rullar och kladdar ner hela pälsen och kissar på den så dom får massa tovor?

Charlotta-B

Lyan
0

#9 Naturligtvis ska inte marsvinet gå med smutsig och tovig päls! Jag kan acceptera en rumprulle men sidorullar tycker jag är på gränsen till djurplågeri och sitter marsvinet dessutom själv så är det djurplågeri.

Charlotta-B
0

#10 Självklart ska marsvinen inte sitta ensama! Dom ska ju ha kompisar som alla andra marsvin med lr utan päls.

Men bara nyfiken på vf det är djurplågeri? Dom sitter inte så hårt att dom stramar i huden på nått vis.

Charlotta-B

millib
0

Ni som trimmar eranjur vad använder ni? Har testat flera olika men ingen som klarar av deras fina päls

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

_Charlie
1

Jag klipper ner min texel helt med hjälp av trimmer. Den blir lika kort som en self om inte kortare, det tar 5 minuter och den blir helt jämn och fin och ruggigt mjuk. Trimmern är från rusta och kostade troligen inte mer än två hundralappar.

Med de olika kammarna på funkade den inte, men utan kammar går det hur bra som helst.

Han får inte så mycket tovor av sin päls egentligen, men den måste ju klippas då den växer som ogräs. Med trimmern slipper jag hålla på i evigheter med saxen och jag riskerar inte att klippa honom i skinnet.

Jag väljer att fortsätta klippa ner honom helt för att jag själv ser på honom hur härligt han tycker det är att vara utan sin tjocka päls. Det är en av mina bästa marsvinsupplevelser, att släppa ner honom i buren efter en heltrimmning. Det går inte att ta miste på sann lycka hos en liten gris när man ser honom.

Virvlan
0

Jag har hört att marsvin med tjock päls kan få värmeslag på sommaren om de inte klipps ner.

Lyan
0

#11 Det stramar inte när de sitter stilla men när de rör sig så sträcker de ut kroppen rätt rejält och då stramar det. Sätter man dem så löst att det inte stramar när de springer så finns det risk att de fastnar med tassarna innanför rullarna eller tappar rullarna.

#12 Jag har en hundtrimmer, innan en moser max, nu en moser rex

#13 Jag har faktiskt aldrig märkt någon skillnad på mina efter att jag har klippt dem, de är lika aktiva före som efter

Charlotta-B
0

#15 Okej. tack för ditt svar

Charlotta-B