Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 816 ggr
Eulwen
0

Färghjälp - creamagouti/cream?

Jag vill lära mig det här med genkoder och mycket har jag klurat ut själv men nu går jag bet. Jag har en magpieavlad hona som är creamagouti/cream. Jag försöker klura ut vad jag får från henne om jag sätter ihop med olika (magpie/harlequin)hanar. Även om jag fått bra hjälp så jag vet ungefär vad det kan bli så vill jag lära mig varför det blir som det blir. Genkoder alltså men cream ger mig gråa hår!! Skrattande

Så vad kan hon tänkas ha för genkod? Det närmaste jag kommer när jag leker i kalkylatorn är buffagouti/buff.

Eulwen
0

Hm, syns inte bilden? Provar igen.

Nähä verkar inte funka, får skriva ut det då.

Pappa, farfar, farmor samt farmors föräldrar är alla black magpie.

Mamma: creamagouti/cream, morfar: creamagouti/cream, mormor: chocolate/golden.  Morfars far: chocolate magpie, morfars mor: self cream. Mormors far: chocolate brindle, mormors mor: chocolate/golden/white.

idipidi
1

Din creamagouti/cream är genetiskt en chocolate halequin med ett agoutianlag.

Cream är en kombination av ett "gulanlag" (cd) och antingen cr (de white/ silveragouti/magpie-anlag) eller ett ch (himalaya/pe white-anlag). cdch-creamar är oftast lite ljusare än cdcr-creamar. Dessuom verkar cdch oftare ge en dassigare svart färg.

Bra self cream är oftast cdch. Blanf harlequin/magpie vill man däremot inte ha ch inblandat.

Din hona är:

Aa - agoutianlag eftersom att hon är agouti + icke-agoutianlag eftersom att pappa är black magpie.

bb - chokladanlag eftersom att hon är chokladbaserad.

cdcr - se förklaring ovan. I detta fallet kan vi säga med stor sannolikhet att hon är cdcr, eftersom att cd måste komma från mamman och pappan inte ska ha några ch, om han inte själv är zobel magpie.

epep eller epe - ep eftersom att hon har både agouti och cream. e skulel hon kunna ha ärvt från sin morfars mor, plus att det inte är ovanligt att magpie bär på e (se alla de whites som dyker upp…).

PP - inga pinkeyeanlag inblandade.

Hjälper det?

Eulwen
0

OM det gjorde! Tack! Det var alltså chokladbasen som var den saknade pusselbiten!

Tack! Glad

Eulwen
0

Det dök upp en följdfråga när jag satt och tittade på vad jag kunde få för resultat om jag parar honan ovan med en black harlequin.

aa Bb cdcr epep/epe PP SS - black/cream

aa Bb cdcd epep/epe PP SS  - black/buff

Detta är två av de troliga resultaten enligt färgkalkylatorn. Kommer båda att se ut som harlequiner? Jag är så grön så jag ser ju ingen skillnad på cream och buff.

idipidi
0

Det beror sig på vad du menar med att se ut som harlequiner. Black harlequin är ju genetiskt bara en black/cream. Färgernas fördelning styrs sen av helt andra gener (och är delvis en slump också, tyvärr ;)).

Men om du parar din hona med en black harlequin så kan du få en andel "black buff harlequin", vilka inte inte är standardiserade. Det är anledningen till att man oftast inte parar harlequin med harlequin utan hellre harlequin + magpie.

Å andra sidan… Får du så ljusa buffar att de kan förväxlas med creamar så är det ju ingen som kan säga säkert att de är buff. Vi bedömer marsvin efter fenotyp, alltså vad de ser ut som och inte efter genoyp. Så länge de ser ut som en black harlequin så kan de bedömas som en sådan, oavsett genetik.

Ingen kan heller helt felfritt se skillnad på genetisk buff och genetisk cream, oavsett om de hävdar det eller inte. Man kan bara säga att det vanligaste är att en cdch är ljusare än en cdcr som är ljusare än en cdcd, men man får inte glömma att modifierare spelar en stor roll också.

Eulwen
0

Nej, sant. Rätt formulering är om båda KAN se ut som svarta harlequiner. Glad

"Problemet" kommer om man ämnar spara en för vidare avel, då är det ju gott att veta vad som finns i den så att säga, om det nu inte kan avgöras på utseendet.

Tack för svar, igen.