Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 877 ggr
MichelleAus
0

Aggressiv hona. Hjälp!

Hej! Jag har fyra marsvinstjejer som bott tillsammans sen de var var små och det har aldrig tidigare varit några problem. Nu har en av dem, Luffs, blivit aggressiv mot de andra. Det har alltid varit en tydlig rangordning med Bindi som ledare. Det har gruffats lite i buren några gånger när de jagat varandra men aldrig allvarligt och Bindi har alltid "vunnit". Igår var det ett himla liv i buren och Luffs sprang runt och jagade de andra så spånet flög. Lilla Li blev biten intill ögat och en liten bit rycktes bort så det började blöda. Jag ringde direkt till veterinären som sa att vi inte behövde åka in med henne om det inte blev infekterat. Jag tvättar noga med koksaltlösning och det ser mycket bättre ut idag och har börjat bli en skorpa. Det har dock aldrig hänt tidigare att någon blivit biten på det sättet. Kvällen var i alla fall lugn men nu under morgonen har jagandet börjat igen. Luffs springer runt och de övriga flyr och när det lugnar sig sitter alla fyra i varsitt hörn av buren och burrar upp sig. Li vågar sig knappt ner från ena hyllan. Vad ska jag göra? Och vad händer? Varför beter hon sig så här? Som sagt så har de alltid levt ihop sen de var små och inget liknande har inträffat. Bindi, som alltid varit ledare, ger sig nu för Luffs. Jag är jätteorolig och undrar hur jag ska bete mig. Ska jag låta dem hålla på? När bör jag sära på dem? Hoppas innerligt att ni kan hjälpa mig!

Toxics
0

Hur gamla är dom? Funderar på om det kan vara någon sorts ny ranguppgörelse.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

MichelleAus
0

Alla fyra är födda mellan september-oktober 2009. Så lite dygt 2½. :)

Toxics
0

hon kan inte ha ont någonstans då? Hon som bråkar med de andra. Du kanske skulle känna ignenom hnene. fast det kanske du redan har gjort?

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

MichelleAus
0

Nej det tror jag inte. Hon är helt lugn i min famn och jättegosig. Och när hon jagat runt de andra och alla är uppskrämda i varsitt hörn så går hon runt och äter hö och beter sig som vanligt. Igår badades hon och då kände jag igenom hela henne och borde ju upptäckt något då. Det känns som någon slags ranguppgörelse men verkar så väldigt konstigt att det skulle ske helt plöstligt så här efter 2½ år tillsammans.

millib
1

Det kanske är Bindi som inte mår helt ok och Luffs känner av det och vill ta över rangen.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/