Knöl på ryggen
Hej!
Jag badade alla mina marsvinstjejer igår, både för att det var dags för deras årliga bad men också med en förhoppning att få lite lugn i buren efter en hel del bråk (se tråd under "Beteende & hantering"). Under badet upptäckte jag en stor knöl på Lis rygg och jag förstår inte att jag inte sett den tidigare men det var först då jag upptäckte den. Den nästan i storlek av en halv liten vindruva och rätt mjuk. Den rör sig lätt under huden och hon bryr sig inte alls om när jag tar på den. På den fanns ett litet sår på sidan men jag är rätt säker på att det uppkom under gårdagens bråk. Det finns även en mörkare fläck som tycks vara en fin slät skorpa. Vad kan det vara? Ska givetvis ringa och boka veterinärtid idag men ni kanske har några ideer om vad jag kan vänta mig? Jag är förstås väldigt orolig…
Hoppas ni kan hjälpa mig!
Uppdatering: Har nu fått tid hos veterinär på måndag men hoppas ändå ni kan komma med några förslag på vad det skulle kunna vara.
Jag vill ockdå veta. Antar att det mörka på bilden äör en skorpa och att knölen är det rosa =)
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Jag skulle tro att det är en fettknöl eller en varböld. Rullar den fint under huden talar det emot att det är cancer.
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
#4 Vad gör veterinären åt fettknölar och varbölder? Behövs operation?

Kan du PETA upp sårskorpan? Under den kommer det visa sig om det är en talgkörteltumör eller varböld.
Varböld ska tvättas ren och kan sen läka utan annan behandling. Fettknöl, = talgkörteltumörer, kan tömmas på talg (fett) men lämnar en liten krater efter sig resten av marsvinets liv. Ger inga besvär. Kan opereras om man vill.
Är det en fettknöl brukar man inte göra något om marsvinet inte har något besvär av den. Och en varböld kan man tömma, oftast själv och sedan spola igenom. Det viktiga är att det är rent, då det oftast läker först på utgångshålet och är det då orent så blir det en ny varböld. Jag har själv klämt varbölder, de har inte verkat som att det gör ont för ingen har reagerat. Sen har jag spolat dem rena med en spruta utan nål. De har iaf läkt fint.
#6 och #7: Att försöka ta bort skorpan vågar jag inte själv men tack för information! Då hoppas jag att det är en varböld eller fettknöl, det borde ju veterinären väldigt lätt kunna hjälpa mig att åtgärda och visa hur jag ska göra själv om det behövs senare. Låter jättebra att man kan klämma dem själv hemma men eftersom jag aldrig gjort det så vågar jag inte prova. Men nu känner jag mig i alla fall lite lugnad inför måndagens veterinärbesök. :)
För visst borde det vara okej att inte göra något alls fram till på måndag? Det fanns inga tidigare tider och Li själv bryr sig ju inte om den alls verkar det som.
Är det en varböld kan den växa men den brukar vara så pass inkapslad att den håller sig i din kula, dvs inte vandra in i kroppen. Så låt det vara du och blir det förändringar så är det bara fråga