Gissa vecka och antal ungar! :D
Gissar på vecka 6, 3 ungar:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Gissar på vecka 5, 3 ungar :)
Mvh Linnea

Vecka 7, 2 ungar

Nyfiken fråga bara =) Blev hon parad i djuraffären?
roliga gissningar själv gissar jag på vecka 5, 1 unge :)
#4 Nej verkligen inte. :) Hon var ensam med en kanin där. Så hon är parad av min gamla hane. Fruktansvärt glad att han faktiskt kunde få till det! Provat med 3 st andra honor tidigare, men hände aldrig något. :/ Men nu äntligen! :D
<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3

#5 Jasså på så viss, nä ja bara tänkte på hennes låga ålder trodde att de va via djuraffären.
hon är inte så ung. :) hon är iaf ca 6 månader nu :)

Inte för o vara sån nu men hon va 12 veckor den 2/3 skrev du i ett inlägg så nu borde hon vara 4½ månad o om hon då även e i veckan 4-6 så sattes hon med hane när hon va max 3 mån.
Parar du medvetet en så pass ung hona som detsutom nyligen varit sjuk? Varför?
Jag har varit till veterinär med henne när hon var sjuk. Och det var ingen fara överhuvudtaget. Dessutom så har jag en nära vän som är smådjursveterinär som hjälper mig att kolla till djuren då och då. Och det jag skrivit i det inlägget måste vara fruktansvärt fel. För hon var som sagt redan några månader när vi köpte henne. :/ Och vad jag vet så är det ok att para marsvin vid 5 månaders ålder.
Kan vi gå tillbaka till huvudämnet nu? jag har som sagt fött upp ett antal marsvin förr. jag vet vad jag gör och jag tror att jag har har bäst koll av oss alla hur gammal hon är, hur hon mår, vad som är bra för henne och inte. Mina marsvin gör regelbundna undersökningar hos veterinären. Och alla mår bra. Enligt min veterinär så ska det heller inte vara några som helst problem med hennes dräktighet.
#11 Vid 5 månaders ålder är det inte okej att para en hona, minst 7 månader bör dem vara plus väga minst 800 gram.
alla har delade meningar om det.
#14 Åldergräns och vikt finns av en anledning.
Att para en bebis är inte direkt bra kanske.
Jag har ju som sagt rådfrågat med veterinär om det här och hon sa att det var okej att para henne. så jag gjorde de. slutsnackat.
Länkar till denna så förstår du nog vad jag menar när jag säger att folk har delade meningar om den saken. http://www.marsvinssidan.se/marsvinsavel.html
Enjoy
jo, ok, men dom skriver ju 6-10 mån. även fast jag gissar på att hon är i vecka 5 så vill jag egentligen mer tro på att hon är i v 3 för inga sparkar eller så har känts. och sen syns de inte direkt på henne att hon är så mycket tjockare än vanligt. Och hon är ju som sagt 6 mån nu. Och hon har bra kondition, bra vikt och allt. Så Jag ser inte riktigt vad som är problemet?
Med tanke på att det syns så pass väl på henne lär hon inte vara i vecka 3, snarare 5-6-7 veckor gången.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.