Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1729 ggr
Alex92
0

Behålla eller sälja? Kastrerad hane.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en kastrerad hane som bor själv i en bur ovanför de andra marsvinen. Han är 5-6 år och världens goaste. Funderar på hur jag ska göra, vet ju att de vill ha sällskap i buren. Men min bur är för liten för två vuxna och en större får inte plats. 

Ska jag omplacera honom så att han får tjejsällskap? Har haft honom i flera år och vill såklart ha honom kvar, så det är ett svårt val.

Eulwen
0

Varför inte skaffa en större bur?

Jaha, platsbrist. Ursäkta, läste slarvigt!

Hur länge har han bott ensam och hur verkar han trivas med det? Finns det inte plats för honom att flytta in i den större buren med de andra? Får de träffas på golvet ibland?

Alex92
0

#1 Han har bott ensam i knappt 1 år. Han hade en kompis förut som gick bort.

Han verkar trivas bra men står jätteofta vid burgallret och tigger, det gör inte de andra två. 

I den andra buren bor en kastrerad hane med hona så att William flyttar in där går inte så bra.  :/ Nej, de får inte träffas på golvet tillsammans..

millib
0

Får du inte plats med större bur då han får sällskap tycker jag det vore bättre att han blir omplacerad och för gå med honor de sista åren i sitt liv. En sådan hane är ofta eftertraktad i honflockar så han kan hålla ordning och reda.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Eulwen
0

Men hur trångt bor du om du inte har plats för en lite större bur? Går det verkligen inte att lösa rent praktiskt?

millib
0

Läser nu att du har burarna på varann och antar att den nedre är större då du har två i drn? Då borde du ju få plats med en lika stor ovanpå?

Alex92
0

#3 Okej.. ja, jag får väl se om jag hittar några intresserade. Är jättenoga med bra och livslångt hem i så fall så det får ju ta den tid det tar. Men jag får tänka på saken. Blir svårt det här :(

#4 Djuren är i mitt rum och jag har möbler också, burarna står staplade på varandra på ena väggsidan och burarna underst skulle nog gå sönder med en stor bur överst. Redan nu har buren underst tagit skada, taket har "sjunkit" ihop lite. :/ Så det går inte.

Eulwen
0

Kan du inte göra ett hemmabygge då? Eller ställa hans bur i ett annat rum?

Alex92
0

#7 Nä, tyvärr. Usch vad svårt det ska vara. Kanske kan jag ha kvar honom om han får träffa min hona några gånger i veckan? De kan ju få träffas själva och springa runt på golvet… ska testa imorgon tror jag :) se om de trivs ihop.

millib
0

Om det känbs hopplöst och du inte har några lösningar står jag fast vid att ett nytt hem skulle vara det bästa. Var bor du?

Misarn
0

Jag tror inte att han får för stort utbyte med att bara träffa honan någon gång ibland, vet att det är svårt att omplacera då man verkligen är fäst vid sina grisar men man måste se till hans bästa och jag tror att han skulle bli glad om han fick en kompis =)

Alex92
0

#9 I Stockholm.

Uppdaterar med en bild, gammal dock :P

millib
0

Var i sthlm? Kan vara intresserad av en kastrat till min honflock…

[copicaddicted]
0

om du kommer omplacera så är jag intresserad! JAg har en hona som går ensam nu som inte riktigt verkar funka ihop med andra honor (såda matte sådan gris kanske ^^)

Dock så bor jag i Sundsvall, men mellan s-vall Sthlm kan det kanske gå att ordna med frakt :)

Alex92
0

#12 Södra stockholm

_Charlie
0

Oj vilken sötnos!

Om du inte har möjlighet att ge honom en större bur med en kompis håller jag med om att en omplacering vore snällast mot marsvinet. Tänk vilket paradis han skulle få det sina sista år om han fick bli kung i en honflock. =)

Aristarcos
0

om du är rädd att buren under ska gå sönder om du skaffar en större bur, varför inte göra någon slags hylla som du kan ställa upp en större bur på räcker ju typ att köpa ett gammalt skrivbord som man kan kapa.

Tex sådant med ditskruvade ben där kan man ju kapa bara och skruva fast på lämpligt ställe, brukar finnas billiga skrivbord på blocket. Det håller ju för en större bur.Och då kan du ju skaffa en tjej till honom :)

Hade försökt att inte omplacera ett så gammalt marsvin.

Alex92
0

Aristarcos, tack för tipset, det uppskattas. 

William kommer att stanna, anledning..

Vi var akut iväg till veterinären idag och det visade sig att han har kronisk urinvägsinfektion och det går inte att bota, bara att underlätta smärtan. Trots detta är allmäntillståndet precis som det ska. 

Han kommer att få smärtlindring 1 gång/dag eller vid behov, hjälper det inte sa veterinären att han bör få somna in, men jag anser att han trots detta har en bra livskvalité… han håller en otroligt bra vikt, äter, är pigg och mår bra.

Fytusan vad jobbigt allt känns. Älskade William.. <3

millib
0

Vad tråkigt för honom, hoppas han blir bättre

Creation
1

#17 Vilket tråkigt besked!

Men hur kunde veterinären avgöra att urinvägsinfektionen var kronisk? Har han fått äta antibiotika tidigare? Har han blivit röntgad?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Aristarcos
0

#19 tänkte detsamma; UVI blir ju inte kroniskt bara för att man fått det en gång…

Alex92
0

#19 Han hade urinvägsinfektion 2010 och blev behandlad med antibiotika och han blev röntgad då och även idag då veterinären sa att de var tvungna för att se om han hade urinsten eller annat. Det visade sig vara en inflammation/hon förklarade vad det var men det är återkommande och det går endast att lindra hans smärta. Förhoppningsvis hjälper det, jag ska hämta ut Metacam imorgon Glad

Aristarcos
0

Men på röntgen kan man väl inte se UVI, har precis själv röntgat ett marsvin pga blödningar, men min vet sa iallfall att det bara går att se stenar på röntgen.. eller har de kollat med ultraljud.

Trist när inte grisarna mår bra, vet mycket väl vilken sits det är i, sitter just nu med en hona som inte mår bra alls..

Alex92
0

#22 Kan inte säga exakt vad det är, men hon sa något om någon hinna runt *något* där nere, förstod inte ett dyft. Blåsan var väldigt liten, hård och han hade ont när hon klämde… men som jag förstod det kom hon fram till detta enligt rötgenbilderna, i alla fall berättade hon detta efter att han röngtades. 

Ja det är jättetrist å jobbigt :( oj vad är det med din hona då? :/

Creation
0

#21 Så han visade senast symtom för UVI 2010(ett tillfälle tidigare) och sedan nu i 2012? Det låter nämligen inte som kronisk UVI. Kronisk UVI är av sådan typ att marsvinet har det i princip konstant eller åtminstone upprepade perioder nära varandra. Man brukar ställa den diagnosen efter flertalet behandlingskurer.

#22-23 UVI syns inte på röntgen, men när det gäller hanar som har ont/blöder när de kissar brukar veterinären kunna anta att det är det är UVI om man uteslutit urinsten. Kanske var det så veterinären ställde diagnosen?

Det finns inte så mycket som kan ge de symtomen annars, vad jag vet? Ifall det skulle ligga något annat och trycka borde även det synas på röntgen.

Alex92
0

#24 Ja, och han har haft det i princip konstant. Dvs kronisk UVI.

Om UVI inte syns på röntgen, vad såg hon då? Eller kunde hon känna något? Hon pratade om någon hinna, den kanske syntes på röntgen.

Enligt veterinären är det kronisk inflammation och jag tror hon kan sin sak Glad

Alex92
0

Jag kan ringa imorgon och höra mer detaljerat vad det är exakt och hur hon kom fram till diagnosen. Om de i receptionen kan se det på datorn, borde ju stå där tycker man.

Creation
0

#25 Men jag förstår inte varför veterinären inte prövar att behandla igen, om ni bara behandlat en gång förut? Det kan ju vara så att just den antibiotikakuren inte fungerade. Du skulle ju kunna testa att behandla med tranbärsjuice också! :-)

Förlåt för att jag ifrågasätter så mycket, men jag lägger inte full tillit till alla veterinärer längre, då jag fått felaktig information själv och hört om många andra som fått det.

Alex92
0

#27 Men om en till antibiotikakur skulle kunna fungera, tror du inte veterinären föreslagit det då? Jag blir ju galen bara av den tanken, att han SKULLE kunna bli frisk om han behandlades igen, utan att jag fick veta det. Har hon sett att han är kronisk sjuk så har jag tillit till veterinären. 

Tranbärsjuice har jag testat Glad ska fortsätta ge det också.

Jag litar inte heller på alla veterinärer (!), men dessa är otroligt, otroligt smådjurskunniga….!

FeliciaS
0

#17 Tråkigt att han drabbats av UVI. Jag har två honor som också har det. Vi har testat tranbärsjuice och antibiotika utan framgång men har nu hittat två preparat som gjort underverk så marsvinen inte påverkas så av infektionen eller grus/stenar. Det första heter Eurologist (300 mg) och kan beställas från Petherbs. Sedan Allrodin UTI Kn. Jag beställer regelbundet dem och mina marsvin håller sig symptomfria :) I och med att det är örtmedicin gör de ingen skada på organen att ge i långa perioder.

Verkligen värt att testa, med dessa mediciner finns andra utvägar än avlivning vid UVI :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Alex92
0

Tack, ska kollas upp. Än så länge verkar Metacam fungera bra.

Försökte få ihop honom med min sura gammeltant, gick inte bra alls. Funkade ju sist när de sågs på golvet, för ett par veckor sen.
Nu small de ihop, pga av att honan började attackera honom, då gick han såklart till försvar. Inget blodbad direkt, men jag särade på dom fort. Ingen aning om vad som hänt med henne, hon går ju ihop med en annan kastrat så varför skulle William plötsligt bli en fiende?

Tråkigt faktiskt! Nu när han förmodligen stannar tänkte jag försökte fixa en lösning eftersom att jag inte kan köpa en ny.

FeliciaS
0

#30 Får han Metacam alltså? Vad konstigt, det är ju smärtstillande och kommer inte göra något åt själva infektionen.

Mvh Felicia

Alex92
0

#31 Japp. Ne, jag vet, men veterinären sa att det inte går att göra något åt det han har, det är kroniskt och kommer inte att försvinna. Därför får han smärtstillande och ska få livet ut, än så länge verkar det hjälpa, kan inte höra av han piper när han kissar. :)

FeliciaS
0

#32 Ska han få det livet ut? Metacam är ju skadligt för organen och lång tids behandling kommer verkligen inte hjälpa honom utan istället skada honom invärtes. Jag tror inte veterinären hört talas om Eurologist och Allrodin, än mindre provat dem. Det är inte särskilt vanligt i Sverige än, tyvärr. Vore jag dig skulle jag sluta med Metacamen och beställa hem Eurologist och Allrodin istället, jag har svårt att tro att han inte skulle bli bra av dem :)

Hur kan veterinären veta att det är kroniskt?

Mvh Felicia

Alex92
0

#33 Var köper man det? Kan ju testa :) 

Tror inte veterinären skulle rekommendera Metacam dagligen om det vore skadligt.

Ingen aning hur hon kom fram till det. Hon sa att han har en inlammation och jämförde med människor som inte blir av med infektion utan det hela tiden kommer tillbaka trots medicin.

Roslagstull veterinär är riktigt bra så jag kände inte riktigt att jag behövde fråga varför och såna saker… :O

FeliciaS
0

#34 Jag länkade det i #29.

Tyvärr finns det många skräckexempel på vad veterinärer har gjort, så det är absolut inte omöjligt… Det står även på FASS att det inte ska användas i mer än 14 dagar. Sedan finns det otroligt många veterinärer som är jättebra också förstås, men det finns ganska stor brist på kunskap när det kommer till marsvin. Det är väldigt lätt att man blint litar på veterinärens ord, men jag tycker att man ska vara kritisk och verkligen vara säker på att man som djurägare vet vad de gör med ens djur och varför.

Mvh Felicia

Alex92
0

Så, nu har jag rignt upp Roslagstull (tog bl.a upp det ni skrivit här). Det hon kunde säga i telefon var det som stod i journalen.

Han har kronisk urinvägsinfektion, och då frågade jag om man inte kan behandla igen om det KAN finnas en chans att bota det.

Nej, det finns två olika sorts antibiotika som man ger till marsvin och det har testats på William. Att fortsätta behandla med antibiotika om och om igen kommer inte göra honom bättre. Infektionen är återkommande. Därför behövs smärtstillande vid behov, och Metacam går bra, den är ju gjord för hund och katt men man ger en så otroligt liten mängd, speciellt till William. Märker man minsta förändring i avföringen/med magen t.ex, så slutar man omedelbart och kontaktar veterinären. Så länge det fungerar bra så är det inga problem. OM Metacam slutar fungera och han fortsätter att ha ont varje dag måste han få somna in. 

Men det verkar fungera hitills! Glad

Eftersom att jag vill veta ännu mer så kommer veterinären att kontakta mig så att jag kan fråga mer. Jag vill vara helt säker på att det inte finns en annan lösning. Men jag litar ändå på veterinären. Inte alla, men roslagstull är de bästa jag vet på marsvin, så det är bara dit jag går med dem.

Alex92
0

Jag vill verkligen det bästa för honom. Hade önskat att han vore frisk och fick marsvinssällskap. Så himla trist. Han är världens goaste gris iaf :-) matvrak också såklart. Vet inte hur jag ska få honom att röra på sig mer, han sitter mest stilla på golvet :/

Alex92
0

Nu har jag pratat med veterinären. Hon var mycket duktig och förklarade i detalj hur och varför och så vidare. 

Vi kan testa en annan sorts antibiotika, men risken att infektionen kommer tillbaka är mycket stor. I princip helt säkert (hade det inte varit så hade antibiotikan hjälpt första gången). Dessutom finns en risk att han får diarré och andra besvär. 

Detta problem är mycket vanligt och återkommande UVI behandlar man inte om och om igen med antibiotika helt enkelt. De får snabbt resistens mot antibiotika.  Men efter mycket om och men sa hon att hon kan skriva ut en antibiotikakur till av en annan sort, bara jag vet om riskerna och att det förmodligen inte hjälper. 

Metacam höjer livskvalitén och det är viktigast. Att han inte ska ha så ont hela tiden när han kissar. 

Är ni fortfarande skeptiska så ring själva och be att få prata med roslagstull veterinär…

Aristarcos
0

#38 Det är ditt marsvin så det är ditt beslut hur du ska ta hand om honom.

Vilka symptom visar han när han inte behandlas, försvinner de med behandling ?

Alex92
0

#39 Ja :) men ville reda ut lite för egen del också, blir förvirrad när man hör olika. Nu känns det bra efter att ha pratat med veterinären. Ska bara bestämma hur jag ska göra med en ny kur eller ej.

När han inte behandlas så piper han och har ont, blir väldigt koncentrerad, småskvätter, blir mer spänd och så. Symtonen försvinner med behandling och kommer tillbaka efter. Med Metacam blir det bättre men ändå inte helt bra.

Aristarcos
0

Jag vet själv av erfarenhet , då jag precis fått ta bort vår kära Jordan, att det är jobbigt med sjuka djur. Jag behandlade med bland annat Bactrim, för att växla till Baytril men hon blev bara sämre allt eftersom och även viktnedgång.

Rådfrågade min veterinär, då hon hade ont när hon kissade trots metacam behandling (samt hade blodig urin) så tog jag beslutet att låta henne somna in. Det är jätte svårt att ta ett sådant beslut men man får ju också se till djurets bästa.

Men så länge han mår bra och är pigg samt inte tappar vikt så kan det kanske fungera bra. Men jag hade nog skaffat ett marsvin så att han hade mått bra tex genom mitt förslag att ha något bord över där man kan sätta en bur ovanpå den andra då du har platsbrist, köper du en hona kan du när han inte finns kvar längre sätta ihop henne med de andra två.

Men lycka till med din gris iallafall !