Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 843 ggr
_Charlie
0

Lilla underbara elaka Plura

Min älskade lilla sockerbit Plura Pussgurka är en väldigt speciell gris för mig. Man får väl inte lov att favorisera så där men det har nog inte undgått att förstå att han är lite extra underbar. ;)

Tyvärr är han inte så jätteunderbar just nu, och det är mitt eget fel.

Jag visste att det KUNDE bli problem med att sätta ihop en hane med sin burkamrat efter att den gått med hona, men jag visste faktiskt inte att det i princip skulle bli omöjligt.

Han har nu under extremt många försök varje gång försökt ha ihjäl hanen han satts med. Det har varit riktigt illa och han har fått både ett riktigt otäckt hål under hakan och sina övertänder avslagna.

Nu går han själv sedan en tid tillbaka och har läkt ihop fint. Men rädslan av att försöka igen finns där, och den hindrar mig.

Jag vill inte att han går själv. Givetvis för hans egen skull, men också för att jag inte räknat med att fylla en hel bur med enbart ett marsvin permanent.

Om 2,5 veckor är det dags för mina bebisar att säras från mamma, och eftersom jag ska spara en av dom tänkte jag att han kanske skulle acceptera bebisen.

Samtidigt vet jag inte om jag vågar, med tanke på att han verkligen försökt döda de andra. En 4 veckors unge skulle han kunna bita ihjäl innan jag ens hinner reagera.

Behöver lite tips tack.

Binajis
1

Jag tror inte du behöver oroa dig att han dödar en liten unge. Även om Plura är värre än många hanar, så bråkar han med de andra hanarna för att han känner konkurrans. Den konkurransen finns inte hos en liten 4-veckorsunge :) Sätter du ihop dom och håller uppsikt så kommer du märka om Plura accepterar honom eller inte. Jag har svårt att tro att Plura i samma ögonblick som han ser ungen kastar sig över honom och biter ihjäl honom. Däremot kan det ju bli bråk när ungen blir äldre, men det bör du hinna märka :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

_Charlie
0

#1 Jahaddu, det är konkurrens som är hans problem. Nej då borde det ju inte vara någon fara med bebisen. :)

millib
0

Jag tycker Plura låter som en fullt normal hane som gått med hona. Jag blir väldigt förvånad när jag hör de som lyckats med ihopsättning efter parning. Men som #1 skrev, en bebis utgör inget hot och även de mest elakaste hanar ser inte en bebis som ett hot utan brukar kunna uppskatta sällskapet även om bebispojkar kan vara jobbiga ;)

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Binajis
0

#2 Han har blivit en dominant hane som vill sätta alla sina burkompisar på plats. En unge lär han också vilja uppfostra, men är han okej "i skallen" så ska han inte behöva ta till hårdhandskarna åt en liten bebbe :)

#3 Jag tycker inte att riktigt elaka sår och utslagna tänder låter som en fullt normal avelshane riktigt. Kanske inte heller onormalt, men i regel går det att hitta en lämplig vän. Jag har alla mina avelshanar om minst två och två, just nu rör det sig om 11 stycken. Det blir 4 fungerade par och ett gäng på 3 =)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

millib
0

#4 alla avelshanar jag haft skulle åsamaka denna skada om jag släppte ihop dem varandra. Jag anser det som ett naturligt beteende. Men alla har gått mycket bra ihop med bebisar och ungdjur.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

gickan87
0

Ett tips jag fick inför ihopsläppet med mina hanar när den ena skulle lämna mamma var att bada ungen med något milt shampo. Så lillhanen inte luktar hona.

MVH Erika :)

Fridaaaa
0

Bebis brukar gå bra. Morris gick bra att sätta med bebis likaså Totti efter att dem hade parat båda 2 :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.