Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2918 ggr
Kajzza
1

Vaxdukssnilleblixt...eller

Hej på er.

Kanske dags för mig att kliva fram ur garderoben, Har varit här ett tag men mest läst. Har varken erfarenhet av avel eller utställning men har haft marsvin nästan hela livet. Är nu 46år och förrutom barn och man delar jag även hus med…Saga (engelsk springerspaniel 10mån) Sickan och Silla (huskatter), Lilo (skäggagam), Våfflan och Conny (gerbiler) och sist men absolut inte minst Blixten och Tilda, två goa marsvin.

Ikväll när jag satt här och kikade på bilder på era fina hembyggda burar fick jag kanske en snilleblixt, Eller kanske inte…

Har sett att det är vanligt att man fodrar bokhylleburar med vaxduk. Har testat förrut att ha vaxduk i botten på vår gallerbur men det funkade tyvärr inte så bra. Blev sladdrigt i hörnen pch Grisarna krafsade och drog i kanterna som stack upp sen busade de UNDER den!!!  Jag var även rädd för att de skulle börja äta på den…

Men…om man syr som en "låda" av vaxduk? Med nästan samma mått som botten i buren. Borde det inte ligga säkrare då? Handtag som man kan lägga ner under duken kanske och använda när man enkelt ska tömma hela rasket?

Tror ni att det skulle funka? Eller skulle de kanske ändå käka på duken och leka tittut med den???

Buren vi har är en gallerbur och jag skulle GÄRNA byta ut den till en öppen men det finns inga möjligheter då våra båda katter inte på några villkor accepterar vare sig Gerbiler eller Marsvin.

En gång hade sonen glömt att stänga gallerlocket till Gerbilernas akvarium..,vi hörde lite krafsande och vips såg vi att ena katten hade varit nere i buren och fiskat upp en Gerbil. Den dinglade i svansen  från kattens mun. Tack o lov släppte katten sitt byte och Conny kom undan utan minsta skråma.  Phu…

Oj det här blev långt…har ni orkat läsa er ner hit ska ni ha en eloge haha!

Hej från mej

Kajzza

Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle  och knäppgök!

IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us

Arinah
1

Välkommen:-)

Jag gillar iden med att sy en botten av vaxduk. Prova. Jag antar att du måste välja själva vaxduken med viss omsorg. Att den är tillräkligt tjock för att ha lite styrsel, och inte så plastig att den går sönder. Det får inte vara nåt löst som sticker fram. Mina grisar drar och tuggar och gör hål.

I annat fall brukar silvertejp hålla det mesta på plats.

Ser gärna bilder på skapelsen sen, och gärna dina marsvin oxå

FeliciaS
0

Välkommen hit!

Jag har testat vaxduk men tycker inte det funkar särskilt bra, av samma anledning som du nämnt. Marsvinen gnager lätt hål på den och den är inte lika hållbar som plastmatta. Jag har mestadels använd plastmatta från en golv- och mattbutik till burarna, den är styv och håller mot väta helt och hållet. Dessutom så tjock och väckar sig inte så marsvinen kan inte gnaga på den.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Kajzza
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för välkomnandet!

Ska absolut presentera mina små marsvin och deras boende en dag. Deras bur är ju inte det jag skulle önska men men…tids nog kommer det nog ett hemmabygge här med.

Tänkte på det där med gnagande små tänder….om man gör en polstrad kant på det hela kanske? Som på de gamla goda skötbordsunderläggen…

Hittade en bild. Det hela måste ju gå att rulla, trycka ihop och kunna tas ut ur gallerburen och sen lätt rengöras i badrummet. jag är mycket för att förenkla krångliga saker…inga uppfinningar är så bra att det inte kan förbättras en aning haha.

Hej från mej

Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle  och knäppgök!

Kajzza
0

Nu har jag testat min första prototyp ett tag. Köpte vaxduk på jysk, tvättbar lite lyxigare variant.

Mätte innermåtten i bottnarna och la till ca 10cm runt om för att få en ordentlig kant. 
Mina marsvin är inte av den gnagiga sorten så de har faktiskt inte gnagt på kanten. jag vek vaxduken i hörnen och sydde en söm där så att kanten står upp. Med detta som botten är plötsligt vår dubbeldäckarbur väldigt enkel att göra ren. Vika ihop vaxduken med innehållet innåt, ut genom luckan, ut i trädgården med bajs och alspån, in under kranen med vaxduken. Fram med en torr…in i buren och fylla på rent. Hänga upp rengjord till tork.

Nästa gång ska jag prova att sy en lite polstrad kant på vaxduken och ha en extra bit på kanterna som man kan vika ner under alltihopa när det är i buren, dock är det ju ännu enklare då att veckla ihop och få ut genom en liten lucka utan spill. Grejen med det hela är ju att en dubbelgallerbur är så bökig att rengöra då man får monterna ner hela buren för att komma åt ordentligt.

Ännu så länge är jag rätt nöjd…några justeringar bara…

:)