Ärftliga förhårdnader?
Någon mer än jag som har märkt att tassförhårdnader verkar vara ärftliga?

Intressant fråga! Har faktiskt aldrig tänkt på det. Däremot så märkte jag att alla mina goldens hade mycket lättare att få förhårdnader än vad mina rexar hade. Goldens fick lätt såna där riktigt långa som man fick ta bort varje gång när jag klippte klorna, medans rexarna kanske var tredje gång…
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Jag har en rexfröken (med alpacapappa) som är 6år och med tassar så mjuka som att de var nyfödda, och har i princip aldrig sett vare sig fil eller tassalva, men jag vet inte hur hennes ungars tassar blev. Hennes mamma hade förhårdnader men inte mycket (ren rex).
Har tänkt på detta innan men nu när Vidas ungar har visat sig få lika mjuka tassar som Vida och hennes mor och moster så startade funderingarna igen.
Sedan har jag ett gäng med bedrövliga tassar, de ser nästan vanskapta ut om jag inte håller efter tassarna, även där är flera släkt.

Min rex har inte heller speciellt mkt förhårdnader, medan mina andra 3 släthåriga och en blandis har haft mer eller medel med förhårdnader.
Det kanske är rexarna som har tassar som är förskonade…
90% beror nog mer på underlaget

#4 Men det är ju märkligt i såfall, när alla går på samma underlag? Dessutom när alla marsvin är av relativt lika vikter?
Min rex har också mycket fina tassar, mjuka och sällan förhårdnader.
Men mina släthår har mycket mer förhårdnader..
Det kanske finns något samband?
// Ida och marsvin.
"Djur är som vatten, det går inte att leva utan de ♥"
men om det är ärftligt så kanske vissa ska en sorts underlag o vissa annat.det var så jag tänkte.tänkte man kan ju testa isåfall=))hoppas jag skrev förklarligt
som med oss människor.en del får hälsprickor och andra inte

#7 Aha, då hänger jag med =)
Ja jag tror det är ärftligt men har inga bevis eller så men det verkar så hos mina.
Sen tror jag att det är svårt att påverka vissa får massor hur mycket man än filar och smörjer andra har tassar som barnrumpor utan att man någonsin behöver göra något. Jag tror förhårdnaderna beror mer på arv än miljö… ja så länge man håller buren ren förståss.
#4 Underlaget har aldrig påverkat mina och jag har provat många olika underlag genom åren