Ivomec eller Stronghold?
Vilket av ovanstående ger bäst och snabbast resultat mot sellnic?
MVH Erika :)
Stronghold har jag använt två gånger och det har alltid funkat bra. Jag har upplevt att Sellnicen försvunnit fort.
Ivomec har jag ingen erfarenhet av men skulle personligen föredra något som läggs på huden (alltså Stronghold) hellre än något som ges i munnen och i sista hand något som ges genom spruta.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Stronghold helt klart :) Har gett resultat redan efter ett par dagar efter första omgången behandling. Plus lätt sätt att behandla
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vet. ska skicka ett recept på något som heter advokat eller liknande, någon som har erfarenhet av det? Vet inte om det är shampo eller droppar eller något annat.
#3 Det är väl det medlet massa marsvin dött knall fall av. Be om Stronghold!
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.

#4 Menar du verkligen det? Vetten har stängt till på måndag nästa vecka :( Men visst kan man köpa stronghold för häst receptfritt?
#5 Ja tyvärr, både i sverige och i andra länder. Jag vet att jag fastnade på ett forum där jättemånga historier fanns om hur deras marsvin dog efter advocate, de fick svårt att andas och dog. Jag kommer aldrig använda det, stronghold är det som gäller mot sellnic här då det är det minst skadliga medlet mot marsvinen och det hjälper snabbt.
Du har ingen annan veterinär i närheten du kan kontakta?
Hur många marsvin har du? Är du säker på att det är sellnic? Har de skrapats?
Jag kan hjälpa dig om det är brådskande med iaf 3 pipetter.
#5 Stronghold finns inte receptfritt alls.

#6 Ingen vet med så kort varsel.
Inga skrapprov men samma symptom som förra gången jag hade sellnic här.
Har 13 djur men en som är väldigt drabbad, kliar sig så hon får krampanfall och nästan tuppar av.
Vore underbart om jag kunde få köpa åtminstone en pipett av dig så jag kan börja behandla den mest drabbade iaf.
#8 Okej, då är det illa kvickt att hon måste behandlas. Vet inte om du minns min Charlie, men han klarade sig inte efter han blev så illa drabbad att han fick kramper.
Jag har inga pipetter ute, men jag har recept kvar att hämta ut. Tänkte jag kan isf hämta ut ett paket åt dig och skicka till dig så hinner du ju få det på fredag och kan behandla innan? PM'a mig om du vill att jag hjälper dig!

Jo, jag minns Charlie :( och jag vet hur illa min förra hona var.
Det vore jättebra! Jag tror jag har en pipett kvar hemma från när jag behandlade mina råttor, en rosa pipett avsedd för katter det måste väl vara samma som du får hämta ut?
Slutar jobbet vid 20:30 och kan komma hem och leta då.
Jag pm:ar mitt mob.nummer till díg så kan du väl skicka ett sms eller nåt så jag får ditt nummer? så kan jag meddela om jag hittat den eller inte?
När jag hade sellnic på mina och var inne hos vetten så sa hon att stronghold har en ganska dålig effekt om man jämför med Imovec. Plus att Imovec är billigare.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
#11 Jag har haft sellnic 2 omgångar, stronghold hjälper jättebra, och inte dyrt heller (tycker inte jag i alla fall). Så det stämmer inte. Har märkt skillnad redan efter 2-3 dagar efter jag har behandlat med stronghold.
12 # nej jag har läst om massor här inne som har använt sig av stronghold och det verkar ha fungerat bra. Så jag tyckte det var lite underligt att veterinären sa att det inte fungerade bra. Jag har ingen aning =)
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

"Har du använt advocate tidigare? Nej, stronghold. Hmm okej jag tycker att advocaten är bättre… men då skriver jag ut för 13 marsvin." Hur ska man tolka detta? Kanske det ändå är stronghold som finns på receptet? Ska försöka ta mig till apoteket och plocka ut medicinen imorgon. Är det advocate törs jag nog inte använda den :/
Du kan ju kolla vad du fått utskrivet, har du fått advocate behöver du ju inte hämta ut den..
#14 Ring och fråga veterinären innan så att det är rätt, annars får de väl skriva ut Stronghold istället :) Klart du inte ska ge Advocate i så fall.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#16 Vet. öppnar ju inte förrän på måndag igen :( ska höra vad jag har för recept på apoteket imorgon.

Hittade inte pipetten igår, trots att jag vände upp och ner på allt utom burarna. Apoteket öppnar 9:30 så får veta vad jag har där då.

Det var advocate jag fått. Ska chansa att ringa till distriktsveterinärerna imorgon. Dem brukar vara hjälpsamma och har visst.öppet imorgon. Men tack för erbjudandet _Charlie!
Okej, hoppas att det löser sig för dig. Prova annars att ringa veterinärer i städer utanför dig, en del är hjälpsamma och kan utan besök faxa recept till apoteket i din stad. Det gäller bara att hitta rätt veterinär. :)

Har fått tid till senare idag men nu är nästan alla sår borta? Kan såren bara försvinna sådär när det är sellnic?
#21 Nej det gör det inte. Har inte gjort när jag har haft det i alla fall.

Efter mycket strul hos veterinär och apotek så fick jag Ivomec med mig hem. Bättre än inget iaf. Strongholden var slut på apoteket och skulle inte inkomma förrän onsdag nästa vecka.