HJÄLP fött tidigt!!!
Jag är helt hispig! Upptäckte precis att Laptop fött sin kull minst 1-2 veckor för tidigt! En unge är död och halvt uppäten, den andra piper och väger bara 50 gram.
Laptop bryr sig inte mycket om sin unge, den är kall och alldeles alldeles för liten!
Vad ska jag göra???
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jag har precis hittat en till unge i buren utan huvud. Snälla hjälp!
Nu är jag ingen expert men eftersom du inte fått några andra svar än så hoppar jag in. Jag skulle plocka ut ungen, värma upp den, se så den ser ok ut även om den är liten (ungar på 50gr kan överleva), ge lite stödmatning så den får upp orken och sätt sedan mamma och barn ihop i en liten bur så hon inte kan gå undan från den. Det är hennes första kull?
För å fränst beklagar. sen är det viktigt att du håller ungen varm, på bröstet brukar vara det pefekta stället för det ,
http://oopsmarsvin.se/2b0073f6-f02a-4178-97e2-6acaf1f9ec34-29.html
Finns mycket bra och nyttig informatjon, är den född 2 veckor för tidigt ska du inte mata då den inte har någon svälg reflex.
Lycka till å hoppas den lill* klarar sig
Jag har inga direkta råd, men jag hoppas att hon tar till sig ungen så snart som möjligt. Håller helt enkelt med #2 stödmata, värm och sätt ihop med mamman i en mindre bur.
Lycka till!

Har hänt mig ett par gånger om en burkompis fått ungar så kan det sätta igång andra dräktiga honor i samma bur att föda även om det är för tidigt. Verkligen jättetrist när det händer. Har aldrig haft ätna ungar, antingen har dom varit döda eller så har dom dött inom ett par dagar.
Aj då… inte så bra. Håll ungen varm och vänta med matandet till du ser att den är stark nog att ta emot mat. Så unga ungar har dålig sväljrefflex så man måste vara jäteförsiktig och bara fukta munnen med maten så den får smaska i sig själv. 50g är ändå en okej vikt på en en så pass prematur unge men det kan vara saker i kroppen som inte utvecklats färdigt och då finns inget du kan göra.
Beklagar det här är verkligen ingen rolig upplevelse. Hoppas nu att det går vägen med ungen. Håll koll på mamman också att hon äter ordentligt.
Jag har själv ingen erfarenhet av så mycket förtidgt födda ungar. Eller ja en kull men då var alla döda och halvätna den mamman klarade sig utmärkt i alla fall.
Små lite halvtidigt födda ungar under 50g har jag haft flera stycken och nästan alla har klarat sig utmärkt. De har diat själva så försök ha lite is i magen och vänta och se om mamman får till lite mjölk för det är det bästa. Liten trång bur/ transport för de båda kan sätta igång både mjölk och moderskännslor men värm ungen först.
Fy förstår att det är jobbigt nu :-(.
Tack för tipsen. Jag sitter med den lilla i en fleecefilt i knät. Tyvärr är den tuggad på. Dens kön är sönderbitet. Jag vet inte om den klarar detta.
Det här är inte hennes första kull, det är hennes fjärde och sista. Alla andra kullar har enligt förra ägaren gått exemplariskt och hon har varit en så underbar mamma att det bara var därför hon fick komma hit för en sista kull. Därför vet jag inte om det är hon eller Haiya som ätit ungarna. :/
Åh är den tuggad på, stackars liten.
Hur trasigt är det?
Jag tror det är mamman som käkat. Hennes hormoner styr detta om kullen är för tidiga ska de städas bort inte ammas. Marsvin som inte har dessa hormonstormar i kroppen äter inte barn.
Supertråkigt :-(.
Hoppas den klarar sig<3 Usch vad hemskt :(
Troligtvis mamman som gjort det
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det här kommer låta hemskt.
Men om det är en prematur, mamman inte bryr sin nämnvärt och den dessutom har sönderbitet kön.
Så tror jag tyvärr att avlivning är den bästa utvägen. För om den överlever, kommer den kunna kissa och bajsa normalt om den är biten? För det kan ju läka "fel" med och skapa men för livet.
Risken är nog ohyggligt stor att den lilla stackarn lider av smärta just nu. 
#10 Är det då en dålig idé att sätta ihop mamman och ungen igen, bör man sära på dem och vara beredd att nappa upp den själv?
Det är tillräcklgit trasigt så att jag inte kan avgöra om det är en hane eller hona. :(
Bara gråter, först dog flickan i min första kull, sen äts min andra kull upp. Jag vill inte mer. :(
Den andas och är fortfarande relativt pigg. Det blöder lite från könet, men det forsar inte.
Usch, vad tråkigt :-(
Det kan ju vara så att hon har försökt putsa dem till att vakna också.
Hur ser den som är kvar ut i pälsen? Är den naken någonstans? Sitter den upp eller ligger bara platt på sidan?
Håller tummarna!

#13 Kanske inte nån bra ide om det är mamman som har ätit på ungarna.
#14 Tyvärr tror jag nog att det är som #12 säger, tror den har små chanser att klara sig om den dels är född för tidigt och mamman inte bryr sig om den utan äter på ungarna och den dessutom är skadad. Det är jättetråkigt när sånt händer, men det är tyvärr sånt som man måste vara beredd på om man föder upp djur av vilket slag den än må vara. Att det händer tråkiga saker i två kullar efter varann är ju extra trist, eftersom det ju vanligtvis går bra vid marsvinsfödslar, tycker det är sällan som nåt går fel och oftast lever alla ungar.
den sätter sig upp ibland och är stark i kroppen. Lite vingligt är det ju.
Pälslös på magen, annars jättefin silveragouti på resten av kroppen
#17 Sätter den sig upp så finns det chans att klara den. Frågan är ju dock hur skadad den är i könet, och om det kommer läka så den kan kissa och bajsa normalt i framtiden
#16 Jag menade, är det en risk även framöver om man får fart på ungen? Säg efter någon dag eller ett par av stödmatning. Om nu mamman tuggat för att hon uppfattat den som svag, försvinner den risken om ungen blir starkare?
Eller måste man nappa upp den kommande veckor.
#18 Ja den är stark och kämpar på. Lite svårt att sätta sig upp men med lite hjälp gör den det. Försöker knata runt lite också men ibland tippar den över och sprattlar för att komma upp igen. Sen ibland ligger den och bara ser död ut.
Jag vet inte om den kan klara sig med skadorna, men jag vill inte ge upp, jag vill inte avliva den om chansen finns att den kan klara sig. Kanske om fler hade överlevt, men inte som det är nu. :(
Nu ligger den i filten i mitt knä och piper lite och söker efter något.
Om du väljer att låta den få en chans så tycker jag definitivt att du ska ringa vetten och höra vad du ska göra ang. sårskadan. Den har ju onekligen ont för vem skulle inte ha det?!
Kanske det går att använda bedövningssalva för människor, eller att du kan ge lite smärtstillande.
Råd för att undvika infektion borde du kunna få därifrån med för en prematur som får en infektion har en väldigt liten chans att klara sig. Så är det för alla arter tyvärr.
Kan det kanske vara en idé att ta upp mamman och hålla i henne så hon inte kan skada bebben och se om bebben klarar av att dia själv kanske?
Men som sagt, ring vetten så du får så mycket kött på benen som du bara kan!
ja jag ska ringa och höra…
Nu sitter den i sin filt i min hand och är pigg, har suttat i sig lite hövatten och knäpper med sina tänder. Lilla liten, ska ju ligga i mammas mage.. :(
Men usch vad tråkigt! Har du pratat med vetten än ang sårskadan? Det behöver nog ses över så fort som möjligt så den inte lider i onödan. Och glöm inte mamma marsvin, det kan vara jättejobbigt och stressande att föda förtidigt. Håll koll så hon äter som hon ska. Styrkekramar!!!
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
Jag tror den håller på att somna in nu. Veterinären hade ingen kunskap om detta. :(
Ja.. det var det… Fy… Sov gott hela Laptops kull.
Sov gott :''(
Jag har precis hittat det sista lilla huvudet i buren. :( Fy sjutton vad vidrigt. :(
Fruktansvärt tråkigt också att alla ungarna var silver precis som jag hade önskat mig i första kullen men inte fick. Nu kom 3 och ingen fick leva. Så himla tråkigt. Förstår inte hur man kan ha så mycket otur med sina marsvin som jag har, jag förstår inte det.
Beklagar! :( Hur mår Laptop?
Mvh Linnea
Tack. Hon mår bra verkar det som. Hon är hel och pigg och äter vitkål just nu.
Nä fy så tråkigt det blev. 
#13 Jag förstår din fråga. Jag tror inteatt ett marsvin hur hormonstinn hon än är skulle döda en unge som verkar bete sig hyfsat normalt om den bara ligger platt vet jag inte.

Jag förstår inte varför de kom så tidigt.
Hon har inte blivit flyttad på, hon har bott med sin kompis enda sedan hon särades från Plura. De har den minst stressiga buren, understa buren som dessutom har en planka som täcker nästan hela framsidan eftersom kaninen annars hoppar i. Så de är verkligen ostörda i den buren. Inga förändringar alls.
Buren står dessutom i köket som alltid är lugnt, och dessutom stängt om nätterna.
Så jag förstår inte vad som framkallat denna förtidiga födelse.
Jag provade innan att gnugga in ungen i spånet från buren som CB går i med sina 1,5 veckors ungar, och la in ungen där. Men CB tyckte också att den skulle dö, hon bet den i magen slet i den och sprang iväg med den. :(
Usch, jag kanske låter så barnslig eller konstig men jag känner mig så snuvad på allt nu.
Jag hade inte ens börjat spänna mig inför nedkomsten, det var ju länge kvar. I morse satt jag i köket och tänkte att den 17 ska jag ta kort på henne och lägga ut. För den 17 var det 10 veckor sedan hon sattes med Plura. Men hon skulle nog ha en vecka kvar den 17.
Under hela denna tiden jag tänkte på detta fanns ungarna i buren och jag visste inget. :(
#34 Känner absolut igen dina tankar en mycket målande beskrivning…. Precis så känns det när det går fel. Blä.
Det låter inte som att du har gjort något fel, ibland blir det bara så här. Beklagar verkligen… 
#35 Tack, då är det inte jag som har konstiga känslor. :( Skit är det.
Det var ju inte så här det skulle bli. Tycker synd om Laptop, hon måste ju fått panik över alla svaga ungar som kom ut. Och stackars Haiya kan ju inte förstått vad som pågick. :(
#33 Förmodligen något mer fel på den kanske. Tyvärr är det naturens gång :(
Var som jag var glad att fått en kyckling idag, ett par timmar senare låg den död, mamman hade hackat ihjäl den :(
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag känner med dig, Charlie 
En kram till tröst, en hand utsträckt….
Sköt om dig och Laptop så gott du orkar just nu!
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Tack så mycket. Det känns tungt idag, humöret har varit skit hela dagen. Men jag antar att jag får tuffa till mig lite, om jag ska kunna fortsätta. Just nu känner jag att jag aldrig mer vill ta en kull, men jag vill inte rädslan övervinna när jag vet hur underbart det är när det väl går bra.
De 2 småttingarna jag har är idag 1 vecka och 4 dagar och de är ju så underbara att man kan lipa gldjetårar av att bara stå och titta på dom.
De skuttar och springer och busar, stannar upp och kliar sig frenetiskt bakom örat tills de tappar balansen och trillar omkull, gör en kullerbytta och flyger upp igen för att fortsätta sina upptäckter. Den ena kom för ett tag sedan alldeles dyngsur, han hade tagit sig ett bad i vattenskålen men lika lycklig var han för det och så fort jag hade torkat honom och släppte ner honom igen sprallade han iväg igen.
Hur jävligt det än är detta som hände idag så hoppas jag att nästa kull blir tredje gången gillt. Nästa gång går hoppas jag att alla får leva.
Det är jättetråkigt när sådant där händer!
Och dessutom när man inte får något riktigt svar varför det händer.
Som du säger det kan vara en frisk hona och man har inte en börjat bli spänd över att bebisarna ska komma. Man kan känna dom tydligt sparka när man har henne i knät. Och det säger det bara poff. Så kastar hon sin kull. Fast det kanske är en erfaren hona som har haft flera kullar och det alltid har gått bra så förväntar man sig ju nästan lite att det ska gå bra.
Och då när det inte gör det så är man inte berädd.
Och väldigt tråkigt att hon åt på ungarna. Jag har också varit med om det. Förstår inte alls varför de gör så faktikst. Men det är riktigt äckligt. När man ser sina små bebisar bli halvuppätna av sin mamma.
Styrkekramar till dig! Och hoppas verkligen att mamman inte tar någon skada av det här.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
#41 Tack så mycket! Jag hade kanske kunnat förstå om det var en förstagångsföderska, men fjärde kullen och när alla andra gått så himla bra, nej det fanns inte på kartan faktiskt.
Det var därför det kändes så skönt med dessa 2 första avelshonor jag köpte, de hade redan fått kullar förut och visat sig vara sådana exemplariska mammor, det kändes tryggt att starta sin avel med hjälp utav dom.
Men man ska alltid försöka se det positiva i allt elände, och det positiva i detta är ju att jag blir en bättre uppfödare genom att uppleva sådana här saker personligen, ist för att läsa om dom.
Nu är ingen ny kull planerad förrän i Augusti, så nu ska jag ta tiden till att njuta av de två småttingarna som mår bra, och alla andra grisar.
De ska få sitt burskåp färdigt så de får flytta in där, massa kel och kärlek, Laptop ska få flytta till pensionärbur och njuta av sin ålderdom.
Och när nästa kull närmar sig är jag ännu klokare.
gud vad tråkigt!:( Vad hemskt att hitta en liten unge utan huvud och sen hitta huvudet:( Hoppas att nästa kull blir jätte fina och mår bra!
♥kram Linnea♥
Ja, du får helt enkelt se det så att det gör dig till en bättre och klokare uppfödare, fast just i det ögonblicken när man hittar döda ungar i buren så är det ganska tufft.
Och jag tror inte förstår hur hemskt det faktiskt är när man läser om andra som har fått sådana problem. man förstår inte förän man är där själv.
Det skönaste är faktiskt när man pensionerar marsvinen =) När man kan fokusera på att dom ska ha det bra och kela mycket och mysa.
Istället för då gå och vara orolig över att någon ska ha en kull.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
#43 Vidrigt. Speciellt när jag först hittade 2 kroppar och bara ett huvud och fick leta efter det andra. Det var som döda halvätna råttor, inte underbara små duniga marsvinsbebisar. Hemska syn. :(
Nä usch vad tråkigt, detta var inget kul att höra. :-(
En tanke om att dom äter på ungarna kanske är att i det vilda så vill dom få bort dom döda så inte rovdjur lockas dit. Så våra kära marsvin har det i sina gener, i sin natur. Men visst är det hemskt, och vilken hemsk syn det måste varit.
Förstår att detta är jobbigt, men försök att ta nya tag och njut av dom marsvin du har, speciellt dessa två ungar som sprallar runt. :-)
Vad tråkigt att det inte gick vägen med ungarna, det är nog svårt att veta varför hon födde fram dem för tidigt. Du får glädjas åt de andra små grynen som poppar omkring i sin bur !
Kram
låter jättehemskt :( naturens mödrar är grymma ibland.. vildsvins honorna äter upp sina ungar när det är hårda vintrar. övriga djur dödar ungarna om de känner att det är något fel på dem. som de övriga säger finns det en anledning att de gjorde det, men det är så hemskt att läsa om vad du varit med om. styrkekramar, kämpa på och ta extra glädje av de som mår bra och växer
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Jag hade en kaninhona som skulle få sin första kull, rätt som det var så såg jag en unge i buren, inget bo eller nånting, hon fattade väl inte hur eller vad hon skulle göra, så efter en stund så bet maman av ena benet på ungen som naturligtvis förblödde och dog, det var riktigt läskigt. Nu går det ju inte att jämföra kaniner och marsvin, marsvin brukar inte äta på sina ungar, men hon visste väl att det var nåt fel, eller så var dom andra två ungarna döda redan och hon bet på den som levde av bara farten. För det är ju så att marsvin i vilt tillstånd äter ju upp döda ungar för att dölja alla spår för rovdjur och detta beteende sitter nog kvar även i våra tama marsvin.
#49 Som jag skrev innan :-)
Åhhh jag beklagar verkligen!!! Du som va så glad! Hoppas allt e bra med Laptop å Cb´s ungarna!
Usch…blir ledsen av att läsa din tråd…å nervös själv!
Kram på dig!
/ Jessica
Åh vad tråkigt det är när sånt här händer.
Det är ju inte jättelängesedan vår Tilda miste sin unge under förlossningen (heter det så för marsvin), en sådan chock att se det även om vi alla vet att risken finns.
Önskar dig all lycka med dina marsvin i framtiden. Hoppas du slipper otur i fortsättningen.
Klappa från oss!!!
Kajzza
Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle och knäppgök!
IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us
Tack så mycket för alla inlägg. Laptop mår fint och allt är som vanligt. Konstigt. Att man är blödigare än ett marsvin för i mig är inget som vanligt ikväll. Jag var iväg på cirkus ikväll och hade så roligt, kom hem och pang bom depp. Men men, vi tar oss igenom det och kommer ut starkare, i morgon är en ny dag.
Kram på er!