Hur mycket mat??
Hur mycket mat ger ni era grisar per dag??? Jag tror mina får för mycket för de bajsar JÄTTE MYCKET! Jag ger dem två mått pellets var dag (jag har ett kaffemått) och lite av deras godisar till det (tropiska droppar och puffar med vildabär kräm i) Och så har de fri tillgång till hö alltid. Och på kvällen får de frukt och grönsaker innan de nattas. Lite bitar av allt möjligt som de gillar.. Morötter, äpplen, broccoli, persilja, gurka.. Nemo får på sitt "spett" som jag hänger upp, bitar som är stora som en 5 krona och ca 3-4 mm tjocka.. Korven får i en lite skål i mindre bitar och den skålen fyller jag. Sen bytar de naturligvis hela tiden.. korven äter av nemos och tvärtom..
Sen får dom lite gräs och maskrosblad typ varannan dag.. Inte mycket!
Ger jag dem för mycket??
Från Marika och hennes bästa vänner =)
Gå in på www.halfwayhome.se och hjälp oss att hjälpa hemlösa hundar. Ange referens Marika Norrman.
jag tycker att du ska fortsätta med grönsaker och hö. Men slopa allt annat. För de behöver inte pellets =)
Men att de bajsar mycket tror jag inte har med det att göra för marsvin som jag har upplevt dom bajsar mycket i allmänhet =)Vilket inte är så konstigt iochmed att de äter jämt =)
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Om du ger lagom mycket mat märker du bäst genom deras hull.
Hö ska dom ju såklart ha fritillgång till och dagligen få grönsaker.
Om marsvinen inte riktigt håller hullet på hö och grönsaker kan man lägga till pellets/havregryn/vanlig havre/kornkross.
Växande/digivande/dräktiga och äldre marsvin ger vi pellets här hemma och sedan vid behov.
Okej då ska jag nog ta bort pelletsen.. Tycker att Nemo har en ganska rund mage när man tar upp honom :p
Gå in på www.halfwayhome.se och hjälp oss att hjälpa hemlösa hundar. Ange referens Marika Norrman.
är det bra att ta bort pellets helt?
4# Ja de behöver inte pelletsen alls om de inte har svårt att hålla vikten.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
okej ska ta bort det när det är slut
Ta bort pelletsen och godisarna. Grönsaker, rotfrukter och hö räcker absolut. Frukt bör du undvika och istället ge som godis vid enstaka tillfällen. Bra grönsaker och rotfrukter att ge är kålsorter, broccoli, paprika, rotselleri, rotpersilja, palsternacka, kålrot och emellanåt morot :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
1 msk kraftfoder per marsvin varje morgon, 1-3 olika sorters grönsaker, gryn på kvällen och så kan de få någon godbit här och var. T.ex russin, tomat, sallad, gurka eller något annat :) fri tillgång till hö såklart.
Tycker det låter som lagom mycket mat du ger, men som de andra skriver så är pellets egentligen inte nödvändigt.
När Hane går med hona får de fri tillgång på pellets för att en dräktig hona ska kunna äta sig ordentligt mätt men eftersom de alltid har mycket hö i buren så rör de knappt pelletsen. Kan gå en hel vecka innan den är slut i matskålen och då har jag ganska små skålar. Har märkt att djur som varit utan pellets helt tackar oftast nej till pellets när det bjuds igen. Och min ena hane har jag aldrig sett äta pellets.
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
Mina får pellets&havre varje dag, fri tillgång till hö och vatten (såklart) 1-2grönsaker/dag (på helgen kan det bli 3 olika med), nu på sommaren gräs & maskrosblad. Grenar några dagar/vecka och så får det lilla skinnys havregrynsgröt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
maskrosbland tror jag är bra att ge då det är mycket C-vitamin
Dom älskar pelletsen så det är lite tufft att ta bort den.. ska ta slut på den iaf, sen ska jag ge dem maskrosor istället för pelletsen så dom får något vid den tiden. Dom är ju vana vid att få det vid lunch. Godisarna kan jag inte ta bort för det är favoriten! Men kan nog dra ner på det lite :p är frukt dåligt att ge dem? Den enda frukten de egentligen får är äpple.. annars får de morot, persilja, broccoli, paprika och gurka. Har prövat olika sorters kål, men det ligger alltid kvar tills jag plockar ut det.. vitkål, blomkål, brysselkål.. osv..
#12 Ge inte så mycket maskrosblad till en början, så dem vänjer sig långsamt :) Morot innehåller mycket socker, så bör ej ges så många dagar/vecka :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Marika, förstår hur du menar. :-) Jag fattar inte heller att de kan producera så mycket bajs som de gör.
Är det någon som vet om vanligt "gräsmattegräs" kan ersätta en del av grönsakerna? Jag menar, finns det vitaminer och mineraler som motsvarar det? Maskrosblad vet jag, men gräset?
// Jara
Okej, morot får mina var dag.. Får dra ner på det med då.. Maskrosblad får de ett par stycken varannan dag bara. Idag fick de lite klöver som var mycket uppskattat!
#14 gräs är väl typ som hö eller? Så jag tror inte det.. Men jag vet ej..