Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: aktivering
Läst 1042 ggr
[copicaddicted]
0

Hur aktivera pojkarna?

Med jämna mellanrum så tar jag ut mina grisar och låter dom springa fritt nere i hallen då det är stället jag kan stänga alla dörrar och inget farligt finns längst golvet.

Tjejerna springer glatt omkring och kikar runt. Men grabbarna sitter bara still på lakanet.
Grabbarna behöver ju verkligen springa av sig för dom har den mindre buren, samt att Pepsi har rediga anfall av överskottsenergi för han springer runt runt i buren och jag skulle nog behöva göra vallar för att han ska kunna sprigna runt runt hela tiden Tungan ute
Charlie är väl inte fullt lika aktiv, men han popcornar när Pepsi får sina anfall så han gillar det tydligen.

Vad ska jag göra för att få dom att göra av med lite energi?

Sist försökte jag lura iväg dom på äventyr längs golvet med gurka, men till å med den blev dissad Förvånad

millib
0

Sätt ut massor av saker som de kan gömma sig bakom, under och bredvid då brukar de bli modigare. Efter hand kan du plocka bort lite saker. Glöm inte godisbitarna, tex små gurkbitar som du lägger ut

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Amalia.L
0

Jag har avloppsrör från Biltema som de tycker är jätteroliga. Billigt och bra (30-100 kr beroende på modell) och bara att tvätta av. Dem sprider jag ut på picnicfiltar med plastad undersida (för att skydda golvet) eftersom de gillar att busa på mjukt, greppvänligt underlag :)

[copicaddicted]
0

Mjukt underlag har dom för jag vanligen har fleecefilt på golvet för det blir lite småkallt nere. Sen brukar deras hus och lite tunnlar följa med, men dom sitter bara och ugglar i huset. Även om jag lämnar dom helt ensamma så dom ska få utforska helt själva.

Ska jag vara så "ful" av mig att jag låter tjejerna vara ute först så det luktar hona av filten?
För jag kan garantera att då kommer det bli fart på dom. Nackdelen är att då har jag 2 skrikande grisar hela natten :/
Alternativet är att jag tar Lola med och sitter med henne i knät för hon är inte den som vill springa runt utan ligger helst bara och jäser i famnen :P

tantnett
0

Är det inte risk att dom börjar slåss om dom får vittring på tjejerna?

Vissa marsvin sitter mest och trycker när dom är ute och andra har spring i benen. Dom funkar ju lite olika. Skrattande

Ett tips är kanske att du gör en hinderbana av lite olika saker tunnlar m.m samt tegelstenar som dom får klättra över. För att sen få fart på dom kan du prova att sätta ner dom på var sin sida av banan så att dom börjar "leta" efter varandra.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Elsa99
0

Mina killar brukar ha lite hus, tunnlar och andra saker att gömma/springa i genom. ibland lägger jag ut lite grönsaker på lite olika ställen. det brukar de tycka är kul!

Mina killar älskar att gå i tunnlar så det kanske är en bra ideFlört

[copicaddicted]
0

#4 Nejdå det är ingen fara att dom slåss. Dom har dom i närheten hela tiden och det enda jag märkt är att dom rider på varandra de dagar nån hona brunstar. Sen har båda träffat Lola i flera omgångar tidigare och det har aldrig varit några problem iaf. Hennes bur står på deras så när jag städar henens så brukar hon stå utanför och prata och nosa på grabbarna :)

petitchoux
0

Mina två marsvin är också rätt tråkiga när det gäller att få vara ute på golvet, de kanske är ute en sväng och kollar runt lite sen är de rätt stillasittande,förutom när de äter hö vilket de brukar få en hög.Men det där är lite olika också,vissa dagar tycker de att det är jättekul att få vara ute. Vissa dagar är de inte lika roade.

De är mer rörliga när de är i sin bur, antagligen för att de känner sig trygga där. Kanske det är likadant med dina?