Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1332 ggr
_Charlie
0

När kan hon paras igen?

Min ena hona förlorade som sagt hela sin kull, som dessutom var hennes sista. Jag hade längtat väldigt mycket efter den kullen då jag hoppades på silverungar vilket jag absolut behöver, och olyckligtvis var alla 3 ungarna silver som jag förlorade.

Min andra hona, som har samma färg som den första, fick sin kull för 2 veckor sedan. Jag funderar på att göra om kullen som dog, med hjälp av samma hane och honan som fick för 2 veckor sedan för att få fram silver igen.

Det jag undrar över är:

- Hur länge bör jag vänta innan hon paras igen?

(Hon tjockar på sig otroligt lätt och just nu efter dräktigheten är hon i fin kondition och inte för tjock, däremot kommer hon troligen tjocka på sig igen inom den närmsta tiden så jag vill inte vänta alldeles för länge.)

Lixim
0

Jag  frågade många andra uppf och vanligaste är att dom får vila minst 2 månader och max 6 månader.

En självklarhet är att honan hinner återfå konditionen.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

_Charlie
0

#1 Tusen tack! :)

Abico
1

Det beror så mycket på hur långt honan har gått, hur många ungar det blev och hur påverkad hon var av det hela. Och så också hur fort hon återhämtar sig. Men #1 ger en bra minsta tid åtminstone, fastän jag tycker att man kan vänta ännu längre än sex månader om honan inte blir tjock.

Hanna 

_Charlie
0

#3 Jag vet inte om du missuppfattade mitt inlägg eller om jag missuppfattade ditt. ;)

Honan som ska paras är alltså honan som gick hela tiden ut och fick friska ungar. Honan som födde för tidigt ska inte få fler kullar.

Men då har jag iaf en tidsradie att planera på, så får jag se hur hon känns när det gått ett par månader. :)

Lixim
0

#3 Jag vet inte varför de är max 6 månader, när jag var ny inom aveln frågade jag runt om detta och fick då höra max 6 månader. Men självklart ska inte en hona paras efter 6 månader om hon inte är redo.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Fridaaaa
0

Jag skulle vänta minst 2-3 månader så hon får vila upp sig ordentligt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Abico
1

#4 - Haha, jaha - ja det var jag som missade den detaljen ;)

Men då vill jag ändra mitt svar lite :P Jag brukar vänta i princip så länge som möjligt mellan kullarna eftersom jag inte vill ha så mycket marsvin och bebisar, så i de flesta fall dröjer här mer än 6 månader mellan kull och omparning. Mina honor brukar hålla sig i fin form. Lägger hon på sig snabbt skulle jag förstås inte vänta allt för länge. Fast jag tycker personligen att 2 månader är för kort tid, då har hon ju knappt hunnit bli av med bebisarna liksom.

Hanna 

Lixim
0

#7 så att det  ska vara max 6 månader mellan parnigarna stämmer inte?

För jag känner lite som du jag vill kunna vänta längre mellan kullarna. Vad tycker du är max mellan kullar?

Smf 475 Lixim's

Bloggen

_Charlie
0

Jag läste någons rekommendation "vänta inte mer än 3 månader mellan kullarna" och tyckte det lät lite väl bråttom!

godisgrisen
2

Jag brukar tänka att det ska vara ungefär ett halvår mellan kullarnas födslar. Sen är det en massa som spelar in som att det kan vara olämpligt att ha högdräktiga honor när man vet att man är borta på semester tex. och då kan man antingen ta det senare eller tidigare beroende på honan. Om de snabbt blir väldigt feta skulle jag hellre hålla igen på fodret och inte skynda mig att para som många gör utan låta henne få tid på sig innan nästa kull ialla fall. En hona som inte återhämtat sig fyra månader efter hon fick sin förra kull skulle jag inte para om över huvud taget. Man kan nog vänta lite längre mellan kullarna också men inte mer än ett år skulle jag rekomendera men det beror nog mest på att riskerna ökar mycket med honans ålder.

_Charlie
0

#10 Tack! Just denna honan får bara hö, vatten och lite grönsaker, men hon blir snabbt en stadig klump ändå av någon anledning. Go som få är hon såklart med sin mjuka kropp ändå. ;)

Abico
0

#8 - Nu har jag visserligen bara tagit två kullar på en av mina honor och då var det ungefär 7 månader mellan födslarna. Just nu har jag en hona som är planerad att få en kull till och henne har jag tänkt vänta ett år med från första kullen till andra. Hon är i fin kondition och jag känner ingen brådska över kullen så då kan det gott vänta, det är även lite meck med att fixa hane. Men det beror förstås på hur gammal honan är också, med en äldre hona skulle jag inte vänta för länge.

Hanna 

_Charlie
0

Den här honan är ca 2 år, har det någon betydelse för hur länge man vill vänta?

Abico
1

#13 - Jo ålder spelar förstås in, min hona som jag väntat med är 2 år i sommar så hon kommer vara närmare 2,5 år när kullen kommer. Men jag tycker att hon är i såpass bra form och hade en helt okomplicerad dräktighet förra gången så jag är inte orolig.

Hanna 

_Charlie
0

#14 Okej. Tack för alla svar, skönt att ha lite att planera med. Då blir det nog i slutet av sommaren för hennes del, förutsatt att hon känns fin och återhämtad.