Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 660 ggr
marre1970
1

visar på hanaktigt beteende

För ca 2 1/2 månad sedan så tog jag över en hona på ca 2 år som visar på ett han aktigt beteende mot alla hanar, så jag va tvungen å dubbel kolla så hon verkligen va en hona.

Vet att vissa honor kan vara väldigt dominanta men alla mina hanar klappar tänder och blir livrädda för henne, har nu låtit henne vara med en hane i samma ålder som ochså va livrädd för henne men det verkar ha gått öv er lite nu men visar rädsla ändå titt som tätt.

Men det är inga slagsmål ialf…

Hon är ortroligt vacker å hoppas på att få en kull med denna hane, men har inte sett någon parning ännu kanske jag som missat ochså.

Vet någon varför hon beter sig så här och varför alla blir så rädda för henne?

marre1970
0

Ingen som kan svara?

Aristarcos
1

varför avla på en hona som uppenbarligen är väldigt tuff ? De flesta jobbar du får räkna med att det får tid att få svar av oss här inne har du inte fått svar på ett dygn kan du putta upp igen!

Cavia
0

Det är nog precis som du beskriver, att hon är ovanligt dominant. Vad som skulle behövas är en erfaren hane, som parat en del. Dom brukar kunna få ordning på såna här "bitchar" Är hon lika dominant mot andra honor också?

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

marre1970
0

Aristarcos:

Ja varför ska jag avla på en hona som är väldigt tuff, tycker det va konstigt att säga så.

Hon har för övrigt ett bra lynne , hon bits inte, hon är rumsren och hon är nyfiken å inte rädd av sig ställer sig alltid med tassarna på gallret när jag kommer..:),  och hon är frisk i huvudet.

Hon va i avel hos förra ägaren som va en uppfödare så jag ser inga problem att avla på henne.

Lovar ska vänta ett dygn tills nästa gång jag putta upp min fråga igen, så de inte blir irritationer här.

Cavia: Nä jag vill ogärna sätta henne med andra honorna eftersom 2 av dom bär på ungar, dom behöver lugn å ro.

Hon har ju flugit ihop med min Bella en gång, men tror de va Bella som flög på henne inte tvärtom.

Ska prova å sätta henne med Sixten till hösten..

Tack för svaret..:)

millib
1

Var hon likadan hos den förra uppfödaren? Det kan ju vara så att hon tycker det varit jobbigt att flytta till dig. Jag köpte en sådan hona för avel, hon hade tidigare fått en kull och mellanlandat hos personen jag köpte henne av. Hon var jättemysig och go mot mig men inte mot de andra, det gick bra om det var en hane med i buren. När han sesn flyttades ut gick det inte att ha henne med den andra dräktiga honan, hon var tokig. Tyvärr toxade hon, och inte så konstigt då hon var så stressad över hela situationen, nu hoppas jag såklart att detta inte hönder dig men håller lite med att vet man att honan har ett sånt temperament mot andra skulle inte jag ta en kull då detta kan vara ärftligt. Jag har gjort det misstaget och jag tänker inte göra om det.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

marre1970
0

Jo jag antar att hon tyckte det va jobbigt därav sitt betende, men med mycke kärlek å omtanke så komer hon å landa bra tror jag.

Tror knappast hon är felande i huvudet och det är bara tillfälligt, inte ärfligt.

Denna uppfödare är väldigt känd och har fått många utmärkelser och ska  lägga ner eller lägga ufödningen på is, så hon sålde bort alla marsvin så som jag fattade det.

Men ser att hon fortfarande är där på svenska marsvinsföreningen, tror hon ängar sig mera åt sina hundar nu och sin familj.