Avliva pga UVI
Min hane piper igen nu pga av UVI. Inte jätteofta, men minst 1-3 gånger per dag vad jag vet. Han får smärtstillande Metacam. Kanske ska jag ringa och höra om dosen kan höjas?
Vill inte att han ska lida. Han är minst 6 år. Vikten eller hans aptit är oförändrad och har varit under åren trots UVI.
Hur skulle ni göra? Låta marsvinet leva bara den har livskvalité, men ändå lite ont? Eller avliva om medicinen ej hjälper?
Jag vet inte alls hur jag ska göra ännu, kan inte bestämma mig.
Tillägg: Han piper igen, men UVI har han oavsett om han har ont eller ej. Trodde att smärtstillande skulle hjälpa mer än vad det gör mot smärtan bara.
Metacam hjälper emot smärta och är även lite avsvällande tror jag men inget som tar på bakterierna. Är du säker att det bara är 3-4 ggr per dag så är det väl inte jätte akut. Men det är ju upp till dig hur du vill göra med honom..
Om du själv hör pipet 1-3 gånger om dagen piper han oftare än det tyvärr. :/
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Men… varför fick han inte nåt som hjälper mot själva uvi? Baytril eller så…?
#1 Så du tycker att jag kan avvakta ett tag till? Så länge han äter och verkar må bra i örvrigt?
#2 Hmm okej :/
#3 Läs en av mina andra trådar "behålla eller omplacera?" så förstår du :) kortfattat: Han har blivit behandlad men uvi återkommer trots det, dvs, den är kronisk.
åh jag förstår. sorry, jag hade inte läst dina trådar :-)
hoppas verkligen att du kommer fram till en lösning som känns bra. känner inte att jag kan bidra med råd…. :-(

Jag har även behandlat kronisk uvi med cysteas. Som man ger till katt med samma besvär.
Ett fodertillskott som hjälper blåsans celler att återuppbyggas efter kroniska urinvägsinfektioner.
Kanske värt att prova? Jag hade tagit bakterieodling av urinen. Är det bakterier nu så kan de behandlas ner. Sen hjälper cysteas att det inte kommer tillbaka. Fråga din veterinär!
#5 Tack :) hoppas också på det.
#6 Okej. Ringer och rådfrågar med veterinären imorgon igen. Ska ta upp cysteas och se vad de säger. Och fråga om jag kan boka in en tid för bakterieodling av urinen! Tack för tipsen!! Vill inte ge upp ännu.
#4 jag säger egentligen inte varken eller. Men piper han 1-3 ggr, så piper han troligen fler gånger dagligen..
Vår Jordan, pep varje gång hon skulle kissa och bajsa. typ var 5:e minut eller så..då var det ohållbart då hon inte svarade alls på varken antibiotikan eller metacam. Samt att hon gick ner mycket i vikt, ca 100 g på 14 dagar och då mådde hon inte bra.
#8 Okej.. men med Metacam piper han inte så pass ofta som jag hörde då han inte fick Metacam. Ikväll har han dock pipit mer, kanske 4-5 gånger tror jag. Han har nog också gått ner runt 70-100 g, men å andra sidan är han lite stor så det är bara bra. Kan ju vara kosten och så, och inte pga uvin.
Skulle självklart inte gå om han pep typ var 5:e minut.. Metacam hjälper ju en del iaf, så jag får väl avvakta ett tag till. Hade hoppats på att Metacam skulle hjälpa mer än vad det gör dock..
Nu har jag inte en aning om UVI funkar på samma sätt på marsvin som människor. Men iallafall, jag har några funderingar.
Vad har du för underlag och hur ofta städar du?
Hur mycket dricker grisen?
Vad får han för mat?
Har lidit av mer eller mindre kronisk UVI själv så jag har mina små knep och en hel del i ryggsäcken om vad som kan orsaka det 
#13 Kutterspån, städar en gång i veckan eller efter 1½ vecka, lite beroende på hur fort han stökat ner.
Han dricker inte så jättemycket, vattnet räcker i några dagar från en sån där normalstor flaska.
Han får gnagarblandning ca 1 msk/dag, havregryn ca 1 msk/dag, 1-2 blad vitkål, lite morot (1/4 dels bit), gurka, sallad. Ibland en bit knäckebröd, russin, och nu blir det också gräs förstås :)
Vet att man ska hålla det städat och att marsvinet bör dricka en hel del, men jag kan ju inte tvinga i honom vatten direkt :/
Prova att ta bort sallad, gurka och byt det mot ett par cm tjocka strimmlor paprika.
Knäckebröd ska dom INTE ha ofta, en liten bit i veckan räcker för det är salt i det och det kan orsaka kristaller/stenar i urinen.
För du ger mycket söta och basiska saker. Syrliga saker motverkar UVI, men man får tänka på att man ska inte ge det i några större mängder pga risken för Nossvamp.
Tar du bort gurka och sallad lär han dricka mer med och se till att byta vatten varje dag och använd tops i pipen om du inte redan gör det. :)
Tack #12. Tar åt mig alla tips. Ringde veterinären idag. Vi ska tydligen prova baytril en gång till. Hämtar den imorgon. Efter den behandligen avvaktar jag någon vecka och ser hur han mår.
Bakterieodling av urinen var på tok för dyrt, 2700:-. Antingen finns där inga bakterier eller så finns det och då vet vilken antibiotika man botar det med. Men jag har inte de pengarna.
Men testa att ta bort det jag skrev och ge paprika i några strimmlor och det varje dag!
På människor funkar det nämligen så här:
UVI orsakas av bakterier, kvinnor får det mest då dom har kort avstånd mellan anus och urinröret. I vissa fall kan även UVI orsakas av frekvent sexliv och då kallas det honeymoon cystit.
Ett sätt att bli av med UVI själv är att dricka mängder, på så sätt "spolar" man blåsan och urinröret.
Sen ska man dricka syrligt, citronvatten eller äta ren citron. Tranbärsdryck går bra med. Den syrliga urinen gör det tydligen svårare för bakterierna att vara kvar.
Men i erat fall så kan det även finnas risk för uringrus (orsakas av för mycket salt och marsvin behöver bara små mängder för att det ska vara skadligt) och det sysn många gånger inte på röntgen eller ultraljud då dom är så små. Men fullt tillräckligt stora för att göra ont!
I det fallet är det helt enkelt att ta bort orsaken och dricka mycket.
Så bort med det som är rent onödigt!
Så här ser en måltid ut för mina grisar varje dag:
Morgon - en bit vitkål som frukost.
Middag - ett halvt eller helt vitkålsblad (beror på strl), 2-3st 1cm tjocka strimlor paprika (beror på paprikans storlek, en del är små!), några buketter med broccoli och en 3x3cm bit med morot till de grisar som vill ha och gnaga på.
Sen utöver det kan det hamna lite smörgåskrasse, maskrosblad, gräs, persilja och ibland även nån bit äppelskal i buren.
Till kvällen får dom en laddning med nytt hö om det inte varit städdag för då får dom det när jag städar.
Min första gris dricker mängder och har alltid gjort. Men de andra grisarna har jag fått prova mig fram med höjd på flaskan och olika underlag.
Numera har jag mark/trädgårdssten under flaskan och nu dricker faktiskt alla mer vatten. Troligen för att det blir inte blött, kallt och geggigt om tassarna längre pga läckande flaska.
Så prova i några veckor att undvika "onyttigheter". Gurkan kan man ge på helgerna. Som godis när man kelar kan man ge nått annat gott, men ändå nyttigt som persilja.
För utan gurka och sallad som innehåller mycket vatten så lär han börja dricka mer :)
# 13 Att det kan var så dyrt? Jag gjorde fick en bakterieodling gjord på Sockan, och då kostade hela besöket 1000:-, inlkusive röntgen och undersökning. Jag gick till en vetrinär i Haninge…
Det finns absolut andra alternativ än att ha ont eller avliva! :) Jag har ett flertal gånger rekommenderat Eurologist och Allrodin UTI Kn, vilka tillsammans ges mot UVI och urinsten. Jag har använt och använder det med gott resultat till två marsvin varav den ena nu är symtomfri. Hon var hos veterinären två gånger och fick antibiotika båda gångerna men det kom snabbt tillbaka. Varför han får Metacam förstår jag verkligen inte, det är ju smärtstillande och skadar organen av lång tids användning.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus