Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1408 ggr
_Charlie
0

Vad är det nu då??

Så såg jag att något såg fel ut på Pluras päls idag, och mycket riktigt dolde det en kal fläck med en skorpig hud under, på sidan bakom frambenet. Kollade igenom honom efter mer och fann en mindre kal fläck med ren hud på låret.

Nu vet inte jag om detta är sår som finns kvar sedan han hade världens slagsmål för några veckor sedan då han dels fick ett riktigt otäckt stort och blodigt hål under hakan samt slog av framtänderna. Eller om detta är Ohyra.

Det känns helt fel att det skulle vara Ohyra. Dels behandlades alla mot Ringorm i januari med extrem sanering, dels har de behandlats 2 gånger efter det för sellnic, andra gången med ökad dosering. Även då sanerades burarna vid varje behandling.

Han har aldrig visat några tendenser till klåda.

Men pga all otur med Ohyra får minsta lilla utslag mig att rasera totalt, och jag vet inte hur många trippar till veterinären vi gjort detta året. Jag kommer gå i konkurs snart.

Såklart kan ingen veta vad nu Plura drabbats av, men jag hoppas så innerligt att det är sår från slagsmålen, men något säger mig att det inte borde synas fortfarande isf - efter flera veckor?

Det känns som att placeringen är helt fel för Ringorm eller sellnic igen. Det KAN inte vara sellnic igen!

Lyan
0

Bild? Tyvärr finns ingen fel placering för Ringorm :-(

_Charlie
0

Kameran dog precis när jag skulle ta kortet så den sitter på laddning.

Ringorm får det inte vara, det är förbud för det här. Grrr!

Lyan
0

Förstår dig! Är så trött på Ringorm! Är säker på att är det något som överlever ett kärnvapenkrig så är det kackerlackor, Ringorm och fästingar ><

_Charlie
0

Mm, det har du säkert rätt i.

Bävern
0

Måste bara fråga om Ringorm, läser ofta att många marsvin har det men hur får marsvin det om ingen annan i familjen har dragit hem det?  va bara tvungen att fråga då jag undrat det länge.

http://minbecel.blogg.se/

http://mina-duvor.webs.com/

Mirinda
0

Ta det lugnt, Charlie! Du har drabbats av tunga förluster på sistone. Så nu är du nog rätt känslig för allt som skulle kunna vara riktigt illa.

Kommer du ihåg om du såg ett sår på det stället direkt efter slagsmålet? Om Plura hade ett riktigt stort sår under hakan och avslagna tänder, så kanske du var så fokuserad på de skadorna att du missade det mindre såret.

Avvakta lite eller ring veterinären om det känns bättre. Men tro inte det värsta genast. Det finns grader i helvetet, så att säga, och kanske är det här inte så illa som du befarar. Och även om det skulle vara nån form av Ohyra, så har du ju erfarenhet nog att kunna ta hand om det.

Jag förstår att du oroar dig, men försök att hålla huvudet kallt. Du skriver ju själv flera bra skäl till varför det är osannolikt att det är Ohyra.

Jag håller tummarna.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

_Charlie
0

#5 Det kan komma in med höet, spånet, gräset utifrån. Du kan stå i kassakön och råka nudda personen framför som råkar ha Ringorm och vips har du sporer på dig. Ringorm är vidrigt!

#6 Tack så mycket för ditt lugnande inlägg, jag har också lugnat ner mig lite. Det är lätt att förhasta sig och tro det värsta när man bara har otur hela tiden. ;) Jag har inte sett såret innan, det låg väldigt dolt. Hans tjocka päls ligger liksom helt över det, och enda anledningen till att jag idag kollade efter var för att jag såg som en mörk skugga på pälsen. Så visst kan jag ha missat det, och det ser misstänkt likt ut som det hemska såret under hakan såg ut precis när det höll på att läka.

Så ja, jag ska ta det lugnt och andas, så tar vi det från där. ;)

Bävern
0

#7 Men åh fy, överlever sporena så länge då, menar om det kan komma in med hö och spån,  usch har aldrig haft det som tur är med tanke på alla andra djur jag har här hemma,

[SallysPigge]
0

Jag tror du kan vara lugn. Då jag trodde jag hade fått Ringorm med Tindra, men det såg samtidigt ut som ett bett. Då hon hade två gropar i såret. Det togs ett prov för Ringorm som visade negativt.

Men så hittade jag 2 sår på Sally som du beskriver samma dag som jag fick ringormsvaret. Dom kollade Sally och tyckte inte det liknade Ringorm alls. Tog och skrapade för sellnic men negativt.

Nu är såren borta men kala fläckar, men pälsen kommer att komma tillbaka.

Och Tindra har fått all sin päls tillbaka med, även om den fortfarande är väldigt kort.

Så jag tror inte du ska oroa dig alls. :-)

_Charlie
0

#8 Sporerna kan överleva upp till 2 år, det är därför det är så oerhört viktigt att sanera med virkon eller klorin för att döda alla sporer. Tänk så mikroskopiskt små de är, och man KAN inte sanera överallt.

Plura ska iaf undersökas idag, jag håller hoppet uppe. ;)

Bävern
0

#10 men usch så hemskt, då är det ju svårt att bli av med dom ju, dom flyger väl runt lätt oxå va?   Hoppas det går bra för Plura idag

_Charlie
0

Vi har med största sannolikhet INTE Ringorm. Inget kunde synas med lampa/skrap. Inte heller någon sellnic eller andra parasiter. En odling togs för säkerhets skull och det svaret får jag vänta på men jag känner mig väldigt lättad.

Däremot verkar det större sannolikhet att han reagerat allergiskt mot någonting. Vad är svårt att veta, det kan vara något i spånet/STL ströet, något i höet, besprutningsmedel på dåligt avsköljda grönsaker, parfym i tvätt/sköljmedel etc.

Jag ska byta ut ströet så fort jag kan och ta bort allt som är tvättat med parfym, och behandla med en salva som heter Viatop som egentligen är för häst och hund mot irriterad hud och klåda, som är antiseptiskt och klådstillande.

Ses ingen förändring får vi ta det därifrån. Just nu är jag bara lättad.

Lyan
0

Vad skönt! Hoppas verkligen att det inte är Ringorm!

Mirinda
0

Det var skönt att höra. Hoppas solen skiner där du bor och att du och gullegrisarna får en riktigt skön kristihimmelfärdshelg.Cool

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Eulwen
0

Viatop är skitbra, det enda som funkar på min allergihund när hon får fukteksem. Den är dyr men värd sitt pris.

_Charlie
1

#15 Jag ser redan skillnad på utslagen som är finare efter bara 2 dagars smörjning morgon och kväll. :) Känns så himla skönt så ord finns inte. Var beredd att ge upp ett tag. Hehe! :)

Nu gäller det bara att försöka komma underfund med vad han reagerat på, så att de inte kommer tillbaka. Men gör de det så behöver ju inte panik utbryta igen, han verkar inte ha några bekymmer med utslagen.