Ni som använder Lättströ
Hej!
Var på Granngården i dag och köpte lättströ (tåler inte kutterspån) som jag ska prova. Har haft fleece ett tag, som jag egentligen tycker bra om, men det krävs ju lite mer jobb. Jag tänker på att det kan vara lättare att få en ev. semestermarsvinsvakt att hjälpa till om de slipper mocka buren varje dag. Och jag måste säga att jag tycker att marsvinen kan lukta lite illa av fleecen.
Jag har läst lite här om lättströ, men undrar hur tjockt lager ni har som använder det. Syns det var de kissat?
Hur länge räcker er bal på ett ungefär? Min bokyllebur är 155*57 (innermått) till 2 pojkar. Vad jag förstått räcker det att byta max en gång/vecka.
Mvh Jane
Vad är lättströ?
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
Jag svarar mig själv!
Nu har jag städat ur fleecen (får se om det bara är tillfälligt) och ska prova Granngårdens Lättströ. Jag blev glatt överaskad, för det är inte alls som det jag provade som "easy strö". Detta ser mer ut som ljust träflis (finhackat), både i struktur och färg. Jag känner inte heller av någon klåda i ansiktet som jag gjorde av easy. Dessutom är det mjukt tycker jag. Jag skall se hur det ser ut där de kissat, hur länge det känns torrt, om det luktar osv. Enligt vad som sägs skall det ju suga upp dubbelt så mycket kiss som spån.
Jag har lagt tidningar i botten nu, för att se om botten blir fuktig. Klarar det en vecka skippar jag tidningarna sedan. Sen la jag ut ca 5 cm. i hela buren.
Med ca 40 liter/städning ska då balen räcka till 5 byten.
Nu ska jag snart ta in grisarna, som är ute i beteshagen och se hur de reagerar :-)
Jane
Du får gärna berätta huruvida du tycker det dammar i förhållande till spån.
Jag varvar mellan STL och spån just nu och hela mitt kök dammar igen på ett par dagar eftersom jag har för tillfället 7 burar. Skulle vara skönt med ett dammfritt alternativ (förutom fleece) men något sådant är väl att hoppas på för mycket. ;)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Köpte också sånt där strö för någon dag sen ( om det är hampa-strö du menar) och när jag öppnade påsen och kollade lite så fanns det inget damm!
tror det är dammfritt 
Länken funkar inte för mig? Ville kika på hur det ser ut ju. :)
Hur är mjukheten jämfört med spån?
Vi testade hampa en gång men slänge dock påsen, passade inte oss alls. Tycker dom där så bitarna har en tendens att vara hårda och lite vassa. Det var dock länge sedan vi testade så det kan ju ha ändrats
Hej!
Jag tycker det känns mjukare än spån. Tycker inte det är vassa bitar, tvärtom. Det kändes INTE som om det dammade. I allafall inte när jag la i det. Grisarna som nu är vana vid fleece verkade lite "förvirrade" ;), men var nyfikna.
Länken http://www.granngarden.se/product/l-ttstr--hampa-gg-18kg- visar inte ströet, men säg, mer som finfördelat spån. Det strö jag hade innan såg ut mer som finfördelat hö, om ni förstår hur jag menar.
Ja vi får se. Återkommer när jag provat ett tag, Enl. texten på förpackningen skall det räcka att byta ut det blöta och fylla på med nytt….
Grabbarna ligger nu och myser. Jag har möblerat om lite, men fortsätter att ha hö-platsen där jag hade toalett/hö delen innan ifall jag vill byta tillbaka till fleece igen. På "sovloftet" har jag kvar fleece och handduk.
Jag kan konstatera att det nu efter ca 5 timmar ser betydligt fräschare ut än med fleece. Då har de redan hunnit med att producera gott om "pluttar". Tillräckligt för att buren skall se smutsig ut igen.
Jag fick dock göra om vattenflask lösningen. Det blev ju 5cm högre botten nu. Men i mitt fall är det inte så viktigt eftersom de aldrig dricker vatten. Den är mest för sakens skull.
Måste få fråga vad de har istället för vatten?
Jag har Lättströ under fleecen och i den del som är utan fleece och jag är jättenöjd med lättströet. Det dammar inget och är mjukt och bra för grisarna allra hellst mina som gillar att gräva och böka i ströet.
De har vatten, men faktum är att jag ALDRIG sett dem dricka. Inte heller kan man se på flaskan att de druckit. Har mätt och vägt, men inget har försvunnit. Så jag antar att de fått vätskan de behöver från grönsakerna. Jag har också varit lite undrande över detta eftersom jag tycker att de borde dricka åtminstone lite. Jag provade med olika flasktyper och t.o.m. vattenskål, men icke.
De får dagligen vitkål och röd paprika, och därutöver lite olika t.ex. broccoli, morot, äpple eller vad som finns hemma. Och nu blir det ju även maskrosblad, Kirskål, gräs m.m. ute.
Får de pellets? Jag har sett en skillnad, de som inte får pellets blir inte lika törstiga vilket är helt förklarligt.
#12 De får pellets ibland, men äter inte så mycket. Välter mest ut det ;)
Men jag tycker det är konstigt att de inte dricker iallafall. De äter ju hö.
# 10
Fastnar inte ströet väldigt på fleecen??? Har du 50/50 med fleece?
Jag använder Lättströ och är jättenöjd. Har ett lika tjockt lager som jag hade vanligt kutterspån, dvs. ca 5-7 cm. I min bur på 80*200 cm med fem grisar städar jag en gång/vecka men tar då inte ut allt utan enbart det som är skitigt, men så gjorde jag även när jag använde kutterspån.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Kan inte någon lägga in en bild på hur lättströt ser ut i buren? Tycker det är svårt att se på den ihoppackade balen på hemsidan. :)
#14 Ja jag har 50/50 och tycker det går bra med att skaka fleccen och sedan har jag en ganska hård hundborste som jag borstar av den med.
"16 Hittade denna länk http://mus.ifokus.se/articles/4d716063b9cb46224406f21b-vilket-stro-i-buren
Bläddra ner till "Aubiose" Det ser ut ungefär så,
Nu har det gått en vecka och jag är helnöjd. Det har inte luktat någonting och städningen gick enkelt. Jag bytte ca 2/3. De tidningar jag hade i botten tog jag bort. På ett ställe var det blött igenom till tidningen, men jag la i lite mer stö denna gång. Tänker i fortsättningen endast byta ströet som är blött. Jag tycker inte stöet dammar alls, men klart att det blir lite skräpigt precis när man byter. Annars har inget hamnat utanför min bokhyllebur.
Det som är lite intressant är att grisarna inte hade kissat på sitt "sovloft" med fleece som de gjort tidigare.
Jag har två fleecemyskojjor i buren, och det gick lätt att borsta bort ströet från dessa innan tvätt. Kanske gör som # 17 och har mer fleece sen.
//Jane
Just det att det låter som att det inte dammar lika mycket som spån gör att jag måste prova det en gång för att se om det blir någon skillnad damm-mässigt. Som det är nu är det helt GALET vad det dammar.
Jag torkar tex min fönsterbräda varje dag, och dagen efter kan jag dra fingret lätt över och bli helt grå om fingret. Kan ju inte vara bra för varken djuren eller oss med allt detta dammet som måste fara omkring i luftvägarna, och dessutom i köket. :/
Ska testa lättströ, hoppas bara de har det på min granngården, jag har inte sett det bland spån och STL förr, men har å andra sidan inte letat efter det.
Jag har använt lättströ länge nu till både marsvin och hamstrar, funkar super! Ska tillägga att jag har både allergi och astma och känner inte av ströet alls :) Dessutom fastnar inte ströet lika mkt i grisarnas myssaker som spån gör.. ett stoort plus *s*.
Upplever att kvalitén, dvs hur stora/små bitarna är, varierar från bal till bal. Ibland är det jättestora hårdare bitar och ibland små, väldigt mjuka. Skickar med en bild på hur det ser ut med lättströet i buren hos mina hanar, tyvärr väldigt dålig mobilbild :P
# 18
Kollade på sista länken du la in om " Auboise ".
Ser mer ut som träflisor på bilden? E det verkligen mjukt för deras tassar?
va kostade en sån bal du köpte på granngården? å fastnar det lika lätt på fleece som kutterspån gör = ) finns det i deras Foderlada å e lika stor bal som spånet som kostar 79:-?
E lite nyfiken på att byta ut spånet mot nått annat! = )
#21 Ser himla fräsht ut, fin myspåse såg jag också! ;)
# 21
såg inte förrän nu att du hade lagt in en blid…va fint! Ser mysigt ut ju
får nog ta å testa detta när balen med kutterspån e slut.
Lättströ har utgått ur granngårdens sortiment tydligen.
# 25 Vaddå? Köpte mitt förra veckan (granngården i Dalby) och de sa inget om det skulle utgå. Då kanske man ska hamstra lite :-)
# 22 En bal kostade 149:- Den är nog lika stor som spånbalen har jag för mig. Det känns mjukt och skönt. Inget som sticks…i min bal i allafall.
# 21 Jag har bara köpt 1 bal, så har inget att jämföra med. Jag är allergisk mot trädamm m.m. och har inte heller problem med lättströ. Och instämmer med att det var lätt att få bort från fleece.
#23 Hehe ja :) Uppskattad är den också!
#24 Tack :) Det tycker jag absolut att du ska göra!
Här i Uppsala har det heller inte gått ut ur sortimet vad jag vet.. var där förra veckan och köpte.
Då får jag ta å undersöka hur läget ligger ang Lättströ här i Malmö sen då = )
#26 Det var vad dom sa till mig, men att det kunde finnas kvar i lagret hos vissa.
Om produkten utgår hos granngården borde den kunna köpas någon annanstans. För jag tror inte att tillverkningen slutar. Då får vi kolla efter andra återförsäljare
Måste kolla om det står tillverkare på säcken :)
I Sundsvall fanns inget kvar och de får inte hem mer :(
Typiskt när man äntligen hittat något som fungerar och vi är nöjda med.
# 31 Ja fy vad trist. Undrar vad det beror på. Hoppas det är tillfälligt!
#32 Här sa de att det beror på att deras leverantör inte får tag i något.
Nu har jag precis varit på Granngården i Dalby (utanför Lund) och köpt de 3 sista balarna Lättströ. Det är leverantören som inte kan få fram materialet sa han i butiken. Det skulle finnas lite kvar i Eslöv och Ängelholm om någon är intresserad. (men ring innan ifall ni har en bit att köra).
Förhoppningsvis kan man hitta något liknande sen, till samma pris. Vi får hjälpas åt att ta reda på det :-)
Ja vi får hålla koll, Vad kan man ersätta det med nu då tro?
Jag frågade i butiken om de kommer att ta in någon liknande produkt, men det visste han inte. Men kanske hästägarna har något alternativ som är användbart?
:)
Tänkte på om torven är jämförbart kanske ?
Det finns kanske alternativ. Kolla här:
#38 Tack för tippset :)
Jag har mailat dem och frågat om det motsvarar lättströ. Nu har jag ju precis köpt, men beroende på deras svar ska jag prova sedan. Då kanske man kan köpa det hos andra som säljer hästprodukter om man inte bor i Skåne :)
Hej!
Fick svar på mailet redan
Det verkar ju lovande, och billigare (129:-)?
"Tack för ditt mail. Ja, det är i princip samma strö som Granngården har. Vi
har olika bara leverantörer.
Det går alldesles utmärkt att komma och köpa balar styckvis. Lagret ligger
på en ridanläggning utanför Staffanstorp så vi har ingen kassaservice, men man
kan få en faktura om man vill. 1 bal väger 14 kg och är ca 70 x 40 x 25
cm.
Med vänlig hälsning
Anna Nyfjäll"
Suck.. blir väl att testa att använda kutterspån igen då. Fram med dammsugaren! Vad irreterande.. jag som tycker detta strö är så bra.
Det fanns dock 25 balar kvar här på granngården (Tierp). Ska nog köpa upp ett par.. Har redan hamstrat 3 ;)