2 vuxna + 1 bebis?
Hanar. Vad tror ni? Är det något som i regel brukar funka ett tag?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.

Sitter just och funderar på detsamma. Jag tror det kan funka om buren är tillräckligt stor och de andra två hanarna lugna. Men vet inte.
MVH Erika :)
#1 Okej. Hoppas någon kan hjälpa oss. ;)
Dessa burarna är ca 156x50.
Kom nämligen på att nu när grisarna flyttar in i nya burskåpet på fredag har jag ingen extra bur till småbebbarna när det är dags för dom att lämna mamma, och jag vill inte vill inte vill inte behålla det fula skräpiga åbäket till bur jag har nu bara för det. ;) Så det vore himla smidigt om jag kunde stoppa in en bebis var till han-paren. ;)
nu har jag aldrig varit uppfödare, men kommer ihåg att jag läste i en annan tråd om att man kan sätta en unghane med en annars aggresiv hane utan problem. så om båda hanarna är snälla så borde det i så fall inte vara någon fara. kanske när den är vuxen att det blir bråk
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Några gamla trådar i ämnet. =) Verkar finnas både bra och dåliga erfarenheter.
http://marsvin.ifokus.se/discussions/4d71456fb9cb46222705a507-tjafs-mellan-hanar
http://marsvin.ifokus.se/discussions/4d7144e5b9cb46222d05949b-dags-att-flytta-ungen
Vad jag förstått finns en risk att de äldre hanarna börjar konkurrera om ungen och därefter tjafsar med varandra. Ingen av dem har alltså problem med ungen, men det kan uppkomma sinsemellan.
Men jag är också nyfiken hur vanligt det kan vara. Skulle själv gärna vilja sätta bebis hos hanpar vid behov men vet inte om jag törs.
Tack för länkarna. Nja jag vågar nog inte chansa. Eftersom jag just nu inte har plats för ETT hanpar extra (bebisarna) lär väl jag med min vanliga otur stå där sedan med 4 vuxna som inte kan gå ihop (plus de 2 ungarna) med ännu mindre chans till plats. ;)
Om jag fortsätter suga på möjligheterna. 2 stycken 4 veckors ungar och EN vuxen hane som efter gått med hona inte går ihop med andra vuxna hanar.
Vad tror ni om den möjligheten?
(Vill bara berätta så att ingen frågar varför jag bestämt mig för att föda upp om jag inte har möjlighet att ha kvar ungar som inte blir sålda att så fort detta burskåpet blir klart nästa vecka KOMMER nästa mindre burskåp att börja byggas på. Så plats kommer finnas, men just nu tänkte jag inte på ungarna. :/ )
Om jag försöker tänka mig in i problemet med en unge + 2 vuxna lite.
När en vuxen hane får besök av en unge som inte börjat bete sig som en hane ännu har jag hört att de brukar tro att de fått besök av en hona och bli alldeles till sig i trasorna av glädje. Det kan ju vara pga detta som det är risk att det blir bråk om 2 vuxna får besök av, vad de tror, en hona. Slagsmål om vem som ska ha "honan".
Isf borde ju 2 ungar och en vuxen hane vara okej eftersom det funkar fint när det rör sig om 2 honor och en hane?
#7 Precis så har jag också uppfattat det, eller möjligen att de vuxna hanarna utser ungen till sin att beskydda men med samma resultat.
#8 Ja, det är nog i mitt fall för mycket att förlora genom att chansa. Ist kan jag flytta ett hanpar till den lilla buren som ensamma hanen går i, och ist låta ensamma hanen gå ihop med ungarna i en av de större burarna tills ungarna fått ett nytt hem.
Tror det är den lösningen med minst risker för mig.
När jag ändå pratar om ungarna (orkar inte starta en ny tråd för det) ;)
Tycker ni det är OK att ungarna flyttar från mamma vid 3 veckor och 4 dagars ålder, eller håller ni stenhårt på exakt 4 veckor?
Flera ungar och en vuxe hane tror jag mer på.
Säger inte de flesta att de ska vara 5v gamla (eller väga 300g)? Sen några dagar hit och dit skulle jag bedöma utefter ungarna. Vissa är ju lite större och mer mogna (få i kullen) än andra.
#11 Jo 5 veckor och 300 gram är ju när de flyttar till nytt hem. Men vid 4 veckor blir de ju könsmogna och måste tas bort från mamma. Det är där jag funderar på om 3 dagar hit eller dit gör stor skillnad för pojkarna?
#11 5v och 300g för att säljas men 4 veckor för hanungar att skiljas från mamma och ev systrar är vad jag har hört.
#10 Har ingen erfarenhet utan bara det jag hört att man skiljer dem åt vid 4 veckor. Kommer säkert bättre svar =).
Det kan funka men som du skriver men det skulle ju vara Tråkigt om de vuxna börjar bråka o inte går ihop sedan. Jag skulle inte chansa.
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
#12 Sorry, det är jag som läser som en kratta!
#10 ja ghar flyttar ungar redan vid 3.5 veckors ålder, oftast stora hanar som ärmför på sin mor och syskon och som jag inte sett dia och det har gått bra. Heller 3 dagar för tidigt än oönskad dräktighet.
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
#16 Okej. Dessa diar ännu men det är ju iaf 5 dagar kvar så får se om de ännu är jättesnuttiga då. Stora grabbar är det iaf som ligger på ca 250 gram och 3 veckor i morgon. :)