Hö under vår och sommar
Hej,
Jag undrar om man behöver ge hö under vår och sommar nu när
det finns så mycket färskt gräs mm.?
Behöver man ge lika mycket som man gör
under vinter tid?
Kan tänka mig att hö är bra för deras tänder.
Hur mycket pellets ger ni era marsvin? Jag ger mina två 1 dl/dag sen får de självklart en massa C-vitaminberikade grönsaker varje dag.
/Linda
Mina får gräshö varje dag även på sommaren. Gräs har jag mest som extra och de får inte mycke i början för jag är rädd de får ont i magen…
Du kan skippa hö helt under sommaren, men var försiktig med invänjningen bara. =)
Däremot ska de ju ha något att gnaga på för tänderna som du säger så lägg in lite kvistar (gärna med löven på) som de kan gnaga på istället!
Hakuna matata!
Tack så hemskt mycket för era svar!
Hur mycket pellet får era marsvin per dag?
Mina får äta så mycket hö dem vill. Och dem dagar jag inte tar ut dem, så ger jag dem massa gräs inne, i olika omgångar.
Ang pelletsen så mäter jag inte upp hur mycket dem får:)
Blandat min pellets med havre. Skinnysarna får lite mer än de pälsade
Mina får även grenar i buren 2-4 dagar/vecka, lite olika. Och då minst 1 grönsak/dag:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack för svaren Virvlan, Elshira, och Fridakesson !
Frida, Ger du grenar så ofta? Jag ger 1 ggr/vecka men det kanske är
för sällan.
När du blandar med havre är det havre från Zoo affären. Hur mycke havre ger du?
Jag vill inte att de ska bli för fetaJ.
#5 Ja för dem vill ju ha dem goda bladen plus gnager mina en hel del med:)
Nej jag får havre av svärmor, hon köper sådan stor 22 kg säck och så tar jag lite därifrån. Blandar i havre för att skinnysarna ska hålla hullet, annars behövs det inte om man inte vill/behöver:)
hm, jag fick ett häfte ifrån marsvinsföreningen när ja köpte gris, att de alltid borde få ha tillgång till hö även om de får gräs, tack vare att gräs inte inte mättar som hö gör. det var något sånt, kan kolla igen när ja kommer hem
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Gräs kan ersätta hö OM det är grovt gräs i samma stil som höet, ängsgräs alltså. Det är det grova som marsvinen behöver för att hålla magarna igång. Gräsmattegräs är inte alls lika fiberrikt.
Dessutom skulle det behövas enorma mängder gräs för att ersätta höet, gräset innehåller mycket mer vatten och marsvinen behöver därför äta mer gräs än hö för att få i sig lika mycket. Hö är ju någonting som dom äter hela dagarna. Så man behöver ha ordentligt med ängsgräs och tid för att byta ut hö mot gräs, men visst går det. Däremot kan gräset ersätta en del av grönsakerna.
Hanna
Abico, När du säger att gräs ersätter en del grönsaker, då inkluderar du inte
C-vitaminen som finns i andra grönsaker?
#9 - Vad menar du?
Hanna
#9 Hon sade ju en del av grönsakerna, inte alla.
Gräs är väldigt vitaminrikt såhär på sommaren (under lagringstiden blir det mindre och mindre allt efter som, mineraler är dock nästan oförändrat). Till hästar brukar man vilja ge extra vitaminer efter nyår redan efter som vitaminmängden sjunkit. Bara det är en stor anledning att ge gräs istället för hö (hö som ges på sommaren är antagligen skördat förra året).
Så pinnigt gräs kan ersätta hö helt (i och med gnagbehovet), bladigt gräs kan man ge tillsammans med (pinnigt) hö och gärna lite kvistar ^^
Hakuna matata!
#10 Förlåt jag var otydlig,! Jag menade att de grönsaker som behöver läggas till är de grönsaker somm innehåller C-vitamin.
#11 Tack det var en väldigt bra förklaring.
#11 Höet är inte enbart för gnagarbehovet utan även för magarna.
Jag skulle inte skippa höet helt sommartid varkens till marsvin eller kaniner
Våra får en hel del gräs varje dag men de har också som vanligt fri tillgång till hö, de får även grönsaker 1 gång om dagen

Mina marsvin och kaniner får fri tillgång till hö även under sommaren, dock äter de mindre än vanligt eftersom de får gräs också.
#12 - Jaha, jo jag menade mest att det kan vara bra att ge extra grönsaker utöver gräset eftersom det kan variera väldigt mycket i näringsinnehåll mellan hö och hö. Så för att garantera att c-vitaminbehovet tillgodoses ger jag alltid extra utöver gräset, fastän betydligt mindre än under resten av året.
Hanna
såhär har smf gett råd:
"Under sommarhalvåret kan fri tillgång på grovt gräs ersätta höet(som är torkat gräs). Men då hö innehåller mindre vatten än gräs måste marsvinen äta betydligt mer gräs än hö för att få i sig det som de behöver. Man bör därför ge hö även under sommaren, som ett komplement till gräset"
#13 Fiber är det ju lika mycket i blött gräs som i torrt, det är ju exakt samma sak som höet förutsatt att man ger sådant gräs som är mer strå och mindre blad.
#17 Fast det stämmer ju inte riktigt, äter de hö måste de dricka mera vatten. Äter de färskt gräs behövs betydligt mindre mängd vatten. Det är ju som att säga att torkade morötter är bättre än färska… Det är ju dessutom skillnad i vattenmängd på bladigt gräs, och gräs som blivit strå och betydligt torrare.
Viktmässigt blir det ju lite "mindre" hö än gräs (viktmässigt), visst, men som sagt - det är ju bara vatten som de annars skulle dricka! Bättre för magen att de äter saker med vatten, än att riskera de dricker för dåligt (framför allt på sommaren när de tär varmt!) och får stopp i magen pga det. Vatten tas upp så fort i tunntarmen, så magen har inga problem att reglera vattenmängden själv förutom om man inte vänjer magen vid det lite i taget förståss.
Hakuna matata!
#18 är det inte det att de menar att tack vare att gräset inehåller mycket vatten så försvinner den mängd näring eller vad det nu kan vara, som de i normala fall skulle fått ifrån hö som är torrt? jag kommer i alla fall inte sluta att ge grisarna hö även fast de har tillgång till gräs, men jag har det ju bra också i o me att vi har hästar.