Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1218 ggr
marre1970
0

Detta är inte roligt alls..:(

Brun-Tös fick sina ungar igår och hela 4 stycken blev det förstagångs föderska, är det normalt?

En av dom verkade fastna i magen och de tog lång tid för den å komma ut, den va dödsfödd.

Sen har vid om andra tre som är extremt svaga, den ena vita flickan bara ligger helt apatisk på sidan å verkar ha svårt att andas, den minsta är alldeles kall  och den största av dom ligger bara å blundar.

Är så himla ledsen för att dom verkar inte klara sig, har försökt mata dom men dom verkar inte vilja ta emot maten.

marre1970
0

Nu har den största av dom sommnat in..:(

[copicaddicted]
0

Diar dom över huvudtaget?

Tar mamman hand om dom över huvudtaget?

Gör hon inte det så får du hoppa in och värma ungarna och mata dom.

Är du säker på att hon inte fött för tidigt så det är därför det gått galet?

marre1970
0

Jo hon födde på dag 60 så de är för tidigt  tror det är Drucillas förlossning som drog igång hennes förlossning.

Nä dom diar inte och jag har försökt att ge dom i spruta men dom vill inte ta emot , jag ska ta å försöka ge dom igen.

Vill ju inte ge för mycket för då kan dom lätt sätta i fel strupe, får ge dom nån droppe här å där.

[copicaddicted]
0

Har du läst bland de senaste trådarna? Vet med mig att det finns en tråd där med bra info!

Men du måste se till att hålla dom varm, annars kommer dom definitivt gå bort de som är kvar. Vet att nån rekommenderade att om man är storbystad så var det bästa platsen Förvånad

Lixim
1

Är dom förtidigt födda ska du inte mata dom då svälj reflexerna inte kommit igång. Man kan se att dom är förtidigt födda om de saknar en del päls och inte riktigt har styrkan att ställa sig upp eller gå. Googla oops marsvin och läs där hon har bra info om för tidigt födda ungar

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Linnet
0

Har också varit med om att en hona satt igång en annan som förr för tidigt, tyvärr har inte ungarna klarat sig så bra, två gånger dog alla eller var dödföda en gång tror jag två klarade sig och två dog. Tråkigt när det händer.

_Charlie
0

Jag beklagar det som hänt, och jag hoppas att det ska gå vägen även om det låter som att du bör förbereda dig på det värsta.

När min hona födde alldeles för tidigt gick jag igenom varenda råd som fanns att hitta, men tyvärr klarade sig ju ingen. Det jag iaf lärde mig var:

Är ungarna kalla och svaga och mamma inte verkar kämpa för dom - ta upp dom och lägg dom mot din mage, där bör de ligga hela tiden.

De är alldeles för tidigt födda för att kunna äta, en droppe i munnen kan kväva dom. De ska inte matas på 2 dygn.

Låt de ligga mot din hud hela tiden, deras kroppar suger upp ditt svett och ger dom minimalt men livsnödvändig vätska i kroppen. Så ofta du kan ska du dutta lite vatten på deras mun, absolut inte i munnen. De kommer få i sig minimalt med vätska, men utan den dör dom.

Efter ca 2 dygn utvecklas sväljreflexen, och de kan börja stödmatas.

Jag håller tummarna att det ska gå vägen.

marre1970
0

Tack alla för era tips, jag har haft dom 2 sista ungarna på bröstet hela tiden den mista gick bort men även den sista har nu sommnat in, en mycket tung å kostig dag detta.

Känns som luften gått ur mig!

Flicka nummer 1 vägde  bara 53 g, flicka nummer 2 vägde 63g och pojken vägde 66g, den som va dödsfödd kan jag tippa vägde runt 55-60g.

Tror det inte hade spelat någon roll för alla ungarna hade knäppande ljud i lungor eller om de va hjärtat så dom hade inte haft en chans ändå..:(

Uch har fortfarande lukten på mig från mina småänglar.

Men Drucillas ungar föddes friska å krya Shiba väger 120g och Cleopatra 103 g, dom e pigga å busar runt i buren som sig bör..:D jag är så glad för alla mina marsvin å ska nu ta hand om Brunt-Tös lite extra nu när hennes ungar e borta.

Hon äter å dricker som hon ska ialf efter den pärsen verkar allt va okej.

_Charlie
0

Jag beklagar. :( Det är fruktansvärt att förlora en hel kull så där. Hoppas Brun-Tös inte tar någon skada av det hela och att de friska bebbarna förblir friska och pigga.

Linnet
0

#8 Oj vad tråkigt, dom vägde ju ändå inte så extremt lite, eftersom dom var fyra i kullen, är det många i kullen så brukar dom ju ofta inte väga mer än 60-80 gram

marre1970
0

Tror det va fel på hjärtat eller lungorna hos dom små för det lät knäppande när dom asträngde sig för ¨å andas.

Ärligt talat så vet jag inte vad vi ska göra av dom små nu, har lovat mina pojkar å begrava dom ute någonstans.

Tack för allt stöd

Virvlan
0

Fy vad tråkigt beklagar verkligen.

jezzijezz
0

Så ledsamt att läsa…beklagar verkligen!

Hoppas Brun-Tös mår bra iaf.

Aristarcos
0

Beklagar att det inte gick vägen, hoppas honan mår bra !

kram

marre1970
0

Jodå hon verkar må bra och hon hjälper Drucilla att ta hand om hennes ungar har jag märkt, hoppas de inte blir nåt senare bara

godisgrisen
0

Det är så tråkigt när det blir sådär. Beklagar.Gråter

Cola&Bacardi
0

Beklagar :(

Mvh Linnea 

marre1970
0

Tack så mycket…