Allergisk mot gräs?
Ja som rubriken lyder kan en gris vara allergisk mot gräs?
Har en gris här hemma som blivit super dålig efter ha ätit några grässtrån.
Ligger på sidan precis som att den är död andas tungt och ögon som är helt borta. Det är precis som att hon får vänstersidig förlamning. Dock så blir hon "levande" igen efter en super dos med vitkålssaft med lite dextro i och massage av magen. Andra gången det har hänt. Sist koppla jag inte att det skulle vara gräset som orsaka det. men denna gången så trilla polletten ner.
Jag är 100% säker att det är gräset som orsakat det, då de är det enda som ändrats i kosten.
Hon får ju kolik, kära nån, det är ju farligt. Hästar tex vänjer man så sakta vid gräs, då det är mkt kraftigt och innehåller mkt näring, så du får vänja stackarn i mkt små mängder eller låta bli!
#1 några grässtrån tycker då jag låter som mycket små mängder.
Själv gav jag mina maskrosblad först under dag 1. Sen lite gräs dag 2, ett knippe gräs på dag 3 och nu har mina gräs och maskrosblad som färskmat istället för grönsaker.
Hon har bara fått ca 4-5 strån delade på 4 dagar. Så ett strå om dagen.
det borde var något annat; är du säker att du gett gräs så du inte gett Lijekonvalj eller någon annan giftig växt? Hö är gräs så kan inte vara det som är problemet !
det borde var något annat; är du säker att du gett gräs så du inte gett Lijekonvalj eller någon annan giftig växt? Hö är gräs så kan inte vara det som är problemet !
Jag sår gräset själv i krukor i växthus, så jag är säker på att det är gräs och inget annat.
För något strå kan inte marsvinet bli sjukt, kan inte marsvinet drabbats av annan sjukdom bara det att det har hänt när hon fått gräset , är det ett äldre djur så kanske hon fått någon hjärnblödning, propp eller något annat ? Högst osannolikt att hon blir sjuk av färskt gräs om inte det odlas i något olämpligt kärl eller att jorden är kontaminerad av något`? Då skulle hon inte tåla hö heller.
Vad brukar du ge för grönsaker ?
Jag hade ett marsvin, som efter ett kolikanfall, aldrig tålde färskt och grönt. Hon fick kolik direkt. Hon blev värre med åldern. Idag tror jag att tarmarna blev sämre av kanske tumörer eller nåt, men jag vet inte.
Det är en 9veckors hona och alla mina grisar får havre, vitkål,paprika, brocolli, apelsin, andra kålsorter ,gurka som godis. Det är väl ungefär vad de brukar få.
Hennes bror bor hos mig också även mamma och pappa och de har INGA prob med att äta gräs.
Hon är helt normal annars, hoppar och skuttar och är allmänt gosig och glad. utom en till två dagar efter intag av färskt gräs då blir hon som jag beskrivit innan och blir genast bättre med vitkålssaft med dextro.
#9 Ge apelsin med som godis;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Man kan väl säga att de får apelsin som lördagsgott för de får det bara en gång/veckan :) Gurka får de ju lite som belöning när det är keldags, vilket är varje dag :D
Det går inte att jämföra gräs och hö och säga att det är samma sak! Alla lättlösliga sockerarter är nästan borta eftersom hö är torkat… Det finns en anledning till att hästar får fång/kolik av gräs eller annat foder om man inte vänjer in dom långsamt. Vetekli är alltid bra för magen. Lägg i hetvatten och låt svalna så har du en supermagmedicin. :-) men misstänker du att hon är allergisk så låt bli att ge henne gräs :-)