Stödmatad bebis går inte upp i vikt
För en vecka sedan födde två av mina honor varsin kull med tre ungar. Den ena födde för tidigt eftersom hon "drogs igång" av den första. Den minsta ungen i den kullen vägde bara 54 g. Denna ungen blir får ingen mat eftersom hon blir bortknuffad av de andra, starkare ungarna. Hon verkar heller inte förstå hur man ska göra. Jag har provat att sätta henne själv med mamman. Från dag 2 är hon stödmatad med KMR och äter ivrigt och gärna. Hon springer runt i buren, och kämpar sej in i högen med mamma/syskon. Hon bajsar och kissar. MEN…hon går aldrig upp i vikt! Hon pendlat mellan 45-47 senaste veckan. Någon som har erfarenhet av detta?
Har ingen erfarenhet av att mata med KMR det borde vara bra men kanske är det inte det till marsvin. Jag har hört att marsvinsungar inte går upp i viklt som de ska av babysemp. När jag stödmatat har jag använt Fortimel med skogsbärssmak det har fungerat väldigt bra. Se till att få den krämiga varianten. Det verkar också som stödmatade ungar inte växer lika snabbt som diande i alla fall så det kan vara en orsak till att hon inte går upp som hon ska. Marsvinsmjölk är ju ändå det bästa till marsvinsbebisar.
Jag hade KMR hemma sen tidigare kull, då det funkat bra. Hon är så pigg och glad, men pytteliten. Men jag antar att det är som du säger, att de går upp långsamt. Huvudsaken är väll att magen funkar, att hon mår bra och inte går ner i vikt. Vi är så många i familjen som kan hjälpas åt att stödmata, så det är inga problem :) Vi kämpar på!
Vår Estelle gick upp dåligt av mjölkersättning men när vi började med Fortimel så började hon gå upp superbra! Fortimel är rätt dyrt och öppnad flaska har väldigt kort "levnadstid", vi fick tipset att frysa in i iskubsformar och ta fram en bit åt taget. Funkar kanon! 
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Då ska jag testa Fortimel i stället då. När jag fick problem med förra kullen stod valet mellan Forti och KMR, och jag valde det sistnämda på inrådan av vet på Roslagstull. Men nu när jag hör er rekommendera F, så ska jag testa det! Iskuber är himla bra :) Jag var rena rama mjölkcentralen när jag ammade själv, så det där med infrysning kan jag i alla fall, hehe =)
Vi kör med KMR här hemma. Vi testade fortimel först men magen spårade ur totalt på den lille, men med KMR funkade det bra. Vi gav varje halv timme till en början då den lille inte ville äta så mycket åt gången. Vi mjölkade även mamman så hon fick i sig råmjölken.