Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 866 ggr
Bellebus
0

flock eller inte? hur ska jag göra?

Jag ska hämta fyra hanar i vuxen ålder som sitter parvis nu. Ska även hämta två småpojkar som blir leveransklara i slutet av veckan. Det jag funderar på är: ska jag sätta ihop de två ungarna med två av de äldre herrarna så att de blir en flock om 4? Hade varit roligt att kunna släppa ut fler samtidigt i utehagen och kunna ha fler samtidigt som går lösa inomhus. Jag har läst att det kan vara svårt att hålla fler än två hanar i en flock pga att dom är så rangbetingade, stämmer detta? Eller ska jag prova att släppa dom och sära på dom när de är äldre ifall de gnabbas för mkt? Alternativet är att sätta en unge hos varsitt gubbpar, men gör ogärna detta då ungarna gått tillsammans från födseln. Tacksam för svar! :-)

_Charlie
1

Det är absolut svårt att få fler än 2 hanar att gå ihop. Jag har haft 3 stycken ihop utan problem, men valde dom med omsorg. Just nu har jag också 3 stycken hanar ihop, men då är en vuxen och 2 ungar.

Visst finns det dom som haft/har 4 ihop utan problem, på mycket stora ytor, men det är ovanligt. Risken finns att de ryker ihop så pass att ingen av dom kan gå ihop senare, vilket ju kan bli ett problem om man inte har många andra hanar att isf sätta dom med.

Jag hade nog i ditt fall kört på 2 och 2, det brukar i princip alltid funka fint. :)

_Charlie
0

Just det, vill du väldigt gärna ha en flock, satsa ist på honor. :)

Bellebus
0

Ok, men jag ska ta emot fyra omplaceringshanar i veckan som behövde nytt hem, och de två små är tingade sen länge, men då delar jag upp dom två och två helt enkelt :-)

_Charlie
0

Det hade jag också kört på. ;)

NinaS
0

Hur stora burar har du?

Bellebus
0

För tillfället bara vanliga 50*100 burar, men jag ska bygga bur i ett helt rum till dom inom någon vecka, det var då jag tänkte om det ev gick att ha dom ihop, rummet är ca 2,5m brett och 4-5m långt :-)

Fridaaaa
0

Jag hade haft dem 2 och 2 :) Det har jag med mina gossar, har 3 hanpar. Fungerar bäst oftast :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NinaS
0

#6 Gör du en "jättebur" kan du ju testa med en grupp på fyra. Har för mig att det stod om nån uppfödare i MarsvinsMagazinet som hade grupper med 5 eller 6 hanar som funkade bra.

Bellebus
0

Vad faller inom kategorin "jättebur" då :-)

NinaS
0

#9 Så stort som möjligt. ^^ Men åtminstone klart större än minsta lagliga.

Fridaaaa
0

#9 Stor bur för mig är när är mycket större än lagligt mått.

T,ex om buren är laglig för 4 marsvin och man bara har 2 i den, eller om den är laglig för 10 marsvin och man har max 4-6 st i den :)

Bellebus
0

Som sagt, rummet är ca 2,5m brett och 4-5m långt :-)

Fridaaaa
0

#12 Ja det är ju väldigt stort ;)

Bellebus
0

Men frågan återstår ju då, är det värt risken att placera hanarna tillsammans eller är det bättre att vara på den säkra sidan och dela upp i tre sektioner? :-)