Marsvins info
Förlåt men jag har faktist rätt mycket frågor. Jag ska fakstist erkänna att jag kan ingenting om marsvin men jag tyckte det skulle vara kul att veta något iallafall
fråga n1:Hur mycket kostar en sån där stor galler bur man köper på djurmagazinet?
fråga n2:Hur mycket kostar en vattenflaska?
fråga n3:Hur mycket kostar en "keramik" matskål?
fråga n4:Hur mycket brukar marsvin kosta hos uppfödare eller är det olika?Och dom brukar väl kosta runt 300 st på djurmagazinet?
Gå till Djurmagazzinet och fråga. Det är nog enklast:)
1. En vanlig gallerbur som e 120x60 kostar (på Pets) 599 kr
2. vattenflaska kostar olika beronde på storlek/modell m.m. men ca 40 kr.
3. runt 30 kr brukar de väl kosta.
4. på åets kostar marsvin 350kr men jag tkr inte man ska köpa på djuraffär, men hos uppfödare e det ju väldigt olika men ca 300 kr ungefär :)
pets*
Om du tänker på en innebur så brukar väl en bur på 96x51 gå på blocket för en 400 kr.
En vattenflaska ny i hamsterstorlek köpte jag för en 50-60 kr ny. Större kostar lite mer. Men runt en 50 och uppåt.
Keramik matskål går säkert på samma priser, dock måste jag säga att jag har en vanlig plastmatskål för liten hund som har en bred rand runt om sig, och den funkar jättebra den med. Tror en sån blir billigare - djuraffärerna drar ur minsta krona ur grejerna just för att folk tror att bara allt därifrån funkar
Hos vår uppfödare som vi köpte våra 2 grisar av så kostade de 200-300 kr. Det är ett ganska normalt pris men garanterat bättre än på djuraffärer. Jag rekomenderar dig att funderar du på att köpa ett marsvin så köp inte från en djuraffär.Det finns trådar om varför inte, men kan snabbt dra igenom att de är rädda djur som tar lång tid att bli tama, och att de inte är uppfödda i kärlekens namn utan i pengarna - djurgrossister(hette det så?) som bara "massproducerar" marsvin.
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
#4 Dock är sådan liten bur lite liten till 2 marsvin även om den är laglig :/ Mina har inte mindre än 120x50 till 2 marsvin. Det ska ju få plats med 2 hus, matskål osv med :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 håller med, men det finns större burar också. men ska man ha ännu större så får man ha eget burbygge. kanske inte det man direkt startar med när man köper gris, i så fall tycker jag att 96 cm är bättre än det som jordbruksverket säger att man minst måste ha 
Ett tips är att köpa en gammal bokhylla som du fäster en vaxduk/plastmatta i botten på så får du en väldigt stor bur mycket billigt.
Skickar med en bild på vår ''låd bur'' det är helt enkelt ihop spikade skivor, billigt och enkelt.
Ett tips, kolla blocket och även köp/säljsidor på Facebook!
Jag köpte min första bur för en hundring och då kom min första gris med på köpet.
Den andra jag köpte var en 140cm bur som jag fick för 400kr.
Nya burar på butiker får du räkna med 7-1400kr beroende på strl.
Vattenflaska får man för drygt 40kr.
MAtskålar måste man nte köpa specifikt för dom kan vara ganska dyra.
JAg har idag en plastskål (hundmatskål) från dollar för en 10a.
Sen har jag terrakottafat som funkar utmärkt till mat, biliga är dom med!
#6 Ja det är sant ;)
#7. En fråga ska man ha galler på? En till fråga bara: Om man inte har lust att köpa en bokhylla kan man göra det av något annat då?
#10 man måste inte ha galler på för marsvin som inte hoppar ut om det har lite väggar, 40 cm eller något. jag har en gammal säng som botten i min och sen spikade jag på alla sidorna. men jag kommer inte göra det så avancerat igen utan jag kommer göra som ovan säger o bygga av en bokhylla, mycket enkellt :)
Har jag rätt eller fel nu? men om jag räknar ihop allt alltså matskål för 30 kr vattenflaska ca 40 kr och 2 "grisar" cirka gurka 600 kr då blir de la va 670 kr va? (Osäker)
ja om du räknar på att du gör en egen bur av en bokhylla. men de ska äta också. hö regelbundet o grönsaker. hö kan man köpa balvis mycket billigt ifrån bönder. gömställen kan man göra av stora rullar, man måste inte läga ut pengar på ett hus.
#12 Vad roligt att du funderar på att skaffa marsvin! 
Jag bifogar en länk till en jättebra faktasida, Humlans marsvin, som jag tycker att du skall läsa igenom innan du skaffar egna små rumlimpor. Då är du väl förberedd på att ge marsvinen ett så bra liv som möjligt. Det finns mycket matnyttig information om du kikar runt bland alla flikarna om allt från bostad och mat till sjukdomar.
Lycka till! 
Även om man gör buren av nått annat så måste man tänka på att det blir en utgift ändå. Man behöver material för att göra själva buren med och det är inte så billigt som man tror.
Sen får man räkna med att varje gris kostar minst 100kr i månaden i mat och burtillbehör (spån/toalätt/halm mm)
Man får tänka på att grönsakerna är inte så jättebilliga, eller ja jo vitkålen kostar väl 4kr/kg. Men paprika kostar närmare 10kr för EN paprika. Räkna blankt med 1/v så bara där är man uppe i 40kr, sen vitkålen + andra grönsaker.
Hö kostar en hel del om man inte kan köpa från en bonde. 1 säck tar slut på 1 månad för mina 5 grisar så räkna med en halv säck per månad a 150kr/säck. Där är det 75kr till, sen kommer burströet med, räkna med 100kr i månaden för det är ungefär vad som går åt vad man än väljer. Toa-lätt kostar ungefär samma som spån och andra val är iaf dyrare här i norr. Spån är lättare att hålla rent i längden, men då kastas en hel del spån vid varje mockning. TOA-lätt är det ett helvete att få bort bajset så där får man räkna med att det måste bytas helt 1gång/v.
Sen måste man tänka på att lägga undan till de värre gångerna när man måste till veterinären och ev. medicin.
Sen ska man även köpa in en del direkt i början förutom bur, vattenflaska,, skål. Man måste även skaffa klosax och man bör skaffa hem lite salvor och annat behövligt så det finns hemma vid behov.
Så njae jag skulle inte vilja påstå att det bara blir 670kr, utan snarare det dubbla minst. Iaf första månaden då allt ska införskaffas.
#15 Jag ger max 300 kr/månad för alla mina 6 marsvin. Så 100kr/marsvin i månad är väl lite väl tilltaget? Fast det är klart, beror ju lite på hur man bor med såklart.
#15 vi köper en stor spånbal av yesbox för 75 kr där vi bor. den räcker i minst 4 omgångar för våran stora sängbur. Hö kan man köpa balvis av en bonde för typ 25 kr. Så det behöver inte alls vara så dyrt. Sen glömde du att nämna att på sommaren så kan man plocka massor av grönt o då behöver grisarna inte lika mycket grönsaker. Så det behöver inte alls gå på det dubbla, det beror lite på vad för möjligheter man har. Dessutom så vet jag att många uppfödare ger rabatt vid köp av två. Då har man alltså en hundring mer att spendera på annat för marsvinen :)