Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 2582 ggr
Niinis
0

Vill inte riktigt äta

Min minsting på 1½ år har något problem. Märkte idag att hon bara satt i sitt hus i buren, uppburrad. Kom inte ens ut när man prassla med höpåsen.. Tog ut henne och satte henne i en handduk i mitt knä och gav henne paprika, vilken hon tog typ 3-4 små tuggor på och sen inte ville ha något mer.
Gav henne gräs som hon också pillade lite i och åt några strån men inte mer.. Varje grässtrå hon tog tuggade hon väldigt länge på..

Hon har varken kissat eller bajsat sen jag tog ut henne vid halv 3 tiden vilket gör mig väldigt beskymrad!

Har varit hos veterinären som kände och klämde på henne och allt såg fint ut förutom att hon är lite tunn.
Kollade även tänder och av kindtänderna såg hon bara de främsta och de såg bra ut, framtänderna såg också bra ut men hon tyckte att undertänderna såg liiite långa ut så hon klippte av dem en liten bit.
Vetten tyckte jag skulle fundera på att avliva henne eftersom tandproblem återkommer ofta och det blir bara drygt och dyrt för mig om jag ska komma tillbaka hela tiden för att fixa tänderna.

Jag vill dock inte ge upp än för hon kämpade på rätt så bra när vetten skulle titta på henne och hon ser pigg ut till och från. Så hon har inte tappat livsgnistan iaf! Jag är inte helt övertygad om att det är tänderna, och tänker inte ta bort något marsvin förrän jag är 110% säker på vad felet är!

Sen vi kom hem har jag försökt få henne att äta lite, tvingat i henne drygt 1 ml vatten, 1 ml morotspuré och så har hon ätit lite havregryn. Just nu ser hon även pigg ut, bara de att hon inte riktigt vill äta.

Undrar vad ni tror, är det tänderna som spökar eller kan de va något annat.. Tänkte på om det kan vara förstoppning eller något sånt eftersom hon inte bajsat något på några timmar. Vad ska jag ge henne för att få henne att äta mer, och vad är bäst att ge?
Gör allt för henne, vill verkligen inte avliva henne.. Hon har ju hela livet kvar! =/

Bellebus
0

Kan vara kolik, hon kan ju ha ont i magen bara om du har tur! Försök få i henne lite vetekli blandat med hetvatten (låt svalna) eller ev saltbalans om hon verkar lös i magen! Hoppas du löser dej! :-(

Bellebus
0

Prova massera magen på henne och få henne att motionera mycket och länge, djur kissar inte när dom har kolik, och äter inte heller gärna. Det kan släppa om hon får röra på sig mkt så att tarmarna kommer i rörelse.

Niinis
0

Det har jag faktiskt inte tänkt på! Tack! Hon är ute nu med en annan hona och rör på sig. Hon springer efter den andra honan, men hon måste ju äta snart.. Var ju ett tag sen hon åt nu

Niinis
1

Om det är kolik hon har så är detta första bra tecknet antar jag! En bajsklutt kom ut, avlång och smal! Har proppat i henne massa vatten och morotspuré så nu ska hon få springa av sig lite igen.

Håller alla tummar och tår på att hon blir bättre nu!

Bellebus
0

Hoppas hoppas! :-D

Tessan08
0

Proviva nypon kan du ge lite av vid varje mål, bra för magen samt så finns det c-vitamin i.

Ge "hövatten", lägg hö i en mugg (fyll muggen) och häll på vatten låt det sedan dra över natten, sila och ge henne så mkt du kan med sprutan i munnen, har gett min hona som slutade äta 10-15 ml åt gången.

Koka broccoli lite lätt och låt svalna kör sedan i mixern så det blir pure så du kan ge med spruta i munnen

Havrevälling el. fullkornsvällning osockrad, bra med lite fibrer.

Lite katrinplommonpure (barnmatsburk) mot trög mage

Några droppar parrafinolja vid matning mot förstoppad mage

Lite Blåbärspur (barnmatsburk) mot diarre

Jag la även pellets i blöt (Selective som vi köpt på Arkenzoo) och mixade, det blev en tjock gröt som gick att dra upp i sprutan, detta tyckte våran tjej om, henne fick vi stödmata var 3dje timme i drygt 1,5 vecka efter att hennes syster dog, nu har vi fått tag på en lånekompis och dom funkar toppen och Mimmi har blivit sitt vanliga jag och äter och dricker själv igen :)

Vi fick även råd av Mia Winge (Marsvinshjälpen) att ge flytande Ipren för barn (från 6 månader), ca 0,5 ml per kg marsvin.

Vi gav ca 0,3ml då våran tjej bara väger ca 800 gram, vi gav henne det var 4:e till 6:e timme, märkte skillnad efter ca 30 min då hon började äta lite själv. Hon fick Ipren 4 ggr och då hon äter och dricker själv nu ger vi inte något mer.

Vi gav vår 6,5 åriga tjej ca 10-15 ml hövatten samt ca 15 ml pellets och grönsakspure vid varje mål vi gav henne, man får se till att trycka in sprutan en bit i munnen så de börjar tugga och inte spottar ut, var försiktig dock så den inte sätter i halsen.

Lycka till och hoppas din lilla gris piggar på sig!!

[copicaddicted]
0

Jag hoppas väl att vetten inte ansåg att det är bäst att avliva pga nedertänderna utan att det är kindtänderna isf?!

Framtänderna kan man med lätthet slipa ner själv med en vanlig nagelfil med halvgrov gritt.
Har jag gjort flertalet gånger på min tös då hon envisas med att tappa tänder efter gallerskakningar.

Niinis
0

Har suttit med henne i över en timma nu och låtit henne springa lite på golvet samt försökt få i henne mat igen. Denna gången var det svårare att få i henne mat för hon protesterade hej vilt! Men lite fick jag i henne iaf..

Vetten var väl inställd på att det var tänderna. Jag är dock lite osäker för jag tyckte inte hennes framtänder var långa alls. Kindtänderna såg hon ju inge fel på, även om hon bara såg de främsta.
Hon hade tydligen haft marsvin förr i tiden och hon sa att hon hade en hona som hade problem med framtänderna. Hon hade fått klippa ner dem hela tiden och så sa hon att marsvin som har problem med tänderna inte lever lika länge och att hon tyckte att det var bättre att avliva marsvinet än att det ska få lida.

[copicaddicted]
0

Om vi säger så här. Ett marsvin älskar mat, oavsett konsistens. Så bara för att dom har problem med tänderna så skulle dom inte matvägra om dom får mat i form av stödmatning, mosad form eller småbitar. 

Jag har märkt på min Lola varje gång hon har tandproblem att hon inte vill äta när jag lägger in större bitar. Men så fort jag gjort småbitar som hon inte behöver tugga av med framtänderna så har hon glatt satt igång att äta igen.

Jag är ganska säker på att det är nått annat din gris reagerar på, framförallt det du säger om bajsningen. Så troligen härör problemet till magen.

För mig låter det lite som att vetten bara vill att du ska avliva för att denne inte har kunskap om marsvin eller nått i den stilen.

[copicaddicted]
0

Men jag tycker att du ska köra på det som #6 säger. 

Hövatten - väldigt bra och viktigt att dom får i sig.
Katrinplommonpure (kostar drygt 7kr på barnmatsburk)
Broccoli brukar vara grisfavorit så det kan vara en ide att göra pure av.
Nån form av kraftfoder, som typ kligröt. Går även utmärkt att göra i mixern en stund för att få en mer purekonsistens att kunna ge i spruta.
Sen behövs c-vitamin. Antingen via proviva, mixade grönsaker eller helt enkelt att man kör på c-vitaminbrus. Man ser bara till att allt "brus" försvunnit och att man inte ger några mängder. Alternativt c.vitamindroppar från djurbutiken, för det är ju bättre än inget iaf!

Sen, sist men inte minst. Ipren. Prova att ge ipren, det kan knappast göra saken värre!

Niinis
1

Ja, den enda kunskap hon hade om marsvin var ju från tiden hon hade själv. Det enda problemet hon verkade ha med sina grisar var väl tänderna på den ena.

Jaja, jag tänker då inte avliva sålänge hon kämpar på. Hade tänkt köpa Critical Care hos vetten men de verkade bara ha mat till hund och katt. Ingenting till smådjur =/
Hövatten gjorde jag inatt, så jag gav henne lite nu och ska ge henne mer sen. Hoppas att det reder upp sig i magen på henne snart, är så orolig när hon inte äter något.

Har bett sambon köpa med sig både ipren och proviva så får vi hoppas det löser sig och blir bättre!

[copicaddicted]
0

Så länge man märker att djuret kämpar och har livsgnista så ska man inte ge upp! :)

Har många som anser att jag ska avliva Lola då hon är stel i ena knät och inte kan gå normalt. (Ingen aning om varför, men troligen hände nått dåligt hos förra ägaren för nått annat kan jag inte tänka mig kan ha orsakat det)
Men hon har inte ont, och hon är pigg, glad och mår bra för övrigt förutom att hon ruskar galler för att ta sig in till friaren och därmed bryter tänder (vilket jag har stoppat henne från att lyckas med nu!)
Så jag ser ingen orsak till att avliva, inte så länge hon inte är besvärad av det.

En liiiiten avstickare dock.
Men är det ingen mer än mig som finner det lite intressant att så fort det är en gnagare som har problem så skriver vetten att man ska avliva? Dom gör ju inte det med häst/hund/katt!…
Man får ju bilden av att dom inte värderar smådjur lika högt som större :/

Niinis
0

Måste fråga, min sambo kom hem med flytande alvedon för barn. Kan man ge de ist för flytande ipren eller är de farligt?

Bellebus
0

Hm… Jag som är gravid är rekommenderat att inte äta Alvedon, varför minns jag inte, men om jag måste äta värktabletter får jag bara äta Ipren, tror det är mkt mildare mot kroppen, och något visst ämne skiljer sig från Alvedon och Ipren :-)

Niinis
0

De som skiljer alvedon från ipren är väl att alvedon innehåller paracetamol.. har jag för mig!

Åååh, jag vet snart inte vad jag ska göra längre! Försöker få henne att springa runt men hon går typ 3 steg sen stannar hon, hon äter fortfarande inte själv.. Hon går runt i höet och sniffar och slickar på stråna ibland men inte mer. Hon är nästintill omöjlig att få i vatten osv, hon vill verkligen inte få i sig något alls för hon gör sånt motstånd.

De enda som jag sett som lite positivt är att när jag prasslade lite med höet som jag lagt på en handduk i köket var att hon fick fram några tiggljud.

[copicaddicted]
0

JA det är paracetamolet som är dåligt för djur.

Niinis
0

Undrar bara, det är inte samma på marsvin som på hästar? Pratade nämligen med mamma och hon sa att när hästar har kolik så får de inte äta, endast dricka. Det är inte samma med marsvin? Vet inte riktigt hur det här med kolik funkar och vad som händer därför jag undrar.

Niinis
0

Idag var första "bra" tecknet sen vi var hos veterinären i förrgår. Hon har petat i höt efter att jag gett henne ipren men inte varit jätteintresserad. Så idag köpte jag hem en broccoli och gav henne en liten kvist och en liten bukett och hon tuggade faktiskt på den!
Hon visade faktiskt intresse för att äta, man såg att hon ville men de var något som gjorde att hon inte åt ordentligt. Ska ge henne ipren om några timmar så får se om hon kanske kan äta broccolin då! *hoppas hoppas hoppas*

Bellebus
0

Om hästar får kolik måste man se till att de får i sig mkt vatten, de vill sällan varken äta el dricka! Men ser man att de kissar (vilket de inte gör om de har kolik) och att de bajsar, så är det bara bra om de äter. :-) kolik är bara ett samlingsnamn för "ont i magen" det kan vara både förstoppning, luftbubblor, diarré, förgiftning el tarmvred. Men i regel så är vatten prio 1, b-vit ger man ofta hästar också, det lagras inte i kroppen och kan inte överdoseras, finns en som kallas "shyfeeder B" den är bäst och smakar godis. Alltid värt att testa :-)

Fridaaaa
1

#17 Marsvin måste äta hö & få sig c-vitaminer varje dag. Dem mår ej bra på att inte äta någonting alls.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dumlekola
0

#18 Tänkte veterinären på att marsvinens undertänder nästan skall vara dubbelt så långa som övertänderna? Jag bifogar ett blogginlägg om tänder som jag gjorde till en tjej som undrade hur de normalt ser ut… http://dumlekola.bloggagratis.se/2011/03/07/4792298-hur-ser-marsvinstander-ut/

Hoppas att allt går bra för din lilla tjej!

Niinis
0

Nej, det tänkte nog inte veterinären på.. När jag ser bilderna nu så var nog hennes tänder väldigt bra längd och jag tror undertänderna nu är för korta. Ibland ser det ut som att hon har svårt att få tag på höstrån men jag vet inte, jag kanske inbillar mig. Kan försöka få en bild på tänderna sen när min sambo kommit hem. Hon har inte varit sammarbetsvillig med något de senaste dagarna.
När jag gav henne en gurkbit förut så bet hon tag i den men släppte taget. Kollade då på gurkan och det var bara märke efter övertänderna och ingenting ifrån undertänderna..

Dock så tror jag de börjar vända till det bättre.. Igår drack hon faktiskt lite ifrån vattenflaskan och idag såg jag henne tugga på ett höstrå! Jag vågar dock inte hoppas på för mycket än men jag skulle bli så glad om hon faktiskt klarar detta!

Magen verkar kommit igång lite grann iaf för hon bajsar mer och mer, men verkar ha det jobbigt och ont innan det kommer ut.. Som att det gör ont när magen/tarmarna jobbar. För efter hon bajsat så blir hon pigg och springer runt och försöker äta hö och grönsaker.

Bellebus
0

Kan ju varit en förstoppning då? :-) finns det laxermedel som marsvin tål? Kanske kan vara till hjälp i såna här situationer, hästar sondar man ju litervis med parrafinolja om de är förstoppade, inget att rekommendera när det gäller marsvin dock ;-)

Tessan08
0

Man kan ge lite parrafinolja till marsvin som har förstoppning, vi gav vår gris ca 0,5-1 ml några ggr /dag och det räckte, kanske någon här som vet om man kan ge mer?