INSNÖAD! Hjälp! Finns det någon bot? =)
Hej alla,
Vill bara tala om att jag tycker att det här forumet är toppen. Dessvärre blir jag ju helt insnöad på våra små vänner!
Det är så rolig att läsa om alla och jag blir mer och mer förtjust i de små "odjuren".
Inser att jag måste skaffa en till SNART! och bygga en egen bur och sy egna tunnlar och bygga fler hus och kanske till och med skaffa ungar så småningom och…

Ok, jag ska nog hålla tyst nu….
Pssst…. Någon som är intresserad av små hus med riktigt pinntak? Jag byggde mitt själv. Alla säger att det är så fint. Tänkte att någon kanske är intresserad?
Klart du ska skaffa.. marsvin är de bästa djur som finns :)
Marsvin e ljuvliga. Klarar mig inte med bara 2 st hihi jag har 6 st nu hehe
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Välkommen till oss marsvinsnördar. 
Ja jag börja med två och har nu sju stycken.
Vissel.
Marsvin 4-ever
.
om du funderar på att ta ungar på dina marsvin rekomenderar jag att du läser igenom godisgrisens tråd "om att ta kullar" där det finns en hel del saker man bör tänka på först
jag känner igen känslan, har två grisar men kan inte nöja mig med det
blir minst två tillskott inom snar framtid, kanske fler tom. plats o intresse finns o blir över!
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Att jag skaffade en gris från början var ju att min son som är sex år gärna ville ha ett husdjur, men nu är det JAG som är såld. Ja, han också så klart, men hans intresse kanske svalnar med tiden, det vet jag ju inte.
Vi har bara en för tillfället. Hon hade blivit ensam sedan kompisen dog. Så klart ska hon ha en kompis men hon genomgår en liten utredning just nu med anledning av klåda och håravfall (se annan tråd) och det känns bättre att avvakta lite så att vi inte tar in en kompis som blir smittad.
Men fler blir det!! 
Här hemma var det två som gällde sen blev det tre men det gjorde ju inget. Just nu har jag 15 varav 3 är ungar en ska flytta och en är till salu och en stannar så 13 egna :)
#6 OJ, vad kul! Men så många har inte jag utrymme till. Jag nöjer mig nog med två, tre stycken.
Haha jo jag skulle med bara ha två eller tre men så gick det med det. ;)
Jag har 2 men vill ha flera :)
Då ska jag gå emot alla och säga att jag älskar mina tre (+1 extra ;)) men det räcker verkligen. Har haft otur med djuren och då blir det för mycket. Efter att min ena älskade råtta dog så var det jobbigt att vara i djurrummet mer än nödvändigt. det känns bättre nu, insåg för ett tag sedan hur lyckliga dem gör mig. Blir lugn bara av att titta på dem :) SÅ inge fler här på ett par år (om det inte blir nödvändigt med kompis till någon)
De symtomen känner jag igen. Tror inte de finns något bot medel de är nog kroniskt.
Jag blev med mitt första marsvin som jag rädade. Viste då inte mycket o trode de var "tråkiga" som bara satt i en bur o gömde sig. Men oj vad fel jag hade. Är helt insnöad en blev snabbt fyra..
De borde ha en varnigs text. OBS Beroende framkallande.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
alla dom små vildsvinen borde ha varnings texten!!!
jag har bara haft mina vildsvin i dryga månaden men det känns som jag e en av er som kommer ha så där 15 + i slutet måste kanske flytta först =)
hur som jag får hålla med att jag blir helt insnöad sitter här och läser och funderar och planerar och pratar med d om köper mat och gosas kan inte få nog av dom!!! tur jag e mamma ledig än så länge…. men dottern e lika förtjust ai dom två små =)
tack för en underbar info/pratsida
/Mofsan
Ikväll har lilla Nelly fått en ny bostad. Jag har blivit så inspirerad av alla bilder på burar och små grisbostäder att jag var tvungen att fixa till Nellys lite.
Har ju hört och sett att många använder fleeze i sina burar och någon hade ett "hö-hus"… J
Jättekul!

Så nu har Nelly också fått det fint och hin verkar stortrivas…
VILL NI SE?
Ja de är ju helt underbara på alla sätt! Charmiga, glada, gosiga, busiga, livsnjutare, söta, intressanta i sitt sociala samspel, de finns i alla pälsslag och färger bara att välja, billiga att ha och skaffa, tar inte mycket plats, de år oerhörtkontakt sökande, lätta att glädja med god mat o.s.sv!
När man väl sett dem och förstått hur underbara de är har man drabbats av en livslång kärlek till denna art. Där kan man lätt falla in i detta missbruk ;-) för de är verkligen beroendeframkallande. Själv har jag inga planer på att försöka leva en enda dag av mitt liv utan marsvin mer de är ett självklart måste, jag skulle inte känna mig hel utan marsvin.Jag har haft marsvin hela mitt vuxna liv (länge jag är gammal jag) och jag hade när jag var liten också. De är en självklarhet i mitt liv en del av mig.
Man kan också ha dem på så många olika sätt. Man kan ha två älsklingar, en flock med älsklingar eller man kan grotta ner sig i deras genetik och börja föda upp och ställa ut sina älsklingar. Allt är lika kul och marsvinen ger så mycket oavsett vad man har för marsvinssituation. De passar alla och i alla livsstuationer och de passar både vuxna och barn det finns inga begränsningar. Konstigt att inte alla har marsvin?!
Fast som vanligt måste jag komma och vara tråkig och vifta med pekpinnar. Marsvin ÄR beroendeframkallande det är ingen tvekan om det. Det är faktiskt lätt att hamna i ett missbruk. Det är aldeles för lätt att köpa på sig eller föda upp och spara för många marsvin under väldigt kort tid. Det finns massor av exempel på folk som gått in i väggen och inte orkar mocka sina tio burar ordentligt eller som mår dåligt av att de inte orkar gosa med sina 15 osåla unghanar som sitter i varsin bur eftersom de bara slåss hela tiden… och när alla 30 får Ringorm eller sellnick och måste behandls då är det varken lätt eller billigt längre. Jag vill bara varna lite så ni inte plockar på er för många marsvin för snabbt och förstör lyckan med dessa underbara djur.
Om man gör det måttfullt är det en passion som håller en livstid om man däremot hamnar i ett marsvinsmissbruk och överkonsumerar finns stor risk att man ledsnar. Så ta det lugnt och njut av de djur ni har! Låt det ta lång tid att skaffa fler. Jag har ca 30 + ungar just nu men det har tagit mig tjugo år att bygga upp det antalet och lägga in skötselrutinerna i mitt liv hade jag gjort det snabbare hade jag inte klarat det tror jag. Nu vill jag dra ner antalet men jag låter det gå sakta och de närmaste åren kommer de att vara så här många så är det när man är uppfödare och inte klarar att sälja sina älskade pensionerer. Är man medveten om det kan det fungera men tappar man kontrollen går man snabbt in i väggen.
Jag skulle aldrig klara att ha ens fler än 5 marsvin tror jag..
Jag mår dåligt om ja inte haft tillräckligt med tid att kela med dem två ja har på en dag..
Så man får vara noga med att tänka på tid och så precis som du skriver godisgrisen. Dock ger de underbart med kärlek och de är såå roliga.
Så jag skulle nog vilja ha en eller två till..
Marsvin är verkligen livet =)