Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1297 ggr
Yeay
0

Går ner i vikt, varför?

Hej!

Min ena marsvinshane har börjat gå ner i vikt trots att han har lika god aptit som vanligt och äter bra. Jag undrar vad detta kan tänkas bero på? Det enda jag kommer att tänka på är mask och det vet jag inte ens om marsvin kan få?

Han opererades för ca 2,5 år sedan och förlorade då under en svår återhämtningsperiod mer eller mindre all sin muskelmassa. Sedan dess har han helt enkelt varit benig (på grund av brist på muskler, inte fett), dock aldrig mager.

Han är en pigg och glad kille som alltid kommer springandes när man kommer fram till burkanten eller när det vankas mat. Väldigt matglad är han och har alltid varit.

Ingenting i kosten är heller ändrat och han är helt och hållet sig själv, bara lite tunnare.

Idag är han 4,5 år gammal, enögd och har haft två urinvägsinfektioner. Nu har han alltså börjat magra, någon som kan tänka sig vad detta skulle kunna bero på? En till tanke som slog mig är också om det skulle kunna bero på att han börjar bli lite äldre och därför har lite svårare att hålla vikten?

[Maijah]
0

Ja, jag skulle nog absolut anta att det beror på att han börjar bli äldre. Och kanske eftersom han gått igenom lite svårigheter/sjukdomar tidigare.. Det är väldigt många marsvin som tappar vikt då de blir äldre, vad ger du för kraftfoder nu? Skulle rekomendera helhavre/havrekross eftersom det är riktigt energirikt, eller oxbowpellets för växande/gamla marsvin.

Yeay
0

Innan han började gå ner i vikt nu har jag inte gett honom eller mitt andra marsvin något kraftfoder alls. Dom har hållt sig bra på grönsaker och hö. Nu sedan jag märkte att han blivit tunnare har jag stuckit till honom lite av min kanins pellets. Funkar vanliga havregryn som man köper i affären att ge? eller är dom sämre än det du nämne? Tack för hjälpen!

[Maijah]
0

Skulle rekomendera att du slutar ge av kaninpelletsen, eftersom dessa oftast har en mkt högre kalcium-halt än vad som är nyttigt för marsvin. Detta kan leda till UVI, och han har ju redan haft problem med det innan.

Havregryn funkar bra det med :) Gryn sväller dock endel i magen, så ge inte för mkt i början bara, om du märker att han kan äta mängder ;) 1 msk/per dag kan vara bra att hålla sig till när det gäller marsvin överlag, men han kan nog gott få lite mer än så, men det märker du ju på hullet hur mkt han behöver efter ett tag. Hur gammal är hans burkompis?

tantnett
0

Detta låter som åldersrelaterat.

Men jag hade nog även hållt koll så att hans kompis inte tar mat ifrån honom. Det är lätt att dom i smyg "puttar" den äldre svagare åt sidan, vilket ju faktiskt är helt i ordning med deras natur.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Yeay
0

#3 Okej då ska jag sluta med det och börja ge havregryn istället :) Hans kompis är ca 1 år och fyra månader gammal, han är i bra hull och betydligt bättre musklad :)

#4 Får hoppas att det bara är åldern då så att han inte skulle vara sjuk på något vis igen :) Det tror jag inte ska vara något problem, om något så backar den yngre oftast för den äldre än så länge iaf :)

Fridaaaa
0

#5 Havregrynsgröt utan salt i är med poppis och bra för lite tunnare marsvin, ger det till skinnysarna här hemma ^^

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Yeay
0

#6 Okej, får prova det kanske då, då antar jag att det har svällt klart också så det inte sväller i magen :) Det ska ha svalnat när man ger det till dem eller?

Fridaaaa
0

#7 ja precis :) Jag brukar göra mitt i micron. 3-4 min hög effekt. Sedan låta det bli nästinpå kallt, mina älskar det :)
Ibland har jag blandat i sockerfri nyponsoppa med, uppskattas här :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Yeay
0

#8 Okej, ska prova det ikväll :) Ja det kan jag tänka mig, brukar ge lite tranbärsjuice till Max ibland i förebyggande syfte eftersom han haft lite problem med urinvägsinfektioner och det är alltid uppskattat så det funkar kanske också att blanda i lite :)