Hampa / natursnöre / papperssnöre
Kan nått av dom vara farligt om dom äter på det?
Har lite ideeer nämligen :P
Det enda med papper som jag vet är farligt är om dom tuggar i sig papper med trycksvärta på :-)
Spontant, papperssnöre abolut, natursnöre vad är det gjort av ?
Hampa nja vet inte det är kan ju kanske innehålla droger ??? Eller om det bara är fröna som gör det, det hade jag spontant undvikit !
NAtursnöre finns lite lite olika material, men vanligast är nog lin, bomull och jute.
Sen menade jag papperssnöre i riktigt papper, sånt som Panduro har. Givetvis naturfärgen som inte borde vara färgad mekaniskt. SÅ jag menade inte plastigt presentsnöre :)
Inne på Gerbiler och även på mus i fokus verkar dom använda det som lianer och dylikt. Så då borde det väl vara ok?
JAg har även tillgång till sjögräs-snöre/mindre rep. Men det gänns glatt, som att det skulle vara behandlat. Men det kanske är så naturligt? Har inte sett det förut 
Om det används till möss och råttor, som äter sönder allt dom ser, så har jag svårt att tro att det skulle vara farligt för marsvin :-)
Hampa finns i flera olika sorter, den sorts hampa som används för tyg och rep är inte en drog. Hampafrön som finns i fröblandningar är heller ingen drog, även om det självklart kan av misstag hamna något enstaka frö av "drogsorten" i blandningen… Men den risken är liten.
Tror inte det är farlig att de äter av snörena men knappast nyttigt heller.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus