Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1184 ggr
carsbo
0

tips på kloklippning?

Jag har lite problem med min gris därför att hon har svarta klor, och jag tycker det är jättesvårt att veta vart pulpan är. Är rädd att jag ska råka klippa i pulpan.Någon som har något tips eller kan länka om en "guide" hur man gör för att veta hur jag veta vart den är?

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Bellebus
0

Klipp en mm i taget, kolla i mitten på det avklippta, när det börjar se mjukt när färskt ut så är man nära pulpan. Svårt att förklara exakt hur det ser ut, det blir en vanesak :-)

[Sandi92]
0

Har haft marsvin sen 2005 (3/4 med svarta klor) och tycker fortfarande det är lika jobbigt och hemskt varje gång. Skäms De vill inte sitta stilla, det är ibland jättesvårt att komma åt och svårt att se.

Bellebus
0

Bästa tipset är väl att kolla på vita klor där man ser pulpan, och utgå från det när man klipper svarta klor :-P annars kan man hålla sig på säkra sidan och alltid klippa samma datum varje månad och bara klippa 3mm varje gång :-)

[jejjas]
0

Jag har haft marsvin sen 05 och många av dom jag har nu har svarta klor, jag brukar klippa lite men offta och sedan fila med en nagelfil sista biten, klipper ca 30 marsvin var 14 dag för att inte pulpan ska växa sig för lång. Så mitt råd är lite men offta hälst var 14 dag :)

Renor
0

Pulpan brukar gå ungefär lika långt i alla marsvinets klor. Om du klipper en ljus klo först så kan du ha den som markering för resten av klorna. Om du ändå skulle rråka klippa i pulpan är det ingen paning. Det finns blodstoppande medel i zoobutikerna eller så kan man använda potatismjöl Glad Pulpan drar sig tillbaka mer och mer för varje gång man klipper, om man klipper lite och ofta som #4 föreslår så hålls de i fint skick och risken att klippa i pulpan mindskar

Renor
0

man ska inte vara rädd att hålla i marsvinen ordentligt heller. ju lösare man håller, desto mer sprattlar de  Tungan ute i alla fall mina

Bellebus
1

Jag brukar sätta dom på rumpan i knät, och hålla runt dom med ena handen, man kan prova stå upp, hålla runt dom med vänster hand och hålla dom mot ens egen midja, knepet är att jag ser till att de inte får tag i något att trampa på med bakbenen! Hänger alla ben fritt brukar iaf mina vara väldigt enkla att klippa :-)

[copicaddicted]
0

Min stora fundering…

Hur korta ska klorna vara? Nån som har en bra bild för det?

Bellebus
0

Någon mm från pulpan, lättast att kolla på en vit klo! Har tyvärr ingen bra bild :-(

[copicaddicted]
0

Jo så långt vet jag, men hur "långa" ska klorna vara så dom inte blir för korta tänkte jag.

Har just nu en dam med raka(?!) klor på baktassarna. Nykommlingarna ser ut att ha minst 3 mm för långa.

Bellebus
0

Nja, man ska ju klippa så kort det går, låg vet inte exakt hur långt pulpan drar sig tillbaka men mina marsvin som är regelbundet klippta hela livet har en pulpa på ca 4-5mm, dvs är klorna 6-7mm långa när de är nyklippta :-)