Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: aktivering
Läst 1949 ggr
Liona
0

Marsvinen vill inte springa på golvet

Hej! Man säger ju att det är bra och ta i marsvinen på golvet en stund varje dag men mina marsvin verkar inte tycka om det, de bara springer till buren och klänger på gallret. Är det något jag borde göra åt det? Eller borde jag låta de gå tillbaka när de vill? (nu vet jag inte om tråden hamna rätt, vela på två olika)

EvaLuna
2

Om dom är ovana vid golvet tycker de säkert att de e läskigt & vill gå hem till sin trygga bur igen. Prova att lägga ut en matta, handduk, filt el liknande om du har ett halt golv. Sätt ut ett hus, en kartong eller nåt annat spännande & ge dem lite tid att vänja sej

Liona
0

Okej, men när de vant sig kommer de att springa runt en massa då?:D Känner mig som en överbeskyddande mamma med alla kontaktuttag och krypinhål….

EvaLuna
0

Kanske…. Man vet aldrig med pigs, dom gör som dom vill  ;-)
Mina 3 vilddjur har fri tillgång till en rätt stor golvyta. Om jag skulle påstå att dom är ute & busar hela dagarna skulle jag verkligen överdriva, men nångång ibland är en eller hela gänget ute & sprintar. Motion & underhållning behöver vi alla….

Fridaaaa
0

Mina som är vana att vara på golvet, brukar oftast röra på sig mest första 30-60 min, sedan blir det mindre och mindre. Sedan kan dem helt plötsligt sätta fart igen :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Pauline T]
1

#4 samma här! ;)

CurlieCookie
1

Mina går runt och busar nästan hela tiden, eller det är som att de tar skift för ena stunden ligger den ena i når av kojorna och sover och den andra skuttar runt, sen tvärtom. Men mina bryr sig inte om eluttag och sånt där de vill bara bita på hustaket :P och mina smågisar vill inte gå på mattorna somjag lägger ut de vill hellre gå på parkettgolvet, så dom e lite knasiga

[Maijah]
1

Om du kan fixa så de kan gå in och ut ur buren som de vill, alltså ha fri tillgång till en rasthage, tror jag nog att de kommer blir mer säkra på golvet efter ett tag.

Mina killar är ute minst 6 h/dag, och då tar jag bara bort överdelen på gallerburen så hoppar de in/ut sjävla som de vill. Händer ofta att de även rymmer vidare från rasthagen ut i hela vardagsrummet och hallen. De är inte sådär förtjusta i sin bur som många andra lite mer, bekväma marsvin är.. :P Hänger väl också på att de är lite smågalna båda två och känner sig väldigt trygga :)

Mofsan
0

läser att ni e många som har era små lösa i hela hemmet är ni inte rädda att dom kommer bort?? eller hur gör ni??

jag e dock rätt ny på detta och har än inte vågat släppa dom mer än under kontrlerade bus stunder först hade jag dom i en lekhage men Tintin klättrar över och jag e rädd att hon gör sig illa! så i dag har jag släppt dom i köket och det gillade nog Bayliz hon sprang runt och skuttade men Tintin bara satt borde jag ställa in buren hos dom eller?!?! det känns juh lite trist om dom ska ha ett hus och bara sitt ainne hela tiden för det e vad Tintin skulle göra om hon fick in sitt hus dit!!! hjälp mig lite på traven =)

/Mofsan

Liona
1

#8 Det kanske hade underlättat om du skapat en ny tråd om det eftersom den här tråden är ca 3 månader gammal?:)