Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1032 ggr
kodex
0

Gräs istället för grönsaker?

Nu är inte min fråga om man kan byta ut grönsaker helt mot färskt gräs utan snarare om man kanske inte behöver ge lika mycket grönsaker om man ger grisarna gräs och maskrosblad varje dag? De får en rejäl hög, minst 2 liter på 3 grisar, när det är "uppfluffat". Det kanske räcker med hälften så mycket av de grönsaker jag ger då varje dag? Eller? Hö och havrekross får de som vanligt fri tillgång till.

Fridaaaa
0

Ja det brukar gå bra.
Mina får 1 grönsak på sommaren istället för 2, eftersom dem får mycket grönt utifrån :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bellebus
0

Men hur mkt c-vit finns i gräs då?? Gräs ist för hö går ju bra, men ist för grönsaker är jag osäker på :-S

Fridaaaa
1

#2 Maskrosblad innehåller en hel del c-vitamin, och eftersom man ger 1 grönsak/dag, c-vitaminrik då, så får ju marsvinen i sig det dem behöver, för det är inte mkt/dag dem behöver ha i sig :)

kodex
0

Gräs är väl också ganska c-vit rikt? Men om maskrosbladen iaf är det så klarar sig mina defenitivt! De får i sig den c-vitamin de behöver genom grönsaker med råge det som jag brukar ge dem. Så om jag går ner till hälften eller 2/3 så borde det går bra :)

Fridaaaa
0

#4 Ja precis, Läste nu på nätet att maskrosblad har mycket c-vitamin, så ger man en c-vitaminrik grönsak/dag plus maskrosblad varje dag klarar dem sig gott och väl :D

Bellebus
0

Va bra, bra saker man får reda på ibland, jag ska börja ge mer maskrosblad! :-D