Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 890 ggr
Bellebus
0

för många hanar :-S

Ska hämta två unga herrar imorn på 5 respektive 6 veckor, idag ringde uppfödaren och frågade om jag även kunde tänka mig köpa en tredje hane, som hade blivit över! Självklart är jag sugen på detta och har plats, men jag ifrågasatte ifall det inte var dumt att ta ett ojämnt antal eftersom jag upplever det som svårt att hålla fler hanar än två, men hon menade på att det berodde på hur stor bur man har… Jag ska ju bygga en jättebur bestående av ett helt rum, men är det egentligen en sån bra idé att ha tre hanar ihop? Eller är det stor skillnad ifall de gått tillsammans sen födsel? Något som vet? Jag har även fyra vuxna hanar till som sitter två och två, men då jag upplever att en av dom blir väldigt hunsad av sin ranghöge kamrat, hade jag tänkt dela på dom och sätta dom med varsin unge ist, för att ge den ena vuxna en chans att växa lite personlighetsmässigt. Men hur gör jag då ifall det kommer tre nya hanar? Vill ogärna placera två ungar med en vuxen? Herregud va svårt, vad hade ni gjort?

_Charlie
1

2 ungar och en vuxen kan gå fint, värre med 2 vuxna och en unge. :)

Har du tillräckligt stor bur och mycket gömställen har du goda förutsättningar till att få det att fungera. Men det du måste tänka på är att du i värsta fall kommer behöva köpa en hane till, om trion skulle sluta funka när bebisarna blir äldre.

Jag har haft 3 hanar på 200x80 cm och 100x80 cm. Alla har funkat. Men det är såklart individuellt.

Jag är för han-trios när de funkar. Jag var så glad över min han-trio, men sen avled tyvärr en av dom.

Bellebus
0

Tanken är att sätta en unge med den väldigt ranglåge vuxne, och de andra två ungarna med en vuxen, men det är ju just det, ifall trion skulle sluta funka när ungarna blir äldre måste jag antagligen skaffa en till så att de blir två och två :-) jag har ju lite olika personligheter att välja på för att anpassa tre st som passar eftersom jag har 7st om jag tar hem alla tre ungar :-) rummet jag ska bygga om till bur är ca 2,5m * 4-5m, som då ska delas i tre sektioner :-)

_Charlie
0

Hade jag varit du hade jag provat. Du har ju som sagt en hel drös med personligheter att möblera om mellan ifall en trio skulle sluta funka. Ock skulle det nu vara så att ingen funkar som trio, skaffa en grabb till. ;)

Bellebus
0

Ok vi får se hur jag gör :-) men då vet jag att det inte är omöjligt om jag tackar ja till den tredje ungen :-)

godisgrisen
3

Jag skulle ha nöjt mig med två. Det är stor risk för bråk när de är tre. Eller ta fyra och ha den två och två. ;-) Passa på och köp en gammal ensam hane på blocket och sätt med den tedje så gör du en god gärning på en gång. ;-)

Buffen
1

Jag håller med godisgrisen, det är inte alls så vanligt med 3 hanar som funkar ihop, och även om det funkar när de två små är ungar är risken för osämja stor när dessa kommer i slyngelåldern. Onödigt för marsvinen att hamna i eventuella konflikter som kan stressa bara för att uppfödaren har för många hanar. Det kan i värsta fall sluta med att ingen av de tre kommer överens i slutändan. 2 och 2 är bättre eller bara 2.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Aristarcos
0

Håller med båda två ovanstående, vi har sett flera här som satsat på tre och stora burar, har fungerat jätte bra, ändå tills de börjat kampa om vem som bestämmer. Hade själv aldrig vågat mig på tre hanar, bara om jag hade haft MYCKET stora ytor för dem, men det är ju inte många som har det…en 150x60 bur används ju det med fördel för bara två hanar…

Bellebus
0

Ok, vi får se hur jag gör, jag vill inte riskera något för mina grisar :-) men alternativt kan jag ju testa att sätta två ungar med en vuxen, och ta bort den ena så fort ev gnabb dyker upp, men känns omständigt! Planen var ju aldrig att ta tre ungar, hoppas hon hittar någon annan som kan ta honom :-)

Aristarcos
0

#8 jag tycker du gör rätt i att avstå, för hon har ju själv ett ansvar att sälja sina djur… du har inte det ansvaret att ta över alla hanar från henne.

godisgrisen
0

#8 Det är uppfödarens uppgift att hitta hem till sina ungar inte ditt så ha inte dåligt samvete för det. ;-) Det känns onödigt att sätta sig själv och sina marsvin i en osäker situation i onödan. När det gäller djur ska man chansa så lite som möjligt tycker jag.

Bellebus
0

Jag håller med, tänkte bara höra med er lite mer erfarna marsvinsägare om jag skulle ha oddsen på min sida om jag valde att testa ha tre ihop, men det verkar inte som det, så jag väljer nog att låta bli :-) men min plan att dela på de två vuxna (förklarat i org.inl) och sätta varsin unge hos dom, det är väl ingen dålig idé? :-)

Fridaaaa
0

#11 Varför dela på dem? Varför inte sätta ungarna ihop och ha dem 2 vuxna ihop? Eller dem fungerar inte så bra ihop?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Aristarcos
0

Men egentligen så som du skriver, om han paren fungerar hade jag nog inte delat dem, för så länge de inte är rentav elaka och skadar varandra, så fungerar det ju. Det är ALLTID en ranglåg individ i buren. Även bland honor, men så länge det är harmoni i gruppen utan våld så fungerar det ju bra. Risken med bebisarna är ju att de faktiskt kan göra uppror när de blir äldre…

Bellebus
1

Jo fast jag anser att det vuxna paret inte funkar, den ena hannen är knappt aldrig framme, och livrädd för både burkamrat och mig. Det andra vuxna hanparet jag har är naturligtvis också indelat i rang, och det syns ju tydligt vem som leder, men där är ledarhanen inte lika "elak" mot sin kamrat. Eftersom Rangen blir automatiskt satt om jag delar det ena paret och placerar dom med varsin unge, hade inte det varit bättre för min livrädde lille gris? Att få en chans att bestämma lite och ta för sig lite mer av livet, bli lite starkare i sig själv? Självklart förstår jag att ungarna kommer testa gränserna när de blir äldre, men jag tror inte det kan bli värre än nu? Värsta scenariot är väl att ungen tar över ledarskapet sen? Men då har jag åtminstone försökt! :-)

Creation
0

#14 En vuxen + en unge blir sällan problem. Ifall du tror att de båda kommer att må markant bättre mentalt av ett byte av burkompis, så visst, kör på! Så länge du är medveten om riskerna och har en nödplan utifall att det inte skulle fungera; varför inte?

Jag hade en ranglåg hane som alltid var lite fegare än burkamraten. Jag trodde alltid att han "bara var så", men när han fick en unge som burkamrat blev han mycket modigare och tryggare i sig själv. Det kanske bara var en slump i mitt fall, men det kan ju vara värt ett försök i alla fall.

Det finns både för- och nackdelar med att ha vuxen + unge ihop, jämfört med att låta två ungar växa upp tillsammans.

Rangordningsprocessen(när ungen blir äldre) kan förenklas, i och med att den vuxna är säker i sin roll. Då är det bara en unge som behöver bli säker i sin roll och den vuxna kan tydligt visa att den bestämmer, vilket löser situationen snabbt. När två ungar bor ihop så kommer ju båda "sakna" rang först och därmed vilja hävda sig, tjafsa osv samtidigt. 

Å andra sidan kan rangordningsprocessen också försvåras, ifall ungen är väldigt envis med att den ska leda. Den vuxna kommer nämligen inte att ge sig speciellt lätt. Men jag uppfattar det som att rätt få marsvin är så pass bestämda i så ung ålder.

Du får avgöra själv, vad som passar dig och marsvinen bäst.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.