Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1341 ggr
sozzzo
1

Vad håller de på med?

Hej :)

jag har två marsvins killar som bor tillsammans, innan har alltid Pepsi   varit bossen och det har varit väldigt lite gnabb. Det andra marsvinet heter Nasse och är väldigt lättskrämt och blygt.

Men imorse väcktes jag av pip och skrin. Nasse jagade runt pepsi och stängde in honom i ett av husen och när han försökte gå ut (det finns två öppningar) började Nasse jaga honom igen. Sedan satte sig Nasse på Pepsi som de gör när de parar sig

Kan det vara så att de byter rangordning?

Men senare när jag lyfte upp Pepsi såg jag att han hade en stor vit/gul typ gele klump som satt fast på sidan ungefär på sidan av baken

Vad kan det vara för något?

Det var borta nu när jag kom hem drån skolan, men pälsen känns stel och konstig där den satt

Tacksam för svar :)

[jjennyeklundd]
0

hej!

Du kanske borde tvätta ditt marsvin för det verkar som att han kan fått sperma på sig :)

sozzzo
0

okej, men varför gör de så? :)

Fridaaaa
0

Ja dem gör upp rangordning:)
Det är förmodligen sperma:P Bara att tvätta eller klippa bort :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sozzzo
0

okej tack :D Men varför byter de när de gjort upp om den innan? :)

[jjennyeklundd]
0

Det är deras sätt att bestäma rangordningen :) Jag har också två marsvin och en av de är ca 2 år och den andra är 3 månader och då blir det ju automatiskt den äldsta som blir bossen. När jag först satte i mitt yngsta marsvin i buren så började den stora hålla på och försöka "para sig"/bestäma rang. Men mitt yngsta marsvin har ju blivit äldre och då kan han försöka hoppa på det äldre lite då och då. Men de verkar inte bli sura på varandra utan springer bara iväg och sen är allt bra. De gör det som sagt för att bestämma rang och när mina gör så så upplever jag det inte som något farligt och jag tror inte det är det ifall de inte börjar bita mot varandra och hacka tänder :-)

Fridaaaa
0

#4 Dem kan testa varandra många gånger under livet, efterhand som dem blir äldre :) Dem har ju kanske inte samma rang när dem är bebisar som när dem är vuxna :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sozzzo
0

okej tack så mycket för svaren :D