Angående burbygge
Hej!
Nu vill jag undvika att starta en tråd med världens diskussion, haha men jag undrar över en grej angående att bygga egen bur. Jag är sjukt nyfiken på att göra det efter att jag sett alla lägga upp snygga bilder på sina färdigbyggda burar. Men vad har ni som botten? Jag har en bokhylla man eventuellt skulle kunna förvandla till en marsvinsbur men grejen är ju den att då blir det trä i botten. Fungerar det bra eller sätter sig inte kisslukten i trä? Hur hög ska den vara för att det ska passa till marsvinen utan att de hoppar ut och blir det inte tråkigt för de med en hög trävägg för då kan de ju inte kika ut? :-O
Plastmatta/Våtrumsmatta/badrumsmatta etc är bäst som botten och håller många år, men är väldigt dyrt om man inte lyckas hitta spillbitar.
Vaxduk kan du ha ist, det är väldigt billigt men behövs bytas ut emellanåt. :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
jag skulle ta som charlie säger, plastmatta, våtrumsmatta(alltså tapet typ som är står emot väta) o ha i, men då kanske du måste rama in väggarna med det också eftersom kisset annars kanske rinner ned mot väggarna. vet inte, tror ärligt talat att jag inte skulle gjort det, bara i botten :P
jag undrar också vad man kan göra så att de kan kika ut ur den höga kanten. är inte rädd att mina hoppar ut, tänkte att man kan placera föremålet i mitten.
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Tack så mycket för förslagen hörni!! :-)
#2 Ja för det känns ju lite tråkigt för dem om de inte kan se ut :( Men man kanske kan sätta nå slags galler/nät på de sidorna av buren som inte står mot väggen..?
Jag har kanter som är ca 15 höga och sen har jag ca 15 cm plexiglas högst upp.
Med sunt förnuft kommer man långt!
#4 Okej! :-)
för den händige så kan man ju såga ut fönster i väggarna och där sätta galler/när/glas (jag rekomenderar nät). brukar bli ursnygga grejjer :)
#6 Ja det tål att fundera på! :-D Kan ju pyssla lite med det när jag har sommarlov och väldigt mycket tid för det ;)
I vårat burskåp har vi våtrumsmatta i botten, med tätade kanter så kiss inte kan rinna ner på sidan, sen är dem tre sidorna som är av trä målade så inte ska suga åt sej kisset. Och lätt att torka av om marsvinen skvätter och så :P
Som dörrar har vi plexiglas gångjärn i nederkant så man kan fälla ner dom enkelt när man städar. Och haspar på sidorna. :)
Lycka till med burplaner! Alltid roligt med burbyggar trådar :)
Charlotta-B
#8 Ja men vad kostar en våtrumsmatta ungefär? :-)
Tack dör tipsen! :D
Men tror ni att det blir billigast att att bygga själv eller att köpa? 
#9 Våtrummatta är oftast dyrt. Men ring till mattläggare i din närhet och hör med dom, ibland har dom spillbitar som passar utmärkt.
Beror på vad du ska ha för bur. Vår byghyllerburar har vi kpt en billig bokhylla. lr fått en bokhylla, vilket blir billigare än köpa massa material. I vår bokhyllebur har vi vaxduk som täcker hela botten och upp över sidorna.
Burskåpet vet jag inte om man kan köpa färdigt :P Men bygger man själv så får man det som man själv vill ha det :)
Charlotta-B
#8 eller rättare sagt, om du har lust och tid alltså, vill du berätta för mig exakt vad som kommer behövas för att bygga en egen bur och ungefär vad det kommer gå på? 

#11 det går åt lite trä och lite lim å skruv å så ;)
Hehe! Men det beror helt på vad du vill ha för bur. hur många marsvin som ska bo där och allt sånt :)
Charlotta-B
#12 haha :-) Har två hanar och tänkte mig något med en rätt stor botten… kanske 100x70 eller nå och sen en lite mindre övervåning, typ 
# 13 okej! Då hade jag nog köpt en bokhylla, finns ofta till bra priser på blocket och sen klätt hela in sidan i vaxduk. det är enkelt och lätt här en bild på hur vi gjort med Vaxduken.
Sen på biltema finns hållare till cykelflaskor som är jätte bra till vattenflaskan.
Här hos oss har ÖoB rea på sina vaxdukar tror det var 29 kr / m toppen! Tänk på att räkna med kanterna så du inte köper en för kort bara, bättre ha ett helt stycke än att man klipper å klistrar :)
Charlotta-B
#14 Ja jag har en bokhylla här hemma som skulle kunna "förvandlas"!
Jahaa vilket ÖoB är det då? :-D
Men satte du på typ något glas eller liknande högre upp eller räcker den där höjden på väggarna? :-O
Snygg bur!! :D Men mina marsvin skulle nog ganska lätt hoppa ur den där… :O speciellt om de stod på sina hustak ;O
Tack så mycket!
Det kan dom, men har inte varit med om det. :D
Har dom allt dom behöver och är nödja i sin bur så hoppar dom inte över. Du behöver inte ha huset så dom kan hoppa ut kan ju ha det mot en vägg mitt i så kan dom ligga där och spana.
Ska inte säga att marsvin aldrig hoppar. Men våra gör inte det :)
Charlotta-B
Ja tack så mycket för tipsen! :-D Ska försöka fixa ihop något i sommar ;-)
Det var så lite, kul att hjälpa!
ser fram emot lite bilder sen då :)
Charlotta-B