Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1373 ggr
Frida B
1

Vetten imorn... :(

Imorn har vi en  tid för melvin hos vetten… skrev för länge sen om en liten bula han hade i nacken och visste inte vad det var, så vi ringde vetten och dom sa att vi skulle avvakta och se om den växte. men det gjorde den inte, så vi pustade ut. men nu märkte jag att den växt… man ser den inte men man känner den tydligt! hoppas inte det är cancer eller något farligt för då vet vi inte riktigt vad vi ska ta oss till, för han verkar inte ha ont när man klappar där… usch!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

FeliciaS
0

Hur länge har han haft den? Är den "lös" (går att flytta på) eller sitter den fast?

Håller tummarna!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Frida B
0

#1 vet inte kanske några månader… den syns knappt men man känner den… aa den går att flytta på

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vi fick veta när vi var där att han förmodligen hade en tumör, godartad eller elakartad visste dom inte… det är antingen operation eller låta den vara och om den växer sig så stor att han får besvär av den får hhan somna in… vi kommer nog låta den vara, eftersom det är för riskfyllt med operation och dom sa att dom ändå kanske inte kommer få bort hela… då är det inget att göra åt mer än att låta honom somna in… nu vet vi inte om den kommer växa mer men vi avvaktar, vill ju det bästa för min lilla bäbis… men kan säga att det var nog mer jobbigt för mig än för honom där…

jag undrar bara hur ni som vart med och avlivat marsvin, hur klarar ni det? jag klarar inte av tanken på att ta bort min älskling, men om det behövs äär det såklart han får somna in, vill ju inte att han ska lida…

usch men nu ligger han i alla fall ovetande och sover intill mimmi, så länge han mår bra mår jag bra

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[silkesnosen]
0

Jag har avlivat och det är förfärligt, men samtidigt så kan det vara bättre än operation. Jag har opererat ett marsvin för att ta bort två tumörer. Hon klarade operationen, men  eftervården var fruktansvärd och stressande för henne, så därför anser jag att du bör skona ditt marsvin från det. Honn levde många år efter, men tappade stinget.

Frida B
0

ja vi har bestämt för att inte operera nu…

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

FeliciaS
0

Det kan ju vara en fettknöl eller talgkörtel, sa inte veterinären något om det? Tycker det låter som en mindre bra veterinär som uttalade sig på det sättet om avlivning och att de inte skulle få bort hela knölen.

Mvh Felicia

Hultan
0

Tycker att det låter vettigt att inte operera. Jag hade resonerat likadant. Låt den vara till dess att den besvärar honom uppenbart, då får ni ta bort honom.

Med sunt förnuft kommer man långt!

Hultan
0

Ska ni inte operera den så spar pengarna och boka av tiden hos vet.

Vill ni ändå gå så kan ni be dom göra ett finnålsaspirat på knölen och titta i mikroskop eller skicka för analys så kan man ev få veta vad det är för typ av celler i nybildningen. Man tar alltså cellprov med en kanyl. Då ser man om det är en talgkörtel tex.

Frida B
0

#6 nja inte direkt så men hon sa att det förmodligen är tumör eftersom hon stack hål i den och det inte kom ut någonting. det kunde vara en förhårdnad böld, men det var knappt någon chans att det kunde vara det

#8 har inte bokat någon tid, vi var där och då sa dom det. dom sa att vi skulle gå hem och fundera och om vi bestämmde för en operation skulle vi boka tid…

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

FeliciaS
0

#9 Men det kommer väl knappast ut något ur en fettknöl om man sticker hål på den, den är ju hård. Var kommer det ut från bölder.

Mvh Felicia

Hultan
0

Håller med 10, man bör ju isf ta ett aspirat för att se efter. Om det är en fettknöl så kommer det inte ut ngt när man bara sticker hål på den.

Frida B
0

#10-11 gör det inte? vetten sa ingenting om en fettknöl… hmm…

_(f.d MelvinMimmiLufsen)