Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 2213 ggr
[jjennyeklundd]
0

Känner mig lite dum men måste veta!

Vad tusan gör man när man trimmar ett marsvin? Typ inför en utställning o så.

Hultan
1

Man rycker bort teckhåren. Så att pälsen blir slät och jämn

Med sunt förnuft kommer man långt!

Denna kommentar har tagits bort.
[jjennyeklundd]
0

#1 Hur gör man de? :-)

godisgrisen
4

Hej Jenny! :-)

Man tar pälsen mellan fingrarna då ser man att den har flera lager/längder det mesta av pälsen är rätt kort och har en ganska jämn kant längs topparna sen är det som en ojämn lång frans av längre täckhår som spretar utanför den jämna kanten. På vuxna hanar kan det vara rätt mycket grova långa täckhår men på ungdjur och honor är det inte så mycket. Det är de här långa stråna som trimmas bort med fingrarna eller/och med pincett.

Det kan tyckas elakt och kanske marsvinen helst hade velat slippa men stråna sitter inte hårt och de flesta brukar inte bry sig när man plockar stråna. Har man god teknik verkar det knappast kännas. Skillnaden på pälsen efter några trimpass är enorm faktiskt den blir mycket mjukare och väldigt vacker.

För att få bästa effekt bör man börja trimma ca. tre veckor innan utställningen. Första passet tar man de längsta grövsta täckhåren ofta får man dela de första passen i flera små för att inte bråka så mycket med marsvinet. Sen brukar jag inte trimma alls på lite drygt en vecka men sen sista tiden innan utställningen tar man några korta pass då och då tills kvällen innan utställningen. Det låter mycket men det handlar om små korta stunder fast många eftersom tricket är att hålla efter pälsen. Det är naturligtvis viktigt att ta upp marsvinet på gos utan att trimma ofta under denna period så de inte tror att matte timmar jämt. ;-) Jag upplever inte att mina marsvin mår dåligt av det utan trimpassen brukar vara ganska mysiga gosstunder förutom första grovpasset måste jag erkänna då det inte är så skönt för marsvinet.

Det är släthåriga marsvin, teddy och rex som trimmas inför rasutställning. Till pet class trimmar man inte. När det gäller andra raser är det andra förberedelser som måste till.

Trimmning och andra förberedande tillpiffningar förekommer på utställningsdjur av alla arter. Ett exempel är hundar där varje ras har sin procedur de ska igenom.

Toxics
10

Så när marsvin blir dömda i utställning så dömmer man alltså inte efter hur marsvinet ser ut?

Utan hur människan vill att det ska se ut ?

Jag kan förstå folk som klipper ner pälsen för att det inte ska bli tovigt eller fastna kiss i.

Men att rycka päls? Vad är det för ett dumt påhitt som människan har hittan på?

Herregud,.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

godisgrisen
7

#5 Dumt och dumt det är så det är. Om marsvinet är väldigt bra får det ju bra poäng ändå. Hur ser en otrimmad srävhårig tax ut? Eller en pudel? det är klart att utställningsdjur piffas upp inför en utställnig är det inte?

Om man inte gillar utställningar är det okej men många gör det och jag hoppas att ni förstår att ingen skulle trimma sina marsvin om det var väldigt smärtsamt för dem. Verkligen inte jag i alla fall och jag trimmar så därmed anser jag att det inte är farligt och att resultatet absolut är värt trimmningen.

Fridaaaa
3

#5 Därför ställer jag i petklass, så behöver man ej trimma ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

godisgrisen
4

Å måste bara påpeka det att man blir inte diskad om man ställer sitt marsvin otrimmad något litet poängavdrag bara (alla domare drar inte heller för detta). Trimmningen är upp till var och en. Jag väljer att att trimma därför att jag skulle tycka att det skulle vara jobbigt att visa mina djur otrimmade eftersom skillnaden enligt mig är väldigt stor. Det är mitt val.

Toxics
7

7# Det gillas!

8# Men vaddå "väldig smärta"?

Jag utsätter inte mina för smärta alls. Igen smärta.
Jag har heller inte sagt att jag tycker att det är okej att göra så på hundar heller.
Men jag blir bara så frustrerad och arg på att folk faktiskt tycker att det är viktigare att ha ett fint marsvin än att ha ett som är helt fri från smärta.

Den människan som kom på det är ett odjur i mina ögon. Att skada sitt djur för att det ska vara med i någon grej där folk ska bedöma hur vida det är fint eller inte.

Nej, jag tror jag har gjort mig förstådd. Sådant där är enligt mig ren Äckligt. Vidrigt.
Det är bäst jag slutar skriva för jag blir bara arg.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Fridaaaa
0

#8 Jag tycker att man får kolla på djuret med. Vissa marsvin är ju jättekänsliga om man försöker trimma, andra inte :)
Men som du säger, upp till var och en :)

godisgrisen
5

#9 Du tolkar det som du vill. Om du sett någon trimma ett marsvin skulle du inte vara lika arg kan jag säga. Jag tror inte du vet vad du pratar om. ;-)

Självklart utsätter inte jag eller andra utställre våra djur för smärta.

Det hela verkar alltid handla om man är för eller mot utställningar för sakens egen skull. Den debatten kan fortsätta i evighet för det finns folk som vill ställa ut och som gillar det och de finns de som inte gillar utställningar av princip. Så är det och jag antar att vi bara måste försöka acceptera varandras åsikter.

Jag förstår din ståndpunkt även om jag inte håller med dig. Men jag anser inte att du har rätt att skriva som du gör till mig bara för att jag har en annan åsikt. Om det handlade om djurplågeri skulle det vara en annan sak men det är liksom inte så. Trimmning låter värre än det är och jag var tveksam innan jag började men upplever det inte smärtsdamt eller ens speciellt jobbigt för marsvinen och då finns det ingen anledning att bli så arg tycker jag.

Åsikter det handlar om åsikter bara.

[bettiebus]
4

I början sa jag att jag aldrig skulle trimma ett marsvin men har nu ändrat mig.

Som utställare tar man ansvar vilket man ser om man går på utställningar. När man lärt sig och har en bra teknik så upplever inte jag att marsvinen påverkas alls av det. Men jag har ett marsvin som absolut avskyr det och och även tydligt visar att hon inte gillar utställningar och då tar jag mitt ansvar som ägare och låter henne slippa det. Sen har jag marsvin som inte bryr sig det minsta att trimmas och då trimmas inför utställningar

Vi har alla olika syften med att ha djur, vissa gillar utställningar andra inte men vad vi har gemensamt tror jag är att vi alla vill att våra djur ska må bra och ser till att det blir så med.

Utställningsdjur blir bra omhändertagna, vi borde lägga ner tid och ork att istället prata om alla icka omhändertagna marsvin som fins i detta land…

[jjennyeklundd]
0

#11 Åh tack så mycket för svar! Jag ska testa det på mina killar och se om de tycker att det är okej, men det tror jag de tycker för det verkar ju inte direkt vara en jobbig process! Ska på en utställning i sommar under 7-8 juli vid örebro ungefär. Någon annan som kanske också ska dit? :-)

Lyan
6

#6 Fast taxar och pudlar trimmas/klipps för att det behövs. Strävhåriga hundar fäller inte sin päls på samma sätt som vanliga hundar och behöver ofta hjälp att få bort den gamla döda pälsen och klippraser går inte att jämför med trimmning av marsvin, i så fall med långhår som också måste klippas för att må bra.

Jag är emot trimmning, inte bara för att det kan vara obehagligt för djuret utan för att jag faktiskt tycker att det är fusk. Man manipulerar pälsen till något den inte är i verkligheten. Om rasstandarden säger att pälsen ska vara kort och mjuk så får man avla för det istället för att manipulera en orastypisk päls. Sedan förstår jag att det blir jättesvårt att lägga till ännu en svår punkt om man avlar en svår ras men rätt ska vara rätt enligt mig.

pinku
1

#14 Där håller jag inte riktigt med, hundar trimmas inte bara för att det behövs. En pudel har inget egenintresse av att se ut såhär:

http://www.eastgbg.se/framtass/storpudel.html

Eller en bichon frise såhär:

http://pethealthlibrary.purinacare.com/breed/bichon-frise/

Och en Löwchen föredrar nog inte att få rumpan rakad:

http://www.valleybugler.com/2009/09/breed-profile-what-is-a-lowchen/

Så jag tycker absolut att hundtrim är jämförbart med marsvinstrim.

Som #12 säger, har man ansvar att låta de marsvin som avskyr utställning (eller trim) slippa det.

Personligen tycker jag inte att varken trim eller utställning skulle vara förkastligt i sig.

[jjennyeklundd]
0

#14 Mitt äldsta marsvin tappar ändå en del päls och det kliar för honom och jag testade att trimma lite igår och gud vad päls det lossnade, och han klagade inte för nu kliar det inte alls och han låg helt avslappnad medans jag gjorde det! :-) Jag drog ju absolut inte hårt utan drog bara fingrarna genom pälsen och det som lossnade det lossnade! Tror det kan vara i princip samma känsla som när vi kammar håret, jag tycker inte precis det gör ont ifall lite hår lossnar och hamnar på borsten :)

Linnet
4

Marsvin är ju väldigt hårömma så visst måste det ju vara smärtsamt. Tycker detta med utställningar av vilket djur det än må vara, bara är ett enda stort jippo, för att djurägarna ska vara nöjda med sina djur, varför kan man inte ha djuren och tycka om dom för vad dom är, utan dom måste se ut på ett visst sätt och gör dom inte det så ska vi människot fixa och dona med dom, det är väldigt onaturligt ochhelt meningslöst tycker jag. Har aldrig ställt ut ett djur och kommer aldrig att göra det heller.

[bettiebus]
5

mina djur är är först och främst husdjur, som bor med oss i familjen och älskas och uppskattas. Året har 365 dagar och av dom dagarna är djuren borta högst 15 dagar så det är inte som att dom släpas runt på massa utställningar. Dom sköts om och pysslas med ofta och därför behövs det oftast inge större fix inför utställningar. Jag vågar till och med gå så långt som att säga att det finns mrsvin precis som andra djur som faktiskt på sitt eget sätt tycker det är roligt med utställningar…

Samma sak med uppfödare som oftast är dom som som sedan ställer, det finns nog få personer som tar så väl hand om sina djur som uppfödare gör…

Allt man gör görs med respekt för djuret.

så åter igen hellre uppskattade väl omhändertagna djur som ibland ställs ut än bortglömda marsvin i ett barnrum…

Ni som är så negativa till utställnigar tycker jag om ni inte redan har ska gå på en…

Lyan
0

#15 Jag menade inte utställningsklippningar, kanske skulle skrivit det. Har du någonsin sett en oklippt pudel? Det är fruktansvärt djurplågeri att inte klippa en klipphund, de tovar ihop så illa att pälsen till slut slits ut (och huden följer med). 

#16 Fast då är det ju annorlunda. Du trimmar inte honom för att han ska få bättre resultat på en utställning utan för att han mår bra av det och behöver det.

#18 Håller med. Jag har marsvin som gillar att ställas ut (även om de mer än gärna hade sluppit förberedelserna med tassfilning och badning mm). Mín erfarenhet är att ett marsvin som inte gillar att visa upp sig inte heller går vidare (i pet) eftersom de saknar den där extra gnistan som får domarna att lägga märke till dem

Eulwen
3

Historiskt sett, på den tiden då raser som pudeln användes till det den är ursprungligt framavlad för att göra, var klippningen faktiskt i hundens intresse då "bollarna" är placerade för att skydda utsatta leder för det kalla vatten hunden skulle simma i. Löwchen (och portugisiskt vattenhund som klipps på samma vis) tros ha använts som vattenapportörer även det vilket skulle förklara var klippningstraditionen kommer ifrån.

Bichonen däremot känner jag inte till ursprunget på, men jag tycker ändå inte att en KLIPPNING kan jämföras med en TRIMNING då en klippning inte på något vis är plågsam för djuret.

Jag är benägen att hålla med Lyan, jag skulle faktiskt uppskatta att få höra varför marsvin trimmas inför utställning? Om det är ett sätt att "manipulera" fram en mjukare päls, eller har det som syfte att göra det enklare att bedöma teckning/färg? För mig blir pälsen isf en skötselfråga, inte en avelsfråga, i ras är det väl avelsarbetet/resultat som bedöms?

Jag har ställt ut i ras en gång, med ett i princip otrimmat djur. Dels för att jag var osäker på hur, men också för att jag inte kunde tänka mig att ta så mycket mer päls på honom då han uppenbart inte gillade att bli trimmad. (Sen fick jag hjälp på plats och fick reda på att det är mycket mer som ska bort…) Nu är samma gris anmäld till SM och jag har verkligen dragit mig för att ta tag i trimningen…

En annan fråga: (halvcitat) "använder man rätt teknik blir det inte så plågsamt för djuren". Vad är då rätt teknik, vilka tips har ni som gör det så skonsamt som möjligt för djuret?

Toxics
4

20# Viktigare för mig i det citatet är,  "använder man rätt teknik blir det inte så plågsamt"

Det är det som gör mig mest förbannad. Vaddå inte SÅ smärtsamt. Usch och fy.

Det ska inte vara smärtamt alls för ett djur att bo hos en människa. Någonsin. Och människan ska inte utsätta djuret för minsta lilla smärta. Speciellt inte för att man ska ställa ut djuret. Då blir det bara för människans egen vinnig som djuret får lida. Även om det lider bara "lite".

[bettiebus]
3

Felformulerat av mig, jag upplever inte att det blir smärtsamt alls, för annars skulle jag i alla fall inte göra det. Satt senast igår med ett marsvin i knäet som samtidigt satt och käka gurka och inte brydde sig det minsta om vad jag gjorde…självklart ska det inte vara smärtsamt för ett djur….

[SallysPigge]
3

#22 Stackarn är väl van vid det här laget och har inget val. Tänk om någon skulle göra samma på dig, skulle du snällt sitta kvar och mumsa på gurkan?

Säger bara att detta är vidrigt och själviskt.

Marsvinen brys sig inte om att vinna priser, det är ni som är självviska och vill få bra poäng m.m Ni väljer detta, inte marsvinen.

Blir riktigt upprörd av att läsa det här. :-(

carsbo
3

tror alldelles för många personer här gör en höna av en fjäder.

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

[SallysPigge]
1

#24 Det är det väl inte, hår som hår, gör väl lika ont på alla att dra loss hårstrån. Vissa väljer att göra det på sig själva och i detta fallet så har ju en del marsvin inget val alls.

carsbo
2

jo det tycker jag. å jag har faktiskt rätt att tycka det ;)

Eulwen
1

Nu märker du ord… Om det med rätt teknik INTE blir plågsamt så vill iaf jag gärna veta hur man gör.

ALL husdjurshållning är i grund och botten självisk.

Jag är inte det minsta håröm, mig kan du få plocka medan jag käkar gurka om du vill.

Linnet
2

#21 Håller med dig, det är bara för människans egen vinning allt detta med trimning utställningar mm. Marsvinet struntar väl fullständigt i allt vad såna jippon heter och bryr sig väl inte ett dugg om priser och rosetter hit och dit.

carsbo
0

#28 minns dock att du sa i en annan tråd att du tyckte att marsvin inte brydde sig om att få klappar och kel ifrån oss människor utan vill vara i sin bur med sin burkompis. så enligt dig så är marsvin otroligt tråkiga djur som helst slappar i en hörna och äter o bajsar bara. så ser inte jag på dem.

klart att det är för egen vinning man ställer ut, men så är det med alla djur. men det är också egen vinning att ha ett djur som från början strävande fritt, i en bur(spelar ingen roll om du har ett helt rum för dem de kommer alltid vara mindre än vad de hade i det fria) för att du vill klappa dem för att du vill ge dem mat för att du vill ha något att gosa med.

sen att marsvin och andra djur uppskattar gel o gos är en annan sak eftersom de inte vet vad de kunnat haft om människan inte var ett "ha" djur själv.

Linnet
4

#29 Jo självklart har vi ju djuren för vår egen skull, men inga vilda djur blir trimmade eller uppvisade på en utställning, så det är extremt onaturligt för dom. Nu är ju våra marsvin domesticerade och kan inte jämföras med vilda marsvin. Jag vidhåller att det framför allt är vi som vill kela med marsvinen, inte marsvinen som vill bli kelade med, även om dom finner sig väl tillrätta med det med så är det inget som dom har något större behov av. Jag tycker inte alls att marsvin är tråkiga djur, tycker dom är otroligt trevliga och charmiga.

carsbo
2

#30 vet inte om det är så mycket mer naturligt för dem att vara husdjur åt oss. Tror inte de tar illa vid av utställning heller, eller ska man förbjuda marsvinsutställning tack vare.. vad? Vad är det som är så hemskt? Jag har varit på hästutställning och hundutställning och jag ska på min första marsvinsutställning på sm. Där kommer jag själv att ta egen uppfattning om vad jag tycker om marsvins utställning, inte vad ni säger här om vad som är onaturligt eller inte. Ska man börja vad som är onaturligt för djur så kan man hålla på o diskutera i all oändlighet, o det tänker jag inte blanda mig i.

Tror heller inte att de far illa att bli trimmade, jag har inte trimmat mina men jag litar på personerna som trimmar sina att de själva kan avgöra om djuret får ont av det eller inte. Alla här inne verkar hela tiden tro att vad alla gör är att plåga sina djur som man älskar. Så tror inte jag det är

Fridaaaa
0

#15 Många terrierraser t.ex måste trimmas för att må bra.
T,ex westie och cairnterrier hade inte mått bra om dem inte hade trimmats och då tar man bort död päls.

[jjennyeklundd]
8

Men herregud vad är det för fel?  Jag startade den här tråden för att jag var nyfiken på hur man gjorde och vad trimmning var för att jag själv ska på utställning i sommar och undrade lite över det! Ingen marsvinsägare i hela världen har väl ett djur för att skada sitt djur?! Och i alla fall jag väljer att åka på den här utställningen i sommar för att jag vill hitta på något kul med mina djur och göra något med dem! Det måste väl bara vara kul för marsvinen att träffa lite andra marsvin. Ni kommer med exempel om att "Tänk ifall man skulle sitta och rycka bort hår på människor" Men då kan jag komma med exemplet att Tänk vad tråkigt att sitta i en bur och bara träffa samma marsvin hela tiden. Tänk er! Det är samma sak som att jag skulle bo tillsammans med en och samma eller samma människor hela livet. Hur kul skulle det vara? Marsvin är flockdjur och det är människor också och vi behöver ut och träffa på andra människor då och då och det kan väl inte vara så farligt för marsvin heller?! ALLA marsvinsägare som är FÖR trimmning har skrivit i den här tråden att de inte skulle trimma ett marsvin om marsvinet skulle visa tecken på att det inte var OK! Och det mesta av det håret som lossnar på marsvinen ska ju ändå lossna för det sitter väldigt löst så det är ju precis som samma sak som att jag borstar bort mitt hår på mitt huvud och lite följer med på borsten för det ska ändå lossna! Och som sagt så skulle ingen som skriver på den här tråden trimma sitt marsvin om marsvinet skulle visa att det inte var OK. Så jag tycker verkligen att ni gör en höna av en fjäder! Får jag fråga er vad som är så farligt med utställning? under en utställning får Marsvinen spendera massa tid med sin matte/husse, träffa nya marsvinskompisar, bli ompysslade(TILL EN GRÄNS SOM MARSVINEN TYCKER ÄR OK), hitta på en utflykt då och då. Jag tycker faktiskt att marsvin är en så pass smart och sällskaplig individ att de borde få hitta på lite utflykter ibland. Det finns ju enmassa utställningar och andra tävlingar för hundar och det tycker ju de flesta hundar är ok? (Rätta mig om jag har fel för jag kan inget om hundar men vad jag sett och hört så verkar de tycka om att delta i tävlingar) Och när man pysslar om hundar inför utställningar så är inte det fel? Man badar hundar, fixar till pälsen, klipper klorna och det är helt rätt men när man utsätter marsvin för det så är man världens elakaste medborgare? Och för sista gången… EN FÖRNUFTIG MARSVINSÄGARE SKULLE ALDRIG GÖRA NÅGOT FÖR ATT SKADA SITT DJUR!

pinku
0

#19 & # 32

Ja, jag vet att man måste trimma/klippa vissa hundraser. Det var därför jag skrev "hundar trimmas inte bara för att det behövs" dvs de trimmas även av andra anledningar, som exempelvis utställningar.

Fridaaaa
0

#33 I det vilda så träffar marsvin dem inom flocken, resten är inkräktare.
Och man kan inte jämföra marsvin & människor :)

[jjennyeklundd]
0

#35 Haha om de bara träffar marsvin inom gruppen så skulle det väl blivit inavel i alla marsvinsstammar för länge sen? Klart de träffar på nya marsvin som inte tillhör "gruppen"!

Så länge det är en levande varelse vi pratar om så är de lika mycket värda som en människa för min del. Djur har också känslor, behov och är precis lika mycket värda som människor!

Fridaaaa
0

#36 Skrev jag att dem bara gjorde det? Nej. Skrev att dem inte gjorde det så ofta! Skillnad ;)

[jjennyeklundd]
2

Du skrev " I det vilda så träffar marsvin dem inom flocken, resten är inkräktare." så jag tolkade det som att du trodde att de inte ville ha med andra utanför flocken att göra på grund av att de var inkräktare. Inkräktare betyder obehörig/angripare/objuden gäst.
Jag ser inte att det står "så ofta" någonstans i det där inlägget :)

Fridaaaa
0

#38 Ser nu att hälften av texten jag skrev försvann :/ Suck.
Jo självklart måste dem ta in nytt blod. Men, dem är ju inte som oss människor, träffar nya marsvin ofta, och sedan är flockarna väldigt stora i det vilda, vad jag har läst :)

[jjennyeklundd]
0

#39 Haha ja jag tänkte väl :)
Det är nog helt olika från grupp till grupp som jag tror :-) Och dessutom om grupperna är väldigt stora så har de ju många att umgås med i det vilda och det är ju bra! Det är det jag menar på att det är bra med utställning, de får träffa nya marsvin och det måste ju vara jättekul för dem :-) Och sen måste det ju vara kul att komma utanför huset ibland och se lite nytt! Med tanke på att de är riktiga utforskare i det vilda och gärna utforskar nya fenomen :)

_Charlie
1

Flockarna i det vilda är väldigt väldigt små. De består av en hane och 1-3 honor. De lever i små familjer bredvid massa andra familjer, som inte ingår i flocken. Däremot får de andra familjerna lov att utnyttja mindre delar av andras utrymmen.

Hela den här tråden känns…. herre gud.

Fridaaaa
0

#41 Jag har hört tvärtom? Att dem är ganska stora.

#40 Ja så är det förmodligen :)
Ja jag älskar att vara på utställning, bara stält 2 gånger, varit på 2 andra utställningar inna jag började ställa och tycker att det är jätteroligt, dock ställer jag enbart i pet :D

carsbo
0

#41 den känns lite urspårad tycker jag. ts frågade om vad trimmning var och alla började med sina åsikter om hurvida man plågar sitt marsvin med det eller med utställning.

[jjennyeklundd]
0

#42 ja jag ska på min första i sommar! Ska bli jättekul :-D Ska ställa ut ett marsvin i pet och en i ras! Det var någon utställning som verkade hur kul som helst, hittade den på SMF och den ägde rum nära Örebro 7-8 eller 8-9 juli! en lördag-söndag i alla fall! :-)

Fridaaaa
0

#44 Vad roligt :D Jag ställde ut för första gången i januari iår, ska på min 3e i augusti :)
Oki nice! :D Lycka till då :D

[jjennyeklundd]
0

Kul :D Lycka till du med! :D

Fridaaaa
0

#46 :)

godisgrisen
6

Så tråkigt att det ska bli bråk om utställningar hela tiden. Jag tycker att man bara kan acceptera att vi tycker olika. Vissa gillar inte utställningar av ren princip andra tycker att det är jättekul och spännande och gillar att träffa likasinnade. Det är klart att utställningarna är till för ägarna inte marsvinen men det är ju inget marsvinen mår dåligt av… nej jag lovar de gör inte det. Jag tycker faktiskt det är att underskatta dem om man tror att de inte tål att transporteras och ställas eller trimmas heller för den delen.Jag tror de mår bra av lite mental stimulans ibland och är det trygga djur så tycker i alla fall jag att de nyfiket och förundrat studerar det som händer omkring dem. De är inte rädda.

Nej jag ser inte trimning som fusk. I så fall är pälsrullning och tassfilning också fusk. Jag tycker förberedelserna är en del av slutresultatet. Jag tycker om att man kan påverka resultatet. Fast i ras är det ändå de som stämmer mest med standarden som vinner och en dåligt musklad pet har ingen chans så skötsel och avel är ändå alltid det som väger tyngst.

Jag måste bara säga att jag tycker att det är oförskämt att vräka ur sig som vissa gör i denna tråd. Oförskämt och barnsligt att inte kunna argumentera på en vettig nivå. Jag fattar faktiskt inte hur trimmning kan få folk att bli så arga speciellt när folk som trimmar berättar att de inte upplever det som att marsvinen tycker att det är hemskt, varför kan man inte tro på det? Det är klart att man får bli arg men lite trevligare kan man väl ändå uttrycka sig… Jag blir också ofta arg när jag läser om marsvin som behandlas illa. Jag blir arg när folk har ensamma marsvin som aldrig får se och höra artfränder för att deras ägare envisst vägrar ge dem den möjligheten. Jag blir arg när folk slarvar med burstädning. Jag blir arg när marsvin aldrig får rastas på golvet. Jag blir arg när marsvin inte får massor och bra hö att äta. Jag blir arg när folk tar en massa kullar hit och dit utan mening och mål och utan att tänka på att alla ungarna ska få goda hem. Jag blir arg när marsvinsklor får växa sig långa och krokiga med ömma tassar som resultat. Allra argast blir jag när folk pplötsligt lägger ut sina marsvin för försäljning för att de ska flytta eller helt plötsligt inte har tid för dem det tycker jag man ska tänka på innan man skaffar djur. Ett marsvin lever i ca, sex år och skaffar man marsvin ska man banne mig vara beredd att ta hand om den hella dess livstid. Amen. Däremot blir jag inte arg när uppfödare/utställare som lägger ned massor av tid och kärlek på sina marsvin åker på utställning med sina djur. De djur som ställs ut får massor av god skötsel och omvårdnad får de inte det så går det inte bra på utställningarna. Marsvinen måste vara i perfekt fysikt skick och väldigt tama och vana vid hantering annars fungerar det inte. Dessa marsvin som några av er här inne påstår är misshandlade är förmodligen några av de mest välskötta marsvinen i landet. Utställanra lägger massor av tid och omsorg på sina djur. Som trimmande utställare kan jag säga att jag absolut älskar mina marsvin nästan löjligt mycket och att jag aldrig någonsin skulle göra något som skadar dem självklart inte. Jag lägger timmar varje dag på marsvinen och jag gör det med glädje  för att de är så underbara hur skulle jag då kunna skada dem? Är det inte väldigt konstigt? Eller? Nej tänk efter lite innan ni vräker ur er om saker ni inte vet tillräckligt mycket om tack.

PS rätt teknik för bra trimmning är att rycka håren väldigt fort och beslutsamt.Man lär sig snabbt.

Lyan
2

#48 Jag är emot även rullning eftersom det hindrar marsvinet från att leva ett bra marsvinsliv. Rumprulle går an men jag har lovat mina djur att de kommer aldrig bli utsatta för sidorullar. Tassfilning inför pet tycker inte jag är samma sak eftersom petklass inte är en avelsutvärdering så som rasklass är.

Vet att det finns släthår med cert trots att de inte är trimmade så visst kan man avla fram bra päls som inte behöver trimmas :-)

Så länge djuren inte bryr sig om att bli friserade så tror jag inte att de lider säskilt mycket. En sak som däremot gör mig arg är de som envisas med att trimma marsvin som gallskriker för varje hårstrå :-(

Toxics
2

48#

Det är inte bråk om utställninge, Utan om trimmningen.-

Och människor rättifärdigar verkligen sig sjlva med "nej men det gör inte ont på marsvinet" "han äter ju gurka samtidigt".

Och att det kan sen få dem att sova gott på natten , det gör mig sjukt äcklad. Jag skulle aldrig kunna skada mitt marsvin för min vinning och sen ltsas om att "marsvinet inte bryr sig" För det vet vi alla att dom gör. Mer eller mindre så tycker nog alla att det är obehagligt.

Och det var någon som skrev att den inte var håröm, Jag har sjukt svårt att tänka mig att du inte är håröm någonstans. Ögonbyn, bikinilinje eller armhålor. Prova ryck de håren ska du se att det känns.
Man trimmar faktiskt marsvin på HELA kroppen. inte bara en del av det.

När ett marsvin känner obehag LÄS ALLA, Så tuggar det. Liggder det gurka framför så tuggar han på den.
Visst äter dom gurka med. Men marsvin tuggar när de känner obehag,

Jag hade hit en kompis idag som är uppfödare. Som ställer ut alla sina djur, och hon skulle visa mig om hur det går till med trimmning.  Och ALLA mina marsvin visade någon form av reaktion , Och då sa hon lugnt "dom vänjer sig". Trodde jag skulle kräkas. Varför ska de behöva vänja sig vid sådant?

Hon sa också att de förmodligen ryckte till för att de aldrig hade blivit trimmade förut. Och att de kommer vänja sig efter ett par gånger. '
Men hon fick bara ta ett par hårstrån, för sen avbröt jag.
Ni som säger att era marsvin inte känner något , Jag tror inte på er. Jag tror snarare att det är något ni intalar er själva för att få åka till et utställning i en bil med ett marsvin som är livrädd ,som ofta varken äter eller dricker i en bil. Och sen kommer ni  fram och där ska de sitta i en liten liten bur och vänta på att en främmande människa ska kläma och känna på dem, för att sedan packas ihop som resväskor och åka hem ör att husse eller matte sen ska kunna skryta om rosetten som marsvinet inte har någon som helst nytta av.

Bara det låter jobbigt för ett stackars marsvin. Och till råga på det så ska de plockas med.

BLÄ

Over and out.

Toxics
1

48#

Jag känner mig lite träffad. För att du skriver att man inte ska sälja marsvin bara för att man ska flytta eller liknande. Så jag ska dra min liv historia.

Nej det ska jag väll inte. Men det är knappast så att jag gav upp mina marsvin. Jag har flera stycken kva roch kommer att behålla dem. Men kunde inte ha ala kvar då jag var tvungen att flytta. Och då kände jag att det var BÄST för marsvinen att få nya bra hem än att jag skulle släpa med dem till ett ställe där de får bo på varandra.

Anser att det är MER djurplågeri att tvinga dem alla att bo väldigt trång, nästan på varnadra. Än att i gid tid innan flytt se till att marsvinen får det väldigt bra hos människor som bryr sig om dom. Jag vet inte hur många jag har nekat ska få köpa marsvin av mig för att det inte har känts bra.

[jjennyeklundd]
1

#50 Jag tror det är väldigt olika från marsvin till marsvin hur det reagerar om det inte tycker om något. Vissa marsvin biter, andra försöker springa iväg och vissa skriker. Ifall ett marsvin inte skulle tycka det var OK så skulle det nog säga ifrån mer än att fortsätta tugga på sin gurkbit… Jag har haft många marsvin och alla har olika personligheter och reagerar på olika sätt, precis som människor. Ett marsvin jag hade när jag var mindre pep och försökte hoppa iväg ifall man råkade klappa henne på magen för hon var väldigt kittlig där. Ett marsvin jag har nu tycker det är jätteskönt att bli kliad på baken och när jag gör det på honom så slickar han i luften och försöker hjälpa till att klia (tyvärr så når han inte för det är för långt bak men då är det ju tur att jag kan göra det!). Mitt andra marsvin tycker om att bli kliad på magen och han lägger sig lite på rygg och efter de slickar han på mina fingrar. När jag testade att trimma ett av mina marsvin här om dagen så visade han ingen reaktion alls mer än att han la sig ner och sträckte på sig o gäspa. Jag skulle SOM SAGT aldrig göra något som skadade mina marsvin. Det är så typiskt svenska folket att endast läsa/höra det negativa… Flera i den här tråden har försökt förklara att om marsvinen visar på något sätt att de är stressade eller inte tycker om att vara på utsällning så behöver de inte följa med. lika så med trimmningen…  tycker de inte om det så behöver de inte stå ut med det. Men alla marsvin är inte likadana, precis som att vi människor inte är likadana så alla tycker ju därför olika. Vissa marsvin kanske tycker det är jätteskönt att få sin päls ompysslad! Medans andra avskyr det. Man kan faktiskt inte säga att ALLA marsvin som blir trimmade råkar illa ut för alla är inte likadana… Dessutom så är jag hundra procent säker på att de flesta marsvin tycker det är kul att hitta på något ibland och se lite annat. Marsvin är väldigt intelligenta, snälla, sällskapliga och nyfikna så jag tror inte de har något problem över att vara borta några dagar om året på ett annat ställe än hemmet. 

Och menar du att alla marsvin blir stressade av transport och inte äter/dricker? När jag hämtade mitt ena marsvin så satt han och drack vatten, åt hö och hoppade upp på taket på sitt hus och kikade ut genom bilfönstret. Han verkade kolugn och inte det minstra stressad. Jag klappade honom lite också och det tyckte han om! Mitt andra marsvin satt och åt gräs hela resan hem. Jag tycker faktiskt att ni underskattar marsvin. Marsvin säger ifrån ifall något inte är ok och då (som alla här skrivit….) så gör man det inte.

Toxics
0

52# Ja precis n=) Dina marsvin har inga olater, är inte rädd för något och tycker om allt :D Så är det nog.

Fridaaaa
0

#52 Nej det stämmer verkligen inte att alla marsvin blir stressade av transport och inte äter/dricker:P
Min Blixten t.ex, första gången han var med på utställning, drack han till & med ur flaskan på transporten och åt massor efter att han ställts:P
Jag har 2 marsvin här hemma som inte gärna äter och dricker direkt mycket när vi var på utställningen men det var första gången dem var med, och jag tror dem vänjer sig :)

Toxics
0

Och alla ni som kan läsa kan säker se att jag skrev att marsvin oftast inte äter eller dricker i transport. =)

imoon
4

Skärp tonen!
Om ni ska argumentera så gör det på en trevlig nivå, den här diskussionen är fullkomligt urartad och otrevlig. Det är självklart INTE okej att kalla andra äckliga, vidriga och så vidare. Jag har inte sett någon skriva rakt ut att en annan är äcklig, vidrig eller liknande men sättet flera av er uttrycker er på får åtminstone mig att tolka det som att det är precis så ni menar.

Ni har olika åsikter, FINE. Diskutera det sansat. Och det att några av er inte bara tror utan rakt ut hävdar att andra medvetet och villigt plågar sina marsvin LÄGG AV GENAST. Det är självklart ingen som medvetet och villigt utsätter djuren för något som plågar dem. Om någon hävdar att deras marsvin inte reagerar nämnvärt på trimning kan vi andra inte göra annat än att utgå från att det är så.

Skärp er genast. Tonen här inne är verkligen inte okej.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Toxics
0

56#

Men fine. Trodde dettta var en tråd man skulle diskutera i. Och jag tycker inte att människor som trimmar är vidriga och hemska. Men jag tycker att trimmningen är vidrig och hemsk =)

Inlägget redigerat på grund av ovårdat språk.

imoon
1

#57 "Ni har olika åsikter, FINE. Diskutera det sansat."

Ja, det är en tråd att diskutera i, som sagt. Och svordomar är fortfarande inte okej i detta forum.

[jjennyeklundd]
0

#54 Nej precis mina marsvin är också jättelugna när de åker någonstans. Men jag tror att bara marsvinen är riktigt tama och fästa vid sin ägare och har sin ägare med sig hela tiden så är det nog lugnt! :-)

Jag har en guldhamster och hamstrar använder sig ju mest av sitt luktsinne för de ser ganska dåligt. Och då är min hamster så pass van vid mig eftersom att han klättrar innanför mina tröjor jätteofta och jag håller på med honom varje dag och jag har gjort det sen han var 4 veckor (är 7 månader nu :-)) Och han blir faktiskt osäker och rädd ifall någon främmande människa han inte känner igen rösten/lukten av tar upp honom eller håller i honom och det märker man på honom att han inte tycker om så han får såklart slippa det :-) Men bara jag är med honom så skulle han nog inte bry sig så mycket om vart vi var för bara jag är där känner han sig trygg eftersom att jag luktar "hemma" ;-)

Toxics
0

58 Vart svor jag ? :O

[jjennyeklundd]
0

#60 Hon sa ju inte att du gjorde det, hon sa att det inte var okej :-)

imoon
0

#60 Du benämnde trimning på ett speciellt vis.Flört

Lixim
5

Har länge funderat på om jag ens ska skriva i den här tråden, om de ens är någon mening med det med tanke på hur jäkla barnsligt en del av er beter er. Är ni på ett diskussions forum så lär er formulera er på ett vettigt sätt då.

Angående trimmning så tycker jag inte om det, det är p.g.a att när jag själv testat (på en gris) så gick det inte bra, marsvinet hoppade runt och ville komma undan och då slutade jag direkt. Jag skulle aldrig göra illa mina marsvin.

MEN jag tycker inte all trimning är fel, jag tror säkert att det finns marsvin därute som faktiskt inte bryr sig och jag tror även att det finns tillräckligt erfarna marsvinsägare som kan trimma så det inte gör ont.

Angående utställningar tycker jag en del är skratt retande. Skulle det vara djurplågeri att ställa ut marsvin?

Nae.

Jag skulle ALDRIG NÅGONSIN utsätta mina djur för panik, rädsla, vanvård m.m.

Men tänka sig ändå är jag en utställare. Jag kan börja med att säga att jag inte anser utställning (i alla fall ras) är en tävling jag anser att det är en AVELSUTVÄRDERING. Som den nya uppfödaren jag är (jag anser mig som ny iaf) så kan jag inte se de där minsta felen, det hjälper utställning mig med.

Jag tar inte med rädda marsvin som får panik på utställning.. eller ja nu har ju inte jag några sånna marsvin då alla våra är tama och trygga med mig…. men i alla fall har man med sig sånna marsvin kommer man inte långt.

Vi har en skinny kille här hemma, Castor. Han älskar utställning, eller ja älskar vet ju inte jag men han tycker det är skit kul. Det märker jag på hur han beter sig. I transport buren dricker han både ur de små vattenflaskorna vi har, höet äter han upp så vi får byta han äter även grönsaker och pelletsen som erbjuds (dett gör alla våra grisar men jag kommer snart till poängen), det är inte jättelätt att få castor till att stå stilla på plattan precis innan han ska upp på domar bordet, för han är nyfiken, han vill se, han vill lukta, han vill leta efter honor och han vill nosa på händer. När han väl kommer till domar bordet blir han glad, han går till domaren direkt och luktar på händer och pussas. Sån är han vår lilla Castor. Likadant van han ''snabbaste grisen 2'' Vilken gris som är paniskt rädd skulle våga gå ett race? INGEN för de rädda marsvinet skulle sitta paralyserad i ett hörn. Vilket rädd marsvin skulle våga sitta på en främmande plats bland främmande marsvin och folk på en platta och smaska på gurka i en gurkätar tävling?

Nae de där med att utställningar stressar ihjäl djur och är djurplågeri är bullshit. Men era marsvin kanske är så pass otama och ohanterade att ni uppfattar marsvin så. Verkligen synd.

Jag har i alla fall glädjen att ha tama marsvin som är trygga och avslappnade med mig.

Sen finns det självklart rädda marsvin, och en del folk tar med sig dessa på utställningar, får dom bra kritik? nej. Och dom lär inte heller gå dit med de rädda marsvinen igen p.g.a det. Dom kanske till och med går hem och umgås socialiserar marsvinet istället ;)

Sen har vi Tomten, vår kära kastrat, som blev Guldpet på endast 3 utställningar, vilket är minimum. Skulle han klarat det om han var rädd och hade panik eller om vi utsatte honom för djurplågeri?

Neeeeeeee… han är en stor hane som är trygg och avslappnad. ''ko lugn'' brukar han få som kritik.

Jag undrar vartifrån ni får denna snevridna syn på utställning. Har ni varit på utställning och sett marsvin bli illa behandlade eller varit grymt rädda kan jag bara beklaga, men dra inte oss alla över en kant.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

[jjennyeklundd]
0

#63  Bra skrivet!!!

Toxics
1

62# Vänta va?, vaddå benämnde trimmning på ett speciellt vis?

Jag kan inte ens se vad du har redigerat eller tagit bort?

Kan det vara för att bråka med mig bara kanske -_-

imoon
0

#65 Det är väl självklart att du inte kan se vad jag redigerat bort?! Gör dig inte till ett offer, du skrev "Men jag tycker att *borttaget ord* trimmningen är vidrig och hemsk =)". Det är självfallet inte för att bråka med dig, herre Gud, skärp dig. Det här börjar bli riktigt pinsamt.

Toxics
1

Men jag skrev. ""Jag tycker att själva trimmningen är vidrig och hemskt. ""
Vad är det för fel på dom orden? Det var ju för att folk som läste skulle förstå att det var trimmningen och inte personerna jag ogillade :O

Och jag menade inte att DU bråkar med mig. Snarare att mitt huvud bråkar med mig eftersom jag inte såg vad det var som du hade tagit bort. Och jag menar väll inte se med ögonen. Utan att jag läste det om och om igen för att komma på vad det var jag skrev annorlunda som du hade kunnat redigera men jag kunde inte komma på vad det var.

Ja pinsamt för dig kanske. Sluta ta så illa upp. Herregud,.

imoon
2

#67 Nej, det gjorde du inte. Du skrev en svordom.
Suck.

_Charlie
1

Får jag lägga mig i? ;)

Det stod Jag tycker att jälva trimmningen…

Ett missat S kan lätt tas som att det ska stå en svordom där.

_Charlie
5

Annars kan jag berätta att när jag hörde talas om trimmning blev jag förskräckt, och det finns en tråd någonstans i arkivet där jag uttalat mina då mycket starka åsikter emot detta.

Åsikter jag idag skäms för.

För idag vet jag bättre. Jag har tagit reda på fakta och fått lära mig.

Det tycker jag alla bör göra innan de uttalar sig så plumpt över något de egentligen inte har en ordentlig inblick i.

imoon
2

#69 Oj, ja, då får jag be om ursäkt Toxics. Som Charlie beskriver såg jag en svordom.

Toxics
3

Yes, då missade jag ett S. Inte min mening. Men ursäkten godtas. Nu när jag läser det utan S , så ser jag absolut att det ser ut som en svordom.