Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3126 ggr
ChristyHjo
3

Min lilla sjuka Nelly

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Alla,

Jag är ny marsvinsägare och jag måste säga att jag är glatt överraskad, Vår Nelly är underbart fin!

Hon snackar och kvittrar och har sig. Vi tog hand om henne sedan hennes kompis dött. Avsikten är (var) att skaffa en ny kompis till henne men nu vet jag inte alls hur det blir för hon har blivit krasslig…

Hon äter och "pladdrar" som vanligt och äter som en liten häst men hon kliar sig och har fått kala tuffsiga fläckar på magen och länderna.

Var hos veterinären igår och hon sa att hon inte trodde att det var kvalster eller Ringorm eller svamp eller så… Hon tog dock en odling för säkerhets skull, men hon trodde snarare att det är cystor på äggstockarna vilket är väldigt vanligt på honor i fertil ålder.

Suck! Hoppas att Nelly bättrar på sig. Min son och jag är väldigt förtjusta i henne. Vi avvaktar lite, ger extra c-vitamin och schamponerar mot eventuell svamp allt på rekommendation av veterinären medan vi väntar på svaret på ringormsprovet. (Vad nu det skulle vara bra för om hon var ganska säker på vad som är felet…?)

Vi har bara haft henne i två månader men det skulle vara en stor sorg om hon inte skulle klara sig.

Ha en forsatt härlig dag!

Mvh,

Christy

Ps. Måste bilägga en bild på vårt odjur!  =)

amanduss
2

Åh va fin! 
Hoppas det löser sig!

Håll oss gänra uppdaterade!

får hoppas på att det är Ringorm (inte roligt d heller, men bättre än det andra..)

Håller alla tummar och tassar !

Du är otroligt saknad! <3

saksaken
0

Riktigt vacker liten gris! Även här håller vi tassar och tummar och hoppas det går att bota :)

isblixt
0

Min hona levde med äggstockscystor i nästan 4 år. Hon mådde super och stördes inte det minsta av dom. Hon var dock lite kaxig mot sin burkompis emellanåt pga hormonerna som körde runt.. Vilken sötnos vi fått tag i, lycka till med henne :)

ChristyHjo
0

Tack för era rara svar! Skrattande

Idag har jag inköpt papperspellets och ska göra rent Nellys bur och testa med det istället för spånet. Fick veta av en bekant att vissa marsvin reagerar på spån så man kan ju testa även om det verkar långsökt. Fast å andra sidan tycker jag att Nelly ofta verkar irriterad av spånet. Liksom fräser för att det fastnar i morrhåren och så….

Nåja, vi hoppas på det bästa så klart!

Återkommer när jag vet mer…

idipidi
1

Vad var det för veterinär som ni var hos? De flesta veterinärer har tyvärr inte mycket kunskap om marsvin.
Ringorm kliar ofta inte och syns som avgränsade fläckar som är torra.

Cystor och hormonella håravfall är vanligt hos honor, men det kliar inte och huden är alldeles slät och fin. Dessutom tycker jag att hon är för ung för det, du skrev ungefär ett år någonstans? Jag har tyvärr stor erfarenhet av honor med cystor och hormonproblem, men har aldrig haft en hona där det kommit så tidigt som under ett års ålder. Det kan säkert hända men måste vara mycket ovanligt.

Sellnick är inte alls osannolikt om hon kliar sig. För att se det krävs skrapprov och tyvärr syns det inte alltid på skrapprov heller då kvalstren sitter nere i huden. Man brukar ofta behandla för säkerhets skull i dessa fall.

Du har ingen bild på hur det ser ut?

ChristyHjo
0

#5 Tack för ditt inlägg. Jag ska se om jag kan få till en bild till kvällen.

Var hos en lokal veterinärklinik och fick träffa en tjej som är inriktad på bla smådjur. Hon verkade rätt bra, men vad vet jag… Ny marsvinsägare som jag är…

Om äggstocksproblematiken var det någon som sa att det kan vara så att masvinet som har problem inuti kan klia utanpå för att det är det de kommer åt, om du förstår vad jag menar, men även nu säger jag: Vad vet jag… =)

Vad behandlar man Sellnic med? och måste man då sanera allt samtidigt?

idipidi
3

Smådjur innebär hund och katt i veterinär-världen. Marsvin räknas som "exotic". Såna veterinärer är ovanliga… Dock kan man förstås ha tur och träffa på en smådjursveterinärer som har eget intresse av t.ex. gnagare och därför läst in sig på egen hand. Men det kan vara bra att ha i bakhuvudet, att få veterinärer kan mer än det mest grundläggande när det kommer till marsvin.

Jag har aldrig varit med om att honor med äggstocksproblematik kliar sig mer än vanligt. Om de inte samtidigt åkt på något annat hudproblem förstås. De blir mer mottagliga om de redan har ett annat problem att dras med. Och har som sagt aldrig hört om en så ung hona som drabbas. Om ni alltså är säkra på henens ålder.

Sellnick (som vet. kan kalla för marsvinsskabb), kvalster och annan Ohyra (d.v.s. ej ringorm/annan svamp) behandlas i första hand med stronghold, ett preparat som droppas i nacken. Det är receptbelagt. Tidigare gav man injektioner med något som heter ivomec men stronghold anses vara säkrare och bättre. Vet dock att många veterinärer fortfarande kör med ivomec.

Saneringen brukar inte vara några problem. Man tvättar bara ur buren och tvättar de saker som marsvinet varit i uppenbar kontakt med som kammar, hus m.m. Parasiterna överlever inte länge utanför marsvinet och dessutom skyddar behandlingen mot nya angrepp en liten tid.

ChristyHjo
0

#7 Tack snälla för info!

Kan man behandla med Stronghold "för säkerhets skull"? I så fall ska jag ringa veterinären och be dem skriva ut det åt oss.

Ska sätta in en bild i kväll så kanske du/någon vill kika på det?

Återkommer…

isblixt
0

#6 Det kan mycket väl vara så att cystorna kliar på henne. I slutet när cystorna blev större på min hona så kliade hon sig en del och verkade störd på den stora päronformade kroppen. Veterinären jag var hos, som är utbildad inom exotiska djur, sa samma sak… att cystorna kan spänna under huden när de blir större och därför klia och vara irriterande. Detta varade bara i några dagar sen gick cystorna ner av sig själv och mer problem än så har hon aldrig haft..

ChristyHjo
0

Tack för alla inlägg. Alla tips och råd är alltid välkomna! Speciellt som jag är ny på området.

Ringde till veterinären idag och talade med en av tjejerna som var där i tisdags när vi var där med Nelly. Hon hade själv frågat den veterinär som jag var hos varför hon inte hade satt in Stronghold för säkerhets skull men "min" veterinär hade svarat att hon inte alls trodde att det var det som var problemet.

Kan tillägga att tjejen jag pratade med sa att de annars så gott som alltid sätter in Stronghold för säkerhets skull. Nu sa hon att "min" veterinär skulle ringa mig ikväll och tala om hur hon tänkte när hon INTE satte in behandligen. Nyfiken på vad hon kan ha för skäl.

Skrev i tidigare inlägg att de specialliserat sig på smådjur (Men även en hästvet.) och det har de, men jag måste säga att efter att ha pratat med den här tjejen idag så verkar de veta en del om marsvin också… Vi får se…

Fortsättning följer… för dem som är intresserade =)

idipidi
0

#9 Det tror jag med, det låter logiskt. Även om ingen av mina honor ens i rätt bedrövligt har kliat sig. Inte ens när de varit i rätt bedrövligt skick.
Det jag menar är att i TS står inget om att honan är i sent skede, har  stora cystor, är päronformad etc.

Apropå det… Kände veterinären några cystor? Andra tecken på hormonproblem är avlagringar kring juvren, som skorv kan man säga. Är det något som hon har?

Man kan behandla utan att veta helt säkert att det är sellnick. Ofta är det så som det går till, det är sällan som det görs skrapprov även om vissa göra det. Behandligen är inte farlig eller så. Men självklart ska man ändå inte behandla i onödan om det inte finns stark anledning att misstänka sellnick eller annan Ohyra. Det är det i så fall veterinären som avgör.

ChristyHjo
0

I am impressed!

Klockan halv tio ringde veterinären. Hon hade haft fullt upp men tyckte att hon ville ge mig en förklaring till varför hon inte satte in behandlingen för sellnick genast. Hon menade på att Nelly mådde så bra och att jag verkade vara så mån om henne att hon ville avvakta med Sellnickbehandlingen till ringormssvaret kom p g a att jag har en liten son som är väldigt gosig med Nelly och en sellnickbehandling innebär ju tydligen att då kan man inte gosa. Hon menade på att om Nelly skulle visa tecken på att bli dålig skulle jag genast upptäcka det och höra av mig. (Vilket är helt självklart för mig men tydligen inte för alla sa hon…)

Hon är väl insatt i marsvinssjukdomar och annat verkar det som. Hon har själv haft marsvin i många år och det tillsammans med att hon är veterinär tycker jag känns hyfsat betryggande.

Nu är det dags att krypa till kojs snart. Sov gott!

idipidi
0

Det låter som att du haft tur med veterinär. Jättebra!

ponytails
0

Jag tycker det var en märklig förklaring. Stronghold tas upp genom huden på 2 timmar. Sedan kan man klappa marsvinet på det stället droppen applicerades i nacken. Om veterinären tänkte på ditt barn i första hand och har Ringorm som misstanke eftersom hon tog prov borde hon snarare tänkt på att rekommendera er att inte gosa tills provsvar är klart. Ringorm smittar lätt barn. Jag instämmer med #5 att Ringorm sällan ger klåda. Kliar sig gör marsvin däremot när de har sellnic. Det ser ut som hon är ett strävhår på bilden. De har lätt att få torr hud och kan klia sig så de får kala fläckar. Då ser huden ok ut, bara mjällig. Vid sellnic blir huden mkt röd och senar förtjockad. Strävhårs torra kliande hud blir bra med fungoral el liknade schampo. Lycka till och hoppas Ringorm är negativt!

ChristyHjo
0

Hej,

Hoppas så klart också att ringormen är negativ. Som du säger är det ju lite märkligt att skicka in ett prov på det men inte råda oss att inte hålla oss ifrån Nelly…
Magen och länderna är ju inte ett dugg röda, bara luggade liksom och jag ser ju att hon kliar siig.

Såg nu igår att hon har fått en liten kal fläck uppe på huvudet också… :(

Äsch, jag vet varken ut eller in… Hon ska få ett bad i alla fall, sedan får vi se. Någon sa att man kan smörja in dem med lite babyolja om de är torra i huden?

#14 Nelly är en blandras (tror jag, hennes förre ägare visste inte säkert…). Hon är en bland mellan Teddy och något annat för bakdelen är mer långhårig och silkeslen medan ryggen och huvudet är borstigare. Hon är helt enkelt ljuvlig!!!

Alla tips, råd och idéer, glada tillrop och uppmuntran är välkommet. Vi vill ju att vår Nelly ska bli bra!

Creation
0

Du skulle inte kunna fota de kala fläckarna du talar om? Ibland går det att avgöra vad det skulle kunna vara bara med några bilder. :-)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

ChristyHjo
0

Återkommer med bilder… =)

ChristyHjo
0

Här kommer lite bilder…

#1 är Nellys gulliga mage, men den är lite korttoffsig och det ska den ju tydligen inte. Men hon är inte röd eller så…

ChristyHjo
0

#2 Nellys sida
Den andra har pälsen börjat växa på igen… Obestämd

och hon kliar sig inte alls lika mycket längre

ChristyHjo
0

#3 Nellys lilla kala fläck på huvudet.
Hon är lite ruggad i pälsen liksom och lite kal, men inte heller här är hon röd eller sårig vad jag kan se.

Så, har ni några förslag på vad det kan vara?

Idag var hon på väldigt trevligt humör och satt i buren och tjoade när jag satt framför tvn. Har kelat lite med henne nu ikväll och hon mår bra.

Dessutom har hon blivit ett vitkålsmonster..
Förut knaprade hon lite i en hörna och lät det vara. Nu vräker hon i sig! Neeej, jag ger henne inte för mycket…
Flört

ChristyHjo
0

Såg nu att hon ju faktiskt är lite rosig runt spenarna… Är det normalt?

_Charlie
0

Jag tror att Nelly har sellnic. Har du pratat med en veterinär?

_Charlie
0

Sellnic hos min tös

_Charlie
0

Kraftig sellnicmage hos en annan bebis

ChristyHjo
0

Ja, jag har varit hos en veterinär. Hon har tagit odling för Ringorm och ville tydligen ha svar på det innan hon satte in behandling på sellnic.

Talade med henne i telefon efteråt och frågade om man inte sätter in behandling med stronghold "uti fall att" och då sa hon som jag skrev i #12.

Nu går jag här och funderar på om vi inte skulle ta och göra den där behandlingen i alla fall…

_Charlie
0

#25 Just det ja, glömde att jag visst hade läst om det. ;)

Ett ringormsprov kan ta flera veckor innan man får svar på, tycker det var konstigt att hon inte satte in stronghold på en gång. Ju längre ett marsvin går med sellnic ju allvarligare blir det, och till slut är det dödligt.

Om nu Nelly har sellnic verkar det inte så kritiskt långt gånget, men jag väntade för länge innan jag sökte hjälp och fick behandlat stronghold på min Charlie, han utvecklade epilepsiliknande anfall som han till slut hade 20-30 gånger om dagen, och fick kronisk vidrig svamp, och avled till slut. Allt efter sin obehandlade sellnic.

Vill inte skrämmas, men sellnic är väldigt farligt obehandlat. Behandlingen är skonsam och snabb och billig, så jag tycker det är konstigt att hon inte satte in det med tanke på att hon faktiskt ser ut att ha sellnic.

ChristyHjo
0

Hej Charlie,
som inte heter Charlie… =)

Tack för dina informativa inlägg. Dina bilder ser ju precis ut som min Nelly! Jag ska genast ta kontakt med veterinären igen och be om Stronghold.
Jag tycker så här i efterhand också att det är lite konstigt. Hennes kollega sa ju till och med i telefon att hon inte riktigt förstod varför inte "min" vet satte in behandlingen med en gång.

Blir lite på krigsstigen känner jag… =)

Återkommer när jag vet lite mer.

Ps. Är mina fina påsar på väg?  Flört

ChristyHjo
0

Just hemkommen från apoteket med en kur Stronghold till min Nelly. Jag ska ge henne den första kuren ikväll.

Står på förpackningen att hon ska ha en dos och sedan "vid behov upprepas behandlingen efter 28 dagar".

Någon som känner igen den varianten av behandling?

Nåja, glad att hon fått behandlingen nu, så får vi hoppas på att hon blir bättre.

Skrattande

_Charlie
0

#28 Vad skönt! Hoppas att det hjälper. Är det sellnic hon har lär du se resultat inom en vecka. Vid behov efter 28 dagar har jag aldrig hört talas om, ge henne en dos till om 2 veckor och en sista 2 veckor efter det.

Sellnic äggen kläcks efter 14 dagar, därför ska behandlingen upprepas efter 14 dagar för att ta de som inte dog av första behandlingen, och sen en sista gång för att säkerställa att allt är dött.

ChristyHjo
0

Tack Charlie, men varför står det på förpackningen att man ska upprepa det efter fyra veckor?

_Charlie
0

#30 Står det så på förpackningen gäller det antagligen för hur man behandlar katt mot Ohyra. :)

ChristyHjo
0

Mmm, jag litar på din ordination mer än veterinärens numer… Flört

Så hon ska ha en "pipett" nu och sedan en om 14 dagar och sedan en till?

Det är 0,25 ml i varje…

amanduss
0

#32 aa exakt, du har nt fattat fel ! Lycka till med behandlingen ! :)

Du är otroligt saknad! <3

ChristyHjo
0

Den påklistrade lappen med veterinärens ordination säger också EN pipett. "Behandlingen upprepas efter 28 dagar vid behov."

Men jag gör som ni säger. Första dosen fick hon igår. Nu bara håller vi alla tassar och tummar…