Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 1716 ggr
Ellenfyrkant
0

Korsningsschema svart+vit?

Ska pyssla ihop ett korsningsschema där hanen är homozygot svart. Honan är vit.

Jag är ganska duktig på genetik men inte marsvinsfärger. Har fått en färgbeteckningslista men förstår inte vilka bokstäver jag ska anvnda mig utav. Detta måste bli klart idag så vore jättesnällt med lite kunnig hjälp!

Eftersom det bara står att honan är vit utgår jag ifrån att vit är reccesiv hos marsvin så att jag vet att hon är homozygot, annars borde jag fått någon uppgift om det. Gör jag fel i det?

Av beteckningslistan kan jag utläsa detta:

a = enfärgat svart
B = svart pigment
C = krävs för hår med full pigmentering
S = krävs för en heltäckande färg
s = vitfläckighet
E = full utbredning av färg

Men vilka är det jag ska använda på en homozygot svart och en vit ??

Mvh Ellenfyrkant

Cavia
0

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

idipidi
0

Är det en skoluppgift? Har du i så fall fått listan med genbeteckningar fårn skolan? Alla liknande uppgifter jag sett i bruk på bl.a. gymnasiet har nämligen inte varit korrekta utan använt påhittade, mycket förenklade gener. Vore kul om någon insett misstaget och försökt konstuera en korrekt uppgift.

Som svar på din fråga: Det är inte så himla enkelt. Vit rödögd och vit mörkögd har olika genotyp. Dessutom kan vit rödögd ha flera olika genotyper men ändå se likadana ut. Men den största frågan är var den vita bär på för anlag.

Homozygot svart: aa BB CC EE PP

Mörkögd vit: -- -- cr- ee PP

Rödögd vit: -- -- chch ee -- eller -- -- cr- ee pp

Strecken står alltså för att det inte syns vilka anlag de bär på, de kan ha vilket som. Vissa av dessa anlag kan bli synliga om man parar med svart.