Ska vara marsvinsvakt
Nästa lördag så ska jag vara marvinsvakt åt två marsvinshanar i 1,5 vecka. Jag har aldrig haft marsvin förut, bara en väldigt många hamstrar.
Jag har googlat lite fakta om marsvin, men för att vara på den säkra sidan så vill jag ställa lite frågor här innan. Jag vet att de ska ha fri tillgång till hö, pellets och så skulle de ha c-vitamin läste jag. Hur ska man ge c-vitamin bäst? Är det okej att ge citrusfrukter till marsvin eller är det för surt?
Hur ofta ska man ge frukt och grönsaker? Vad för frukt och grönsaker kan man ge?
Hur ofta brukar ni ta ut era marsvin? Vad brukar ni göra med era marsvin?
Är det något jag bör tänka extra på? Är det något som marsvin inte tål att äta?
Tack på förhand :)
Mvh Alicia.
hur gamla är de? är de vuxna så behöver de inte fri tillgång till pellets vad jag förstått då de lätt blir feta då. c-vitamin får de ifrån frukter/grönsaker som är rika på det. humlans marsvin hade råd om mat som var rikt på c -vit.
frukt o grönsaker ger man som extra sak till höet. vad var det, 80% hö och resten frukt och grönsaker varje dag. du kan ge en massa, morötter, paprika, gurka, sallad, majskolvar, broccoli, tomat, apelsin, mandarin mm. nu på sommaren finns det så mycket ifrån naturen man kan ge, som gräs och maskrosor. var försiktig med klöver, vänj dem långsamt vid det.
det är rekomenderat(om man har möjlighet) att ta ut marsvinen på golvet gärna en gång om dagen då de lätt kan få tråkigt att sitta i sin bur hela dagarna. vi brukar gosa med våra grisar när vi kollar på film eller spelar tv spel. och så får de springa på golvet ett tag. om vädret är varmt och soligt kan du låta dem vara ute i tex. burgallret, men se upp för marsvin får lätt solsting(eller vad det heter) så se till att de har skugga i burgallret.
vad du kan tänka på är att tomat, mandarin/apelsin o lite annat, kan ge munsvamp(tror jag det var) tack vare att det är så, surt? något sådant.
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Nej inte citrusfrukt :P
Men ge vitkål, paprika, blomkål och broccoli (inte allt på samma gång såklart), det innehåller mycket c-vitaminer.
Sedan tycker jag att ägarna till marsvinen ska skriva en lista vad dem är vana vid. Och skötselråd.
Jag tar ut mina minst 2 gånger/dag, i hage eller kelar med dem.
Borstar den långhåriga. Sedan har dem tunnel mm i hagen att busa i:P
Advokado är t.ex giftigt, och annan människoföda utom de flesta grönsaker och frukter då:P
Kolla på humlansmarsvin.se, kanonbra sida! :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
http://marsvin.ifokus.se/articles/4d716767b9cb46223907898c-handla-ratt-till-marsvinen <-- en artikel här på mif som har underbart mkt fakta och bra tips på grönsaker :)
Jag antar nu att du inte har spenderat så där jätte mycket tid med dom innan och då kan det hjälpa om du sitter med vid buren, pratar med dom och matar dom med till exempelt gurka. Så att dom ska vänja sig vid din lukt och kompla den till bra saker. Försök locka dom att äta ur handen på dig. :)
Se gärna till så att dom får ordentligt med motion, alltså att du tar ut dom så att dom kan springa av sig lite. Det kan vara så att dom sitter mest stilla i början då mycket är nytt men det hänger lite på personligeheten ochså :)
som tidigare tipsat så kolla humlansmarsvin.se om du inte redan har läst där för det finns massor med bra information!!
#1 Jag tror att de är vuxna
Jag har aldrig träffat dessa marsvin innan, är faktiskt väldigt oerfaren när det gäller marsvin. Men har haft ett tio-tal guldhamstrar i mitt liv, och de verkar skötas lite likadant. För hamstrar bör inte äta citrusfrukter, stenfrukter, lök och kryddad mat vilket marsvin heller inte bör äta, och så är väl marsvin vegetarianer? För det är inte hamstrar.
Har en gallerhage till mina hamstrar som jag kan ta ut i gräset i skuggan någon dag, är det för kallt om det är 15 grader ungefär?
Hur mycket grönsaker/frukt bör man ge per dag? T.ex hur många cm gurka kan man ge, eller morot. Pasta, ris, potatis och sånt, kan man ge det om det inte är kokat med buljong och salt? 
Tack föresten för alla svar, jag ska läsa lite på Humlans hemsida.
Mvh Alicia.
#4 Skrev ju det: ingen människomat mer än vissa grönsaker ;) Så ingen pasta, ris mm
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Som sagts tidigare, så är det väl lättaste att ägarna till marsvinen skriver en lista på vad marsvinen brukar få? Då ska du inte behöva fundera så mycket på vad du ska ge dem?! :)
Okej, ska be dem göra det
. Tycker att det ska bli jättekul att få vara marsvinsvakt, det verkar vara väldigt sociala och pratglada djur.
Mvh Alicia.
Det kommer säkert gå jätte bra!
Att du söker hjälp och vill lära dig är super, inte alla skulle göra det när dom "bara" ska vara vakt.. härligt att se.
Passa dig bara, marsvin har en förmåga att charma människor riktigt ordentligt 
Ja de är dom verkligen,så vem vet du kanske kommer skaffa dig egna sen ;)
Hehehe, jag tror inte det blir svårt för marsvinen att få mig att älska dem direkt
. De marsvin som jag träffat på har varit väldigt goa, men jag har inte fått tillåtelse att köpa egna marsvin för min mamma. Jag är också lite rädd att bli allergisk då jag hört att marsvin är allergiframkallande, och så bör ju buren stå i närheten av människor, men vi har 2 hundar och katter med jaktinstinkt så jag skulle behöva ha buren i mitt rum, och jag stör mig enkelt på ljud så jag skulle få rätt dålig sömn då. Men får se nu när jag bara ska vara vakt i 1,5 vecka, det kanske får hela min familj och jag att bli så förälskade i marsvin att de små problemen inte spelar någon roll
. Min mamma tycker att det är lite obehagligt att hålla i mina hamstrar, särsilt dvärgarna för att de är små. Jag tror faktiskt att hon kommer gilla marsvinen, så om jag har tur kanske jag får köpa mig ett par egna marsvin sen
.
Mvh Alicia.