Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1615 ggr
PaulineH
0

Tips på inredning i bur?

Har nyligen skaffat marsvin efter 10 år uppehåll, och funderar nu lite på vad man borde göra med deras bur.

Det är två grabbar som bor i en 100x80 cm bur. Det de har nu är vattenskål, matskål, hur och en hög med hö. De verkar gilla att burra ner sig i höet, så jag ger rätt ordentligt med det.

När de vuxit till sig lite kommer de även få prommenera fritt lite i lägenheten och sträcka på benen, men just nu är de lite för små för det.

Men vad kan rekommenderas att ha mer till grabbarna? Någon typ av stimulansgrej/leksak? Ett till hus?

Vad har ni andra i era burar?

För- och nackdelar med vattenflaska vs vattenskål? Själv tycker jag nästan att det är lättare att hålla reda på en skål, men finns det någon fördel med vattenflaska som man bör tänka på?

Fridaaaa
0

Marsvin ska ju ha ett varsit gömställe, lag på det :)
Mina får roliga saker i hagen istället, det uppskattar dem mer.
Då har dem tunnel, hus och lite kattleksaker ibland, eller toarulle med godsaker i.

I buren har dem: Varsit gömställe. Skinnysarna har myspåse eller filt. Sedan har dem en varit puff i burarna, plus matskål. Har vattenflaska till mina, håller sig bättre frächt tycker jag. Rengör flaskorna ca en gång/vecka, eller varannan vecka, även pipen då med tops :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

PaulineH
0

1# Ah, tack!

Jag tyckte att det kändes rätt bra med ett hus till (håller i skrivandets stund på att göra ett av plastlåda och en massa plychtyg :P ), men visst faktiskt inte att det var lag på det. Tackar för upplysningen dock! Det fanns inte jättemånga riktlinjer och lagar där för 10 år sen, så jag kan väl ärligt säga att jag heller inte riktigt hängt med och hållt mig uppdaterad. Inte heller fanns jättemycket fakta att tillgå på nätet.

Alla tips är ju därför jätteuppskattade!

Fridaaaa
0

#2 Går du in på jordbruksverkets sida, så står det där ^^, Behöver inte vara just hus, kan vara en liten bro, myspåse, eller annat :)

Jag har katt-tunnel ifrån Ö&B till mina i hagen, ganska korta, för 49 kr (kostar dem här i alla fall), mina älskar det:P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cola&Bacardi
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sånahär förvarings korgar (KUSINER) från IKEA kan man använda som utmärkta tunnlar :)

Väldigt uppskattat här hemma iaf ;)

Mvh Linnea 

PaulineH
0

Jag tackar er båda för tips! Herrarna uppskattade tydligen inte alls mitt försök till att göra ett plysh-hus, så sökandet går vidare efter inredning som grabbarna gillar. Just nu är det bara den uppochnedvända plastkrukan som duger:P

[Maijah]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Myssaker är super.. marsvinen fullkomligt älskar dessa. Mysrullar, myspåsar och myspuffar har mina svin alltid något av i buren. På bilden ser du dessa, varav myspuffarna och myspåsarna kmr från _Charlie härinne som säljer jättefina myssaker! Finns en tråd härinne just nu, Rea på Mys tror jag, där hon länkar till sin hemsida. Ett litet tips bara :)

Annars används det plastlådor från Ikea som det klipps öppningar i som hus här hemma, samt gnagarbroar, äppelkvistar och sånna tunnlar som #4 visar! Och massvis med hö såklart.. det är ju också inredning :)

Att ha hus med flera öppnigar och att placera inredning på ett sätt som gör det möjligt för marsvinen att ta sig fram olika vägar genom buren skapar en mer spännande miljö för dem.. värt att tänka på. Ist för att bara slänga ner ett hus i hörnet av buren och med en liten höklump intill.