Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 804 ggr
Kajzza
0

Stödmata ungar

Någon av er har skrivit jättebra på en sida om att stödmata ungar. Nu hittar jag inte sidan…vet ni vilken jag menar?

Blev väckt imorse av oroliga barn som upptäckt att minsta ungen satt uppburrad ensam i ett hörn av buren.

Jag tog upp den, vägde och värmde upp den mellan mina "element". Piggnade till bra men inte helt. Den slickade glatt i sig ungefär en ml fortimel från en spruta. behövde aldrig ha sprutan i munnen på den utan den slickade droppen som hängde utanför.

Så tog vi upp alla de andra 4 ungarna och maken passade dem. jag tog Tilda och den lille. Visade vägen till tuttarna och den försökte ta tag men Tilda sparkade. En massa gurka till Tilda, en droppe fortimel på spenen och så var den plötsligt intressant. En lång stund fick den lille ligga där och sutta. Mums.

Nyss började hanhon se lite slö ut igen så vi tog en ny runda med fortimeldroppar.

Maken är på stan och ska köpa Critical Care.

En sak som jag undrar över…en av de andra ungarna suttar på den lilles öron. När den är trött kan den inte freda sig utan blir nedtryckt och suttad på….men nu när den är nymatad säger den ifrån. 
Är det normalt att de suttar på varandras öron så att de blir blöta och ihopklibbade??? Verkar ju konstigt…

Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle  och knäppgök!

IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us

[SallysPigge]
0

Du kanske ska stödmata den och hålla den från dom andra tills den blir starkare, dom känner nog att den är svag.

Aneema
0

Är det den här du tänker på? Står långt ner i artikeln om stödmatning. Grattis till ungarna och lycka till med lillskrutten.

http://marsvin.ifokus.se/articles/4d715d30b9cb46221d06cd3f-avel?4d7123f7b9cb462141044e3d-1

idipidi
0

Den lille ska inte få Critical Care. Det är däremot jättebra för vuxna marsvin som behöver tvångsmatas. Det är en ersättning med massor av fibrer för att hålla igång vuxna marsvinsmagar.

De är många ungar i kullen och det är då vanligt att någon av dem inte klarar konkurrensen lika bra som de andra.

Tycker att ni gör helt rätt i att ta upp mamman så att ungen får snutta själv. Om du har tid och ork och fortsätter att göra det så kan de räcka för att ungen ska piggna på sig tillräckligt för att kunna konkurrera. Jag har gjort det själv ett antal gånger med bra resultat.
Om det inte är tillräckligt så är det stödmatning med fortimel några gånger om dagen som gäller. Det brukar ofta funka bra och räcka, om någon unge halkat efter men är fullt frisk i övrigt. Ibland kan de bara behöva "pushas öve en viss gräns" och sen klarar de av att dia helt själva. Ibland slutar de dock helt att försöka dia och kräver fortsatt handmatning. Det är besvärligare, kräver mycket mer tid och de ungarna brukar växa långsammare. Därför är det förstås att föredra att försöka få den att se mamman som bästa källan till mat, inte sprutan.

Lycka till!

Kajzza
0

Den lille slickar själv i sig från sked nu. Känns tryggare, det går långsammare men risken för kvävning minskar ju. Han är pigg och go nu men är fortfarande den som sitter längst ifrån mamman när de vilar. Dock sköter mamma Tilda om honom lika mycket som de andra ser det ut som. Tvättar och domderar.

Innan kom han på en ny lek…sitta ovanpå mamma/barnhögen och nafsa mamma i örat…hon blev riktigt irriterad haha. Det tyder ju på en viss styrka från hans sida att han orkar leka så nu. Till skillnad från imorse när han var helt slapp och uppburrad.

Hur mycket behöver han få i sig???

Nu säger vi han…men vi är inte säkra haha. Känns konstigt att säga den hela tiden.

Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle  och knäppgök!

IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us