Dominant marsvinshane .. :/
Hejj
Har två marsvinshanar som är 1 år resp 7 månader.
Nu har den lilla Robert börjat jaga Bertil och till och med biter honom ibland, stackars Bertil försöker springa iväg och gömma sig och är jätterädd för Robert ..
Från början gick dom toppen ihop i ungefär 5 månader, men inte längre..
Vet inte vad jag ska göra - är det bäst att lämna tillbaka Robert till uppfödarn ? Båda är ju så underbara och det är klart att jag vill ha kvar båda, men såhär kan det inte fortsätta.. Okej att dom smågnabbas men sen när Bertil började få bitsår på sig så känns det verkligen inte okej längre!
Kan någon ge mig tips?
Du är otroligt saknad! <3
Jag vet inte. Hade också en väldigt dominant hane som vi köpte ett nytt marsvin till några år efter att hans burkompis dött. Dessa två bråkade i dag och natt, tillslut blev det så illa att han blev biten av sin kompis i ögat och jag var tvungen att låta honom somna in.
#1 okey, tack iallafall
tråkigt med dina marsvin :/
Hur stor bur har dom?
Tänkte ifall han känner sig "trängd" när en annan hane kommer in på hans revir.
En 100 bur är det, ska dock snart uppgradera till minst en 150 bur , kan det bli bättre då tror du? Eller ska man bygga en hylla kanske..
tack för svar!
Ja sitter dom i en 100 bur så kan det vara aningen trångt för 2 grabbar. Mina sitter på en aningen större bur och det funkar i regel bra. Då har jag en vuxen och en större unge i min bur vilket tycks funka lättare n 2 jämngamla.
Ok, dom är likadana när de springer på golvet oxå.. :/
Men tack så mycket för tipset om större bur, får åka å köpa d :) Hade oxå 2 jämngamla innan, men gick inte
Ett enkelt sätt att "utöka" buren lite, är att lägga in plankor så dom får nivåer. Eller sätta ihop en till mindre bur med den befintliga.
Hade 2 surkärringar som jag försökte sätta ihop, men dom bara bråkade och det vcar inte tomma hot utan Lola verkligen attackerade Stackars My. Vilket resulterade i ett par marsvinständer i mattes fingrar (AJ!).
Sen, efter några månader så funkade det helt plötsigt, bara så där från tomma luften. SÅ jag vet hur jobbigt det kan vara.
Annars kanske du har möjlighet att ha 2 burar intillvarandra så dom kan prata och så i var sin bur?
Så hade jag det med en hona och en hane innan resten av gänget kom hit :)
Oj ! Jo får testa det och se lite, hålla utkik efter en till bur oxå… Har plats så d borde inte va några problem :) får se hur det funkar bäst för dom då .. Har vart med om många bett från mina pojkar (både rädsla och "tufft" beteende)
såg idag att min lilla Robert har fått ett bitsår i nacken.. kan ju va för att Bertil blev sur och inte tålde mer ifrån Robert, bara jag inte hittar några mer sår på mina grisar så är jag glad!
Bertil kanske "fostrade" honom lite..
#10 Det kan vara svårt när båda killarna är i den där hormonstinna "slyngelåldern". Upp till ett och ett halvt år kan de vara riktigt pestiga så det är ofta lättare att sätta ihop en bebiskille med en som är minst två år äldre.
Det är kanske bäst att lämna tillbaka den ena och testa att para ihop med en äldre kille (fast har de väl börjat bråka med någon så är det lätt att de fortsätter med nästa) eller kastrera den ena (eller båda!) och skaffa fru/fruar?
Jag har nyss varit jourhem åt en sjumånaders kille som suttit ensam sedan han var bebis. Vi gjorde ett försök att omplacera honom med en annan kille men han var så hormonstyrd att det inte gick vägen.
Nu är han kastrerad och av någon konstig anledning så slank han ner i buren hos mina egna tjejer istället för att fortsatt leta hem. Det är livsfarligt att ha omplaceringsgrisar hemma! 
(Spike som omplacerade sig själv i mitten)