Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 3591 ggr
mandyosv
4

Marsvin från Imazo

Jag undrar vad ni anser om Marsvin från imazo.

Ej skötsel där utan vad ni tycker om marsvinen från imazo

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

godisgrisen
7

Jag tror inte jag förstår din fråga.

Imazo är stort de tar marsvin från många olika "uppfödare" och föder upp en hel delsjälva. Det är ett ganska ljusskyggt företag så det är inte lätt att veta var deras djur kommer ifrån. Alla är troligen inte ens uppfödda i Sverige utan kan komma från Tjeckien eller Polen. Antar att kraven på djurhållningen inte är speciellt hög där.

Det går inte att säga Imazos marsvin helt enkelt för de kommer från så olika ställen.

Om jag får säga vad jag tycker så bör man helt bojkotta djuraffärer som säljer djur från Imazo och andra stora massproducerande "uppfödare". Väldigt mycket Ohyra och ovälkomna dräktigheter finns bland de djuren och säkert även inavel i vissa fall. Personligen tror jag inte att djurhållningen kan vara bra i stordrift många individer kan komma ikläm om de inte är lönsamma. Dessutom är dessa ungar inte hanterade av människor speciellt mycket och är livrädda då de hamnar i butikerna. Det är stor risk att de nya ägarna (ofta barn) ledsnar på sina marsvin om de är skygga. Denna stordrift ökar därför antalet bortglömda dumpade djur.

Därför anser jag att man ska köpa omplaceringsdjur eller marsvin från uppfödare och helt strunta i att köpa djur från djuraffärer.

mandyosv
1

Okej tack för ditt svar!!

Jag har möjlighet att köpa från Imazo till inköpspris. Alltså inte priser från djuraffären. men tror nog att jag struntar i det då! Kan inte tänka mig att köpa hamster därifrån, men har hört att marsvinen har det bra där…

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:

godisgrisen
8

Kan du inte tänka dig att köpa hamster där så borde du inte kunna tänka dig att köpa marsvin där ifrån heller det är nog samma lika skulle jag tro.

Fridaaaa
1

Imazo har hört både bra och dåligt om dem, så man får helt enkelt bilda sin egna uppfattning.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

thildatessie
0

har haft två marsvin från imazo. Den ena blev sjuk och fick avlivas. Den andra är fortfarande pigg och glad!

idipidi
11

Det handlar som vanligt inte om marsvinens kvalitet utan om vad man stödjer för verksamhet…

Kajzza
0

Jag har ingen erfarenhet av imazoo men har ändå lite tankar ang djuraffärsdjur.

Av erfarenhet vet jag att det finns ett litet antal (fast de är få nu med så stora djuraffärskedjor) små zoobutiker som vårdar sina djur väl. Skulle det inte finnas någon möjlighet att "varudeklarera" djuren. Vi har lagar om att ursprungsmärka sk köttdjur, kanske skulle vi ursprungsmärka husdjur till salu med.

Köper man från uppfödare får man ju stamtavla och vet vad man köper men jag tror inte att det är möjligt att helt komma ifrån att folk i allmänhet vill köpa djur i butik. Har handlarna skyldighet att redovisa ursprung och uppfödning för de djur de säljer skulle kanske de seriösa handlarna ha en chans.

Har jobbat extra i en liten zoobutik och där månade de väldigt om sina djur. Rent och fint, bra mat, mycket kel och lugn och ro i eget utrymme. Bra info till ev köpare, de djuren hade det bättre än många familjedjur har det.

Ursprungsmärkning för husdjur…är det helt tokigt?

Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle  och knäppgök!

IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us

idipidi
4

#7 Det är absolut en jättebra idé. Sen kan förstås informationen ändå vara svår att tolka. Någon som kallar sig "seriös uppfödare" kan ha 800 marsvin, hålla absoluta minimikrav vad gäller skötsel och burar och aldrig hantera djuren. Men det vore definitivt en förbättring. I nuläget vägrar många djuraffärer berätta var djuren kommer ifrån och andra vill inte säga mer än att de kommer från en "bra uppfödare".

Framför allt skulle det bli intressant med dessa djur med okänt ursprung, som ryktas komma bl.a. från Tjeckien.

Vill bara påpeka också som svar på resten av ditt inlägg att jag inte tycker att det största problemet är djuraffärerna. Djuraffärerna har i allmänhet blivit mycket, mycket bättre och många är riktigt bra. Även om det fortfarande finns usla affärer förstås.

Det största problemet tycker jag är hur djuren har haft det innan de kommer till djuraffären och framför allt och under vilka förhållanden deras mammor bor och producerar ungar. Inte hur de bor under den korta tiden i butiken, även om de förstås ska ha det bra då också.

Eulwen
2

Marsvin uppfödda av seriösa uppfödare kostar inte mycket, jag tycker inte att priset ska avgöra varifrån man köper sina marsvin.

Abico
1

Vad är inköpspriset på marsvin från Imazo? Får man fråga det av ren nyfikenhet?

Hanna 

mandyosv
0

#10 det har jag ingen aning om faktiskt men hamster 30:-

Abico
0

#11 - Okej tack :)

Hanna 

imoon
1

#10 70:- för hanar, 120:- för honor. Uppgifter från en vän som jobbar på djuraffär.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus