Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 950 ggr
BeaGranlund
0

Magrande marsvin, vad kan jag göra???

Hej!
Min marsvinskille Melvin har plötsligt magrat av, han har inte ens rört maskrosbladen han fick i förrgår. Sen idag när han skulle "kurra" så lät det konstigt, dovt på något sätt, kan det ha nåt samband???

Avmagringen har gått snabbt!!!

Hjälp en orolig matte!

Han nös/hostade häromdagen också kom jag på…

JohannaEkroth
0

Har han fått någonting som fastnat i halsen så han inte kan äta?

Kan du ge honom hövatten i spruta, eller kan… Du Måste!

Jag skulle ringt veterinär eller åkt in akut på en gång när det gått så fort och han inte äter.. Dricker han då?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

BeaGranlund
0

Jag vet inte, det känns ju iofs rätt troligt eftersom ljuden är dova… Ska se om jag kan kika ner!

Ja han dricker, han äter också men mest hö och lite vitkål.

JohannaEkroth
0

Du känner inga knölar under hans hud eller så så han kan ha fått någon tumör som snor all energi för honom?

JohannaEkroth
0

Bra att han äter lite och dricker, äter han kraftfoder så ge det så han får extra energi nu. Typ någon marsvinsblandning.

BeaGranlund
0

Nej jag kan inte känna någon knöl.
Han har fått pellets sen i går.

Blä för när dom inte mår bra =(

BeaGranlund
0

Okej, nu hittade jag min lilla köksvåg och vägde honom, han har gått upp ett par gram sen sist jag vägde honom (någon månad sen) så det var nog bara jag som inbillade mig, men han låg på ett sånt sätt att hans midja såg ut att vara minimal!

Däremot märkte jag nu att han var rätt snorig (duktigt av mig som utbildad djurvårdare att inte märka det….), kan han bara ha en "vanlig" förkylning? Isf, kan jag göra något för att han ska må bättre??

JohannaEkroth
0

Han får inte stå i drag och ska ju inte ha kyligare än rumstemperatur medans han är sjuk. Bädda med varma saker åt honom, ge extra c-vitamin…

BeaGranlund
0

Okej, han står högt upp i ett hörn så det borde inte vara dragigt eller kallt.
Vad kan jag bädda med t.ex? Fleecefilt eller liknande?
Okej!
Hur länge ska jag avvakta innan han borde bli bättre?
Ska jag hänga en filt över en del av buren för att det ska bli lite varmare?

JohannaEkroth
0

Fleece kan du bädda med i och en filt över en del av buren är bra.

Jag har ingen aning om tid, men det får inte gå över till lunginflammation. han kan behöva antibiotikabehandling om han inte blir bra.

Lunginflammation

Symptomen på lunginflammation liknar symptomen för förkylning, nämligen kladdiga ögon och nos, slöhet och dålig aptit. Lunginflammation är en luftvägsinfektion som orsakas av ett flertal virus och bakterier. Friska marsvin har redan dessa bakterier i sina luftvägar utan att bli sjuka, men vid vissa situationer kan de bli känsliga mot bakterierna. Det kan vara vid t.ex. vid förkylning, stress, dåligt foder och dålig skötsel. I vissa fall kan marsvin ha lunginflammation utan några symptom som då ofta leder till döden, eftersom ingen behandling sätts in i tid.

Saxat från: http://www.marsvinssidan.se/marsvinssjukdomar.html

BeaGranlund
0

Tack för all hjälp! Jag tror att jag ska köpa något lite smaskigare kraftfoder också!

Jag ber om ursäkt för min panik, men oro för lilla Melvin och en trött Jag gick inte riktigt ihop, som sagt, Tack! =)

JohannaEkroth
0

Så lite så. Hoppas du är lugnare nu. Glad

Skriv gärna här om det är något mer. Man kan aldrig bry sig för mycket om sina djur! Kyss