Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 3074 ggr
Caf_Roy
0

Ensamt marsvin?

Vi har två marsvin (honor) som båda börjar bli till åren, de närmar sig 10. Tyvärr har den ena fått juvertumör och kommer snart vara tvungen att tas bort, knölen är över en halv dm stor nu.

Frågan är hur vi ska göra med det andra marsvinet när Nomi går bort. Jessie är vid god vigör trots sin ålder, så det vore ju tråkigt att ta bort henne också. Samtidigt vill man ju inte att hon ska behöva gå ensam och att släppa ihop henne med ett annat marsvin känns inte heller sjysst, hon är ju ändå så pass gammal och har aldrig gått med någon annan än Nomi.

Hur skulle ni göra?

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

mandyosv
0

Köpa två ungar som hon får bo med. När hon dör så har de andra två marsvinen varandra livet ut antagligen.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Caf_Roy
0

Vi är lite ovilliga att utsätta henne för ungar, hon är ju gammal och har aldrig gått med andra marsvin än Nomi. Ungar kan ju vara ganska jobbiga om man är till åren så vi är oroliga att det bara ska bli stressigt och jobbigt för henne.

Caf_Roy
0

Dom är också väldigt sociala med människor, ropar när man kommer och sitter ofta i knät.

mandyosv
0

Jaha okej.. Jaha ja om ni nu inte ens vill testa så tycker jag att inte bara pga åldern att du borde avliva båda samtidigt så de slipper lida utan varandra liksom. Men å andra sidan så är det ju tråkigt om hon är ett helt friskt marsvin liksom. Säker på att tumören inte bara är en varböld?

Tycker annars du borde testa med ett äldre marsvin. Eller med en unge. Hon kanske adopterar ungen?

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Caf_Roy
0

Den är nästan en dm stor och stenhård, dessutom är mamma veterinär.

Mamma är inne på att låta henne gå kvar själv eftersom hon är vid så pass god vigör (hon ser ut att vara 3) och så social med människor och ta bort henne om hon börjar visa tecken på att känna sig ensam eller dålig.

Men jag tänkte att det kanske finns någon lösning som vi inte har tänkt på och om man inte frågar får man inte svar.

Isnona
2

Vart bor ni? Det finns säkert någon omplacering eller uppfödare i närheten som kan låna ut ett marsvin till er den tiden marsvinet har kvar. En unge tror jag inte är jobbigt för ett gammalt marsvin, utan kan snarare pigga upp, det är min erfarenhet iallafall =)

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

[SweetRose]
0

Pga ålder skulle jag verkligen inte omplacera. Eventuellt nya marsvin annars skulle jag ha det självt den tiden som är kvar så den slipper byta miljö. Marsvinet blir förmodligen inte lika lyckligt som om den hade en marsvinskompis men de kan få bra liv ändå, utan depressioner.

Caf_Roy
1

#6 Det var ju en bra ide! Då kan man kanske tom lämna tillbaka om det visar sig att de inte går ihop?

Är det någon som har ett socialt litet marsvin för utlåning i Stockholmstrakten?

Bellebus
1

Tråkigt nog så kan hon ju bli såpass deprimerad av att bli ensam så hon blir svag och sjuk, inte helt ovanligt faktiskt vid en sån situation. Jag hade försökt hitta en äldre lugn dam som sällskap :-)

Isnona
0

#8: Har för mig att marsvinshjälpen finns i stockholm. Hör med dem =) Hoppas det löser sig för er =)

Caf_Roy
0

#7 Det var ungefär så vi tänkte också, men vi är lite motvilliga till att köpa ett marsvin till, dels för att de kanske inte går ihop, och för att inte stå där igen om något år med ett ensamt marsvin när Jessie går bort (men vem vet, hon kanske har evigt liv. Det ser iaf ut så nu…).

#9 Ja, får se om vi kan hitta något marsvin vi kan låna den tid hon är kvar som funkar med henne, visar det sig att det inte går och hon känner sig ensam tar vi givetvis bort henne innan hon blir så ledsen att hon börjar må dåligt.

#10 Marsvinshjälpen, tack, ska jag kolla upp! Du vet inte om de har en hemsida eller något?

Isnona
0

#11: Här, men det verkar som om den är lite dåligt uppdaterad. Men ring eller skicka ett mail, dem har säkert marsvin inne just nu =)

pinku
0

Marsvinshjälpen är kanske det bästa, men om inte det skulle gå kan jag låna ut en av mina honor. Pm'a isf :)

Caf_Roy
0

Jag har kollat lite på marsvinshjälpen och hittat en kategori med omplaceringsmarsvin, men de flesta är hannar och alla verkar vilja ha ett permanent hem till dom. Konstigt:) Vi vill ju bara ha en kompis till Jessie så länge hon finns kvar.

#13 Det vore super! Jag ska prata med mamma i veckan, återkommer med vad hon säger, så hör vi isf av oss när det blir dags att ta bort Nomi. Än så länge verkar hon inte ha några problem med sin tumör annat än att den är lite i vägen, hon kan fortfarande klättra och hoppa, men den är väldigt stor så det är väl inte så långt kvar.

Caf_Roy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lägger in ett par bilder på Nomi, Jessie och deras svit för den som är intresserad.

Verkar som att man bara kan ladda upp en bild i taget. Nåja, här kommer en på Nomis fina lilla tumör.

Caf_Roy
0

En bild på Jessie

Caf_Roy
0

Och en bild på deras svit

(Intresseklubben antecknar, jag vet.)

pinku
0

# ja jag antecknar iallafall, eftersom du ev ska låna ett av mina marsvin :)

Men ursch vad läskig tumören ser ut! Fast det gör förstås alla tumörer :/

Det ser mysigt ut i deras dubbelbur iaf :)