Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1726 ggr
Olivape
0

Nät under buren

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! vi bygger en bur just nu och det är en ute bur. Vi ska sätta på nät snart och jag undrar ifall man ska ha nät i botten? Vi bor ute på landet och min mamma säger att det finns mårdar här och hon tycker man ska ha nät under buren också.

Med under buren menar jag på marken, där det är gräs.

[GullibosHoppkaniner]
0

Har ni någon ritning på den där?:)

pinku
0

Jag vet att det var någon som skrev i någon tråd att grävlingar hade grävt sig in i dennes marsvinsbur. Läskigt! Jag skulle nog ha när i botten om jag bodde på landet, men jag vet inte hur vanligt det är att rovdjur gräver sig in?

Bellebus
0

Det beror väl på hur länge utan uppsyn du tänker ha dom ute? Jag ska själv snart bygga utebur till mina, och funderar nämligen på samma sak… Vårat hus ligger mitt ute på en åker, så jag oroar mig egentligen inte för räv el grävling, men iaf, vågar man ha dom ute utan uppsikt om det skulle komma ett rovdjur? Eller borde man kanske inte chansa utan sätta bottennät? :-S

Olivape
0

Innan så hade vi höns och där var inte nät i bottnen på deras inhägnad och mårdarna dödade hönsen så jag tror jag ska ha nät i bottnen på buren. Eller vad tycker ni?

[Maijah]
0

#4 Då tycker jag absolut att du ska se till att ha nät i bottnen, kolla så det inte är vasst för deras fötter bara.

Olivape
0

Ok, det är hönsnät :)

Fridaaaa
0

Hönsnät håller inte så bra.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Olivape
0

hur menar du med håller inte så bra? Att det går itu eller att det går av?

Fridaaaa
0

#9 Det håller inte om t.ex en grävling eller räv försöker ta sig in. Inte hållbart helt enkelt. Lätt för rovdjur att ta sönder

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Olivape
0

Okej. På natten tänkte jag ha marsvinen på ovanvåningen så att de inte kan gå ner. så marsvienen kan gå ut på dagen.

Toxics
0

11 Men då räcker det nog med hönsnät =) .

Och det var mina marsvin som blev tagna av räven eller eller grävling eller vad det nu var. Något hade grävt sig in i buren iallfall. Och tagit alla tre. Så jag har alltid när. Vågar inte annat =)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Olivape
0

Ok! :)

12. Vad synd.. Gråter

Binajis
0

Annars kan kompostgaller vara fiffigt att sätta fast med spik eller sån där "hästskorsspik", jag minns ju inte vad det heter. Då blir inte marsvinens fötter så belastade och de kommer lättare åt gräset - och skyddar mot rovdjur om det sitter fast ordentligt :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Olivape
0

14. ja det var en bra ide! Vi hade sånt hemma men det passade inte under buren så det var synd Rynkar på näsan

Binajis
0

#15 Det går att klippa till med en lämplig tång, har man inte en sån kan det funka att böja av det =)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Olivape
0

Ja, vi kan testa det! :) tack för tipset!