Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 2087 ggr
[jjennyeklundd]
0

Tror mitt marsvin har mjäll!

Jag är jätteosäker på om det är så, men det verkar som att mitt marsvin har fått mjäll. Det kliar mycket på honom och när jag kliar honom så lossnar det några pälsstrån och det kommer fram vita mjäll-liknande grejer (de rör sig inte och går att borsta bort!) Men tror ni att det är mjäll? Och vad ska jag göra ifall det är de?

Bellebus
0

Om det kliar väldigt mkt kan det vara en svampinfektion eller att ditt marsvin inte dricker tillräckligt mkt vatten. I värsta fall är det skabb (sellnick) eller Ringorm, men det finns bilder att googla om du är osäker. Kolla så att vattenflaskan är fräsch och att de får dagsfärskt vatten, håll koll på hur mkt ditt marsvin dricker. Om det verkar normalt så kan du bada och tvätta med desinfekterande schampo, hexocil är bra och receptfritt. Men kolla möjligheterna om det är Ringorm el skabb, isf får du kontakta vet :-)

flikka83
0

Låter som sebboréliskt mjälleksem som kan vara både med eller utan svamp. Min skrutt har det emellanåt och jag badar honom med fungoral mjällschampoo som finns på apoteket. Alla hålla pälsen väldigt kort brukar också hjälpa så svamp trivs i tät och lite fuktig miljö. =)

[jjennyeklundd]
0

#1 nej alltså jag har haft ett marsvin som haft Ringorm förut och hon tappade betydligt mycket mer päls, det blev ju en kal fläck. Min lilla kille som mår dåligt nu tappar bara några strån när jag kliar. Vattnet byter jag en gång på morgonen och en gång på kvällen och han dricker normalt mycket vatten. Skabb kollade jag bilder på och det är det inte heller! Det ser liksom ut som mjäll precis som det ser ut på människor. Hårbotten är inte förstörd utan det kommer bara mjälliknande grejer när man kliar honom + att det lossnar några få hårstrån. Men inte så många hårstrån så att det blir kala fläckar!

[jjennyeklundd]
0

#2 Ja det skulle det kunna vara. Men han har inte irriterad hårbotten, men det kanske de inte behöver ha? Jag ska kolla upp de där mjällschampot!

Fridaaaa
0

#3 Visar burkompisen några tecken på mjäll eller liknande? :)
Tänkte så det inte är smittosamt

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[jjennyeklundd]
0

#3 Nej på kompisen så kliar det inte alls :-)

[jjennyeklundd]
0

#5 mena jag :-)

flikka83
0

Mjäll brukar inte klia och inte smittar det heller. =)

flikka83
0

Eller ja, det har inte kliat här i alla fall, däremot har det varit väldigt känsligt när man klappat bak på ryggen och rumpan, mycket pip och så. =/

flocken
1

TYcker oxå det låter som vanlig Mjäll. Vissa av mina Teddys som har xtremt tjock päls får det nu under sommaren. de är inte kala. Utan lite tunnare päls & så ser man mjällen. badar i mjäll schampo & ser skillnaden direkt.  Funderar på att klippa ner de som har  tjockast päls.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

godisgrisen
1

Nämen den här tråden har jag missat… Är det Elvar? Låter inte så kul att han kliar sig jag blir ju lite nojig eftersom han bott här en tid. Hoppas och tror inte att det är Ohyra (sellnick) ingen annan här kliar sig. Däremot är det rätt vanligt att marsvin har mjäll speciellt de med väldigt tät päls och det har herrn i fråga. Att bada med något schampo mot svamp och mjäll brukar hjälpa. Jag brukar använda Fungoral.

Hoppas det försvinner snart och hälsa honom att sluta ed dumheterna! Pussa båda dina killar! :-)

ChristyHjo
0

Fråga "apotekstanten" om ett billigare alternativ om du ska köpa Fungoral. Det finns ett annat schampoo som har precis samma innehåll det är bara det att det har en jättekonstigt namn (för att det är en annan tillverkare och som jag så klart inte kommer ihåg) och är mycket billigare. =)

Lycka till!

[jjennyeklundd]
0

#11 Ja det är han som kliar sig! Ja det måste varit det att han hade tät päls för jag trimmade honom liite fast väldigt mycket lös päls lossnade och nu är han mycket bättre faktiskt!! Har inte sett något mer mjällliknande på ett tag =) Så jag hoppas det försvann! Men om det kommer tillbaka så vet jag vad jag ska göra ;-) Tack för hjälpen!

Haha, ja de hälsar så glatt tillbaka =)

#12 Tack för tipset! :D