Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterundersökningquiz
Läst 2387 ggr
[memyselfandii]
0

För/nackdel Marsvin

Här kan Ni skriva fördel respektive nackdel med äga ett marsvin!

Wand
0

- Kräver mycket burstädning
- Kräver hö

Det enda jag, som för många år sedan var marsvinsägare senast, kan komma på. Cool

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

DenDär
0

För det första ska marsvin vara två och två förutom om det finns ett skäl till att det är ensam, till exempel att den inte går ihop med något annat marsvin.

Fördelar: marsvin är underbara djur som man kan ha jätteroligt ihop med. Dom är mysiga och bra sällskap.

Nackdelar: kostnader, men det ingår ju i att ha djur så. Städa buren är ju något man måste göra också, det är inte speciellt roligt, men det är värt det för att ha marsvin

_Charlie
0

Att äga ETT marsvin finns det väl egentligen bara nackdelar med, men jag antar att du inte menade på det viset. ;)

För min del kan jag säga som så att med enbart 2 marsvin finns egentligen inga nackdelar alls. Städningen går snabbt och rastningen är enkel.

Med ökat antal marsvin har nackdelarna för mig också ökat. Det tar tid och ork att städa många burar, men där är fördelen med spån att har man ett ordentligt lager behöver detta bara göras en gång i veckan.

En annan nackdel med många marsvin är åtgången av grönsaker, det går åt flera kilo grönsaker i månaden och jag har inte längre råd att unna dom de allra godaste grönsakerna som paprika osv mer än någon gång i bland. Visserligen älskar dom billiga grönsaker också som morötter och vitkål så det är väl egentligen inte en nackdel för dom ändå. ;)

Rastning av alla tar tid, eftersom jag har många han-par som inte kan rastas på samma ställe, har man många honor ist går ju detta smidigare.

Men alla dom här sakerna är för mig inte direkta nackdelar, det hör ju till djurägarskapet och något man redan från början valt att inte se som en nackdel, utan en del i att äga marsvin. Det går ju liksom inte att välja bland det roliga och det inte fullt så roliga, de går ju hand i hand. :)

Ska vi prata riktiga nackdelar så är veterinärskostnader höga, trots relativt små djur. En liten krämpa kan lätt sluta på tusenlappen, så det är viktigt att ha sådana summor undanstoppade.

[memyselfandii]
0

Jaja en eller två, menade inte just ETT utan menade marsvin överhuvudtaget! Tungan ute

Fridaaaa
2

**Fördel

**+ Bra sällskap
+ Kräver inte jättemycket plats
+ Kräver lagom motion & aktivering
+ Finns i många olika färger och raser
+ Ej dyra att ha
+ Inte mycket städning

**Nackdel
**- Svåra att få rumsrena

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

RosaKiwi
1

Fördelar:

+ Mycket personlighet

+ roliga att titta på

+ snälla

+ man känner aldrig sig ensam för dem pratar rätt mycket =)

Nackdelar:

- håller med Frida….svåra att få rumsrena

- rätt känsliga djur om dem inte får tillräckligt med c-vitamin.

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

Min hemsida &   Min blogg

Royalz
0

Fördelarna med marsvin tycker jag är att dom är hyffsat billiga att äga om man vet vart man kan handla. Dom är pratglada djur och trevliga att hålla på med. Dom bits väldigt sällan. Dom är roliga att kolla på om man har dom i flock.

Nackdelarna tycker jag är att har man hyffsat många så krävs det burstädning iaf 2 ggr i veckan för att vara luktfria. Dom kissar och bajsar när dom är ute på golvet och dom för oväsen när man kollar på tv ;-) Rummet dom bor i blir extremt dammigt och man måste dammtorka ofta om man inte vill ha ett lager med damm på alla saker.

Aristarcos
0

De har många fördelar, pratiga trevliga små husdjur, barnvänliga.

Men man ska också veta att de lätt kan drabbas av sjukdom och att när de drabbas av sjukdom ( äter de inte sina dagliga grönsaker) så måste man sätta in behandling omgående.

Mariesmarsvin
1

finns inga nackdelar med marsvin :D skulle kunna ha hur många som helst, men det går ju inte av ekonomiska-, hygieniska- och tidsskäl ( jag finns ju bara en av :P )

[jjennyeklundd]
0

Fördelar:

De hälsar alltid på en när man kommer hem. (kan ju vara för att de vill ha gräs också… haha) Nej men de tjuter så fort man går genom en ytterdörr och det tycker jag är trevligt när man kommer hem från plugget.

De har massa ljud för sig, det uppskattar jag riktigt mycket!

De väcker en på mornarna för att de vill ha grönsaker, då slipper man ha väckarklocka Flört

De har starka personligheter, exempelvis så visar vad de vill och "tackar" genom att slicka en på fingrarna när man ger dem något gott.

Lättskötta. Jag har en skyffel som jag tar bort kisset med typ varannan dag. också lägger jag på lite ny halm. det går jättefort för mig och jag har inget problem med det utan tycker det bara är roligt att städa åt de för de blir så glada när det är rent!

De är världens gulligaste djur.

Har rätt okej livslängd (fast egentligen skulle jag vilja att de levde mycket längre).

Lätta att hantera så passar därför bra i familjer. Fast självklart låter man ju inte en 5 åring ta upp och pyssla om marsvinet på egen hand men ett äldre marsvin sitter ju still i knäet och vill bli klappad.

När mina marsvin är ute så springer de runt och bockar som hästar brukar göra, det är väldigt roligt att se!

Eftersom att de ska vara minst två och två så kan de roa varandra. Man får därför inte dåligt samvete för att man lämnar de ensamma för att gå i skola/jobba några timmar om dagen.

Något negativt kommer jag faktiskt inte på Glad

Creation
3

Nackdelar/fördelar beror väl på vilken person det är som talar och det beror också på vilket djurslag man jämför med. ;) Men jag ska försöka vara lite objektiv…

Fördelar:

+ Snälla
De är väldigt harmoniska djur som sällan vill någon människa något ont. Aggressivitet är ytterst ovanligt hos marsvin.

+ Pratiga
Dessa sociala, ljudliga djur blir mycket roligare att vara omkring och titta på just pga deras verbala kommunikation! Talan är guld. ;)

+ Både dag- och nattaktiva
Marsvin sover korta perioder då och då om dygnet. Man riskerar inte att missa deras aktiviteter!

+ Roliga
Både att titta på och att vara med. De hittar ofta på knasigheter i buren och ute vid rastning. Och vill man leka med dem finns det ofta nånting att hitta på; man kan lära dem tricks, ha gurkätartävlingar, låta dem söka efter godsaker eller bara mysa. Och så kan man ta ut dem i gräset på sommaren!

+ Lugna
De kan ligga stilla i famnen längre stunder, till skillnad från t.ex. hamstrar och chinchillor som jag tycker verkar föredra fullt ös hela tiden. Marsvin är riktiga mysdjur!

+ De är små matvrak!
Är det bara jag som tycker att en av de roligare sakerna med djur är att mata dem? Oskyldig Man kan variera deras kost så mycket och de ser ju så söta ut när de äter, hehe.

+ Lätt att bygga en egen, billig burkonstruktion
Eftersom de generellt ogärna klättrar över 25cm höjd, är det lätt att bygga en skräddarsydd, billig burkonstruktion utan att behöva krångla med galler.

Fördelar/nackdelar:
(Beror på hur man ser på saken och hanterar den)

+/- Kostnad
Marsvin kan vara rätt kostsamma om man inte tänker efter vad man köper för något och vartifrån. Spån, hö och grönsaker kan kosta en del! Men har man väl hittat ett bra ställe att handla ifrån, är de inte ett dugg dyra i drift. Beror förstås på antalet marsvin också. Två marsvin blir aldrig dyra, kan jag känna.

*+/- Skötseln*
Tassvård, städning, rastning och ev. pälsvård kan anses tidskrävande enligt vissa. Andra tycker att det är lätt, eller bara roligt att ha mer att göra med djuren!

*+/- Ytkraven*
De kräver mer yta än t.ex. hamstrar och möss, men mindre yta än hundar, och katter. Beroende på burkonstruktion och hem, kan deras ytkrav vara antingen praktiska eller en belastning…

*+/- Förhållandevis lång livslängd*
Det är ju härligt att våra käraste husdjur lever hyfsat länge(5-8 år), så att vi får så mycket tid som möjligt med dem. För någon som inte vill vara bunden en längre tid kan denna livslängd vara lite svår att hantera dock.

Nackdelar:

- Svåra att få rumsrena
De kissar och bajsar där de står, sitter och går. :p Jag har själv inget speciellt behov av att få dem rumsrena, men det hade kanske förenklat en del…

- Lite känsliga djur
När de blir sjuka kan det gå fort fram, tyvärr. Och det finns rätt många sjukdomar de kan drabbas av. Veterinärbesök är dyyyra…

- Flyktinstinkterna
Jag kan förstå att det här kan vara en nackdel för vissa, att marsvin naturligt är lite fega. De kan t.ex. vara svåra att få fatt i från buren ibland. Eftersom det är en fullt naturlig instinkt, stör jag mig dock inte personligen inte på det.

För mig är förstås alla punkter plus, med kanske några försumbara minus. ;-) Det beror på hur man ser på saken.

(Ursäktar för det långa inlägget!)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

gnagarlover
3

håller med alla övriga inlägg=))enda nackdelen med svin är att de är beroendeframkallande=))

Cirrus98
0

Hej! Marsvin är värdens bästa djur. Dom är båda mysglada och aktiva. Det är ju olika från marsvin till marsvin. Som två av mina marsvin. Man kan lämna dom på golvet i en timma men det ända dom gör är att skita. Sen det andra marsvinet är väldigt springig! Men gosig med! Tricks kan man ju alltid lära!

southdakota
0

Fördelar:
Fördelar med marsvin är att de pratar mycket, det är så roligt när de tigger mat och pratar med en och med varandra.
Jag tycker också om att de älskar mat så mycket, det är kul att stå och skära grönsaker och sedan så ÄLSKAR marsvinet det man har ordnat åt dem.

De verkar vara väldigt vakna djur, sover aldrig när jag kommer.
Snälla, väldigt keliga jämfört med många andra lite mindre djur.
Kan bo både utomhus och inomhus.

**Nackdelar:
**Även om jag inte haft mina marsvin särskilt länge kan jag uppleva att de verkar vara ganska känsliga djur som lätt drabbas av en del sjukdomar och krämpor.

De är relativt lättskrämda för plötsliga ljud och rörelser och verkar inte gilla för stora förändringar.

De skiter ner en hel del, både i och utanför buren.

Marsvinet är allt som allt väldigt härliga djur tycker jag! Skrattande

VilmaKristina
0

Kort fattat.

Fördelar:

Alla djur är underbara detsamma marsvin, dom goaste djuren :P

Nackdelar:

Det är hyffsat med jobb och ansvar för så pass små djur :)

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

carsbo
0

Fördelar:

Till skillnad från andra djur tex hamster o kanin, så pratar marsvin mycket mer. De kuttrar o har sig, och är de tama och har lärt sig matljudet ifrån hösäcken så blir de helt vilda av lycka och skriker så öronen viftar.

Jag har haft både hamster o kanin tidigare, och marsvin är det enda av de två som visar njutning och lägger sig ned i famnen och gosar in sig. Kaniner o hamstrar har jag känslan av att de ständigt är på flykttankar

Rätta mig om jag har fel, men marsvin är det enda gnagardjur som man kan ställa ut? har inte hört talas om marsvin o kaninutställningar. hoppning m. kanin möjligen.Så tycker man om utställning så är det super.

Marsvin kanske inte kräver mycket plats, men en stooor fördel är att det är så himla enkellt att göra stort för dem! bara att ta en bokhylla som har tillräckligt höga kanter, lite plastmatta i botten och så har man en stor fin bur till dem.behövs inte nät runt hela buren.

De finns i många olika färgvarianter.

De blir lätt glada och visar det med gulliga popcornskutt. Mina grisar har fått mig att skratta så jag fått tårar i ögonen flera gånger.

Ungarna är mer söta än många andra djurs, för de föds med päls, öppna ögon o tänder. Inte rosa nakenfisar med blåa stängda ögonkullar :) Smaksak kanske, för mig klart fördel.

Nackdelar:

Ja som ovan sagt så är det lite kluriga att få rumsrena, mina är 50%, oftast så skuttar de i kisslådan men ibland så är de väl för inne i tvn och glömmer bort sig själv. ;)

De drabbas lätt av sjukdommar, ganska allvarliga ibland. Min mardrömm är att få sjukdommen som sprider sig från grisarna till oss till hundarna, till hästarna? vi har mycket djur så det skulle bli katastrof. å endå förstår jag att uppfödare med 20+ djur måste vara endå mer oroliga.

Dom är klart lättskrämda, men jag anser det som att vi inte klandra djuren själva för utan för hur naturen gjort dem. De är inte supersnabba som kaniner o inte så tysta som hamster. Så de måste på en sekund springa in i sina hålor i marken om fara kommer. Nog därför de är så explosiva. ^^

De är beroendeframkallande! Passar man sig inte så har man allt för många djur innan man vet ordet av.

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Fridaaaa
0

#16 Kaniner är ju inga gnagare :)
Men det finns kaninutställningar ja :) Dock få petutställningar, mest ras :=D
Mina kaniner sitter mer än gärna och myser i famnen (de flesta i alla fall) precis som marsvinen :P

carsbo
0

#17 varför är dom inte gnagare? för övrigt så delar vi uppfattning om kanin tydligen. :)

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Fridaaaa
0

#18 Kaniner är hardjur :)
Beror nog på individerna skulle jag vilja säga ^^,

[jjennyeklundd]
0

Jag kom på en nackdel, att klippa klor! Tycker det är så himla svårt… tur att min snälla pojkvän kan göra det istället så jag slipper :-D

Virvlan
0

Nackdel är att de är dyra.. dyrare än katt och hund..
De äter hela tiden, ska ha spån osv osv.. hehe

MEN dom är UNDERBARA =) Marsvin är sociala och kan bli mycket tama.
De gillar att gosa och kela. De pratar och visslar..

Fridaaaa
1

#21 Marsvin är inte dyrare än katt och hund! Tvärtom, mycket billigare än vad bra hund & kattmat kostar:P