Marsvin säger ifrån
Om ni kittlar era marsvin på magen eller tar dom där de inte gillar det…
Säger de ifrån då?
De gör mina…
Ja de säger ifrån om det är något de inte gillar :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Med naffsande? eller kickar?
#2 Naffsande tillåter inte jag här.
Däremot brukar dem dra upp huvudet och försöka ta bort min hand eller småkicka. Men inget annat :P
Precis, nafsande el sparkar :-)
Hur får man dem att sluta naffsa då?.. Eller bita på galler?
Bita galler är väl egentligen ett stressrelaterat beteende. Större bur alt mer saker att greja med i buren. Om de verkligen bits så får du uppfostra lite, putta bestämt bort nosen eller i värsta fall nyp lite i nacken. Har en långhår som avskyr att bli borstad, han biter efter kammen. Jag tycker det är bra att de visar när de ogillar situationen, men man ska inte acceptera att de bits. :-)
Nej precis.. men hur säger man ifrån? hur visar man att de inte är okej??
#7 h*n skrev det, putta bort nosen eller om den biter hårt och inte slutar nypa i nacken. om jag får gissa så märker marsvinen om det är ok att bita till om de till exempel inte har lust att bli upplyft. då biter de såfort de inte har lust med något. så säg åt i tid innan det är svårt att få bort det.
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
#7 Man får aktivera sina marsvin, se till att dem har bra inredning, bra bur osv, då uppkommer inte såna problem.
Man ska aldrig ge sitt marsvin t.ex något att äta när den gör så, för då berömmer man.
Nej mina marsvin brukar inte säga ifrån genom att naffsa eller bitas. Och gör dom det så visar dom ju tydligt att dom inte gillar den typen av hantering och då respekterar man ju det. Gäller det hantering som är nödvändig men dom inte gillar tycker jag att dom har all rätt att säga ifrån ändå. Då får man anpassa så att dom inte kan komma åt att bita.
#6 Att nypa ett marsvin i nacken är bara elakt tycker jag.
Håller med om att Nypa marsvin inte är okej! Skulle ni nypa era barn om dom inte lydde? Tycker inte det är uppfostran.
Mina marsvin piper eller sprattlar om dom inte gillar hanteringen. Alternativt försöker rymma. Bita eller sparka brukade bara min sjuka marsvinshona göra och det är också förståligt eftersom hon hade äggstockscystor och humör. Så om dom bits så har det ju en anledning och inget jag skulle bestraffa.
#11 snälla sluta jämföra människor och djur… barn kan man tala förstånd med, försök sätta dig ned och prata vett i ett marsvin?
ts, om ditt marsvin biter om hon blir kittlig är det inget att bestraffa. men om det däremot kommer ifrån ovilja, att de inte har lust att bli upplyft eller liknande, då tycker jag inte att det är ok att ignorera det. men det är ganska tydligt att alla på mif har olika uppfattningar, så varför inte välja det du tycker låter bäst. :)
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
#12 Så bara för att man inte kan prata vett i marsvin så är det okej att behandla dom på ett sätt som smärtar? Är det okej att skada någon bara för att dom inte förstår vad du säger?
åm aman rör på ett speselt stelle på lurvis ena sida sparkar hon.